شیوه نامه برگزاری دوره‌ کهاد در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

شیوه نامه دوره کهاد دانشگاه آزاد اسلامی از سوی معاونت علوم و مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیوند، الحاق و هم افزایی روز افزون زمینه‌های مختلف علوم و فناوری از یک سو و نیاز دانشجویان و دانش آموختگان به آموزش مهارت جهت کسب شغل و افزایش دانش و پژوهش‌های بین رشته‌ای از سوی دیگر، این فرصت را برای دانشجویان در حین تحصیل در یک رشته فراهم آورده است که علاوه بر فراگیری عمیق دروس یک رشته از مبانی و فنون دیگر رشته‌های تحصیلی آگاهی و اطلاعات داشته باشند.

ایجاد این فرصت مناسب که دانشجویان و دانش آموختگان علاوه بر تحصیل در رشته تحصیلی و گذراندن دروس رشته‌های دیگر فرا می‌گیرند، باعث گسترش بازار کار برای متقاضیان با این دوره تحصیلی خاص می‌شود. همچنین داشتن دید کافی نسبت به حداقل دو رشته سبب افزایش اطلاعات مورد نیاز و فراهم کننده فعالیت‌های کار آفرینانه و موثر بین رشته‌ای دانش آموختگان خواهد شد.

هدف برگزاری دوره کهاد

هدف از دوره کهاد ارائه خدمات آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد به منظور کسب دانش و افزایش مهارت و آشنایی متقاضیان این دوره با رشته‌های دیگر است. این دوره‌ها فرصت مناسبی برای دانشجویان و دانش آموختگان مستعد فراهم می آورد تا با مهارت‌ها و دانش سایر رشته‌ها بهره مند شوند.

منظور از دوره کهاد دوره آموزشی کوتاه مدت در مقاطع کاردانی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی است.

شرایط پذیرش دوره

دانشجویان مقاطع کاردانی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و پس از پایان نیمسال اول تحصیل و دانشجویان کارشناسی ارشد با شروع تحصیل در صورت تمایل برای گذراندن دوره کهاد باید در خواست خود را به گروه آموزشی ارائه کنند.

نحوه ایجاد دوره

برای ایجاد دوره کهاد لازم است گروه آموزشی در دانشگاه «فرم تعریف دوره» را تکمیل و برای تصویب به شورای آموزشی دانشگاه ارائه کنند. بعد از تائید برنامه آموزشی دوره دانشجویان واجد شرایط پذیرش دوره امکان ثبت نام دوره و شرکت در آن را خواهند داشت.

برنامه آموزشی دوره کهاد

برنامه آموزشی هر دوره توسط دانشکده یا گروه آموزشی از بین دروس دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با کارشناسی ارشد دایر در دانشگاه انتخاب می‌شوند.

مقررات آموزشی دوره

شهریه ثابت و متغیر توسط مقاصی در هر مقطع تحصیلی رشته و در هر نیمسال تحصیلی به این صورت است که تعداد کمتر از ۷ واحد درسی، یک سوم شهریه ثابت و متغیر، تعداد ۷ تا ۱۲ واحد درسی، دو سوم شهریه ثابت و متغیر و بیشتر از ۱۲ واحد درسی، شهریه ثابت و متغیر به صورت کامل خواهد بود.

نکته مهم این که اخذ دروس دوره کهاد در نیمسالی که دانشجو از ماده ده آئین نامه کاردانی و کارشناسی و ۲۴ کارشناسی ارشد استفاده می کشد مجاز نیست. دانشجو موظف است دروس دوره کهاد را در سقف مجاز دوره اصلی و یا ثبت نام در نیمسال عادی اخذ کند.

نمرات دروس دوره کهاد در میانگین نیمسال تحصیلی اخذ دروس مزبور و همچنین میانگین کل دانشجو تاثیری نخواهد داشت و در پایان دوره برای دروس گذرانده شده متقاضی، کارنامه ای به صورت مجزا صادر می‌شود.

همچنین گواهی موفقیت در گذراندن دروس دوره برای متقاضی توسط واحد دانشگاهی صادر می‌شود و ضمنا برای دانشجو و دانش آموخته به تائید معاونت‌های موضوعی دانشگاه و برای متقاضی آزاد علاوه بر معاونت های موضوعی لازم ست به تائید معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیر برسد. دروس دوره کهاد جایگزین دروس اختیاری دوره و رشته اصلی دانشجو نمی‌شود.

چنانچه دانشجو پس از دانش آموختگی در رشته ای که دوره آموزشی کهاد را در آن طی کرده است، در مقطع تحصیلی بالاتر در رشته ای متجانس با دوره کهادی که گذرانده است پذیرفته شود می‌تواند با نظر گروه آموزشی مربوط از گذراندن دروس برای آن مقطع معاف شود.

نمرات دروس دوره آموزشی کهاد در تعیین رتبه‌‎های برتر و تسهیلات استعدادهای درخشان تاثیری ندارد. دروس گذرانده شده در دوره کهاد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی معادلسازی نمی‌شود.

این شیوه نامه دارای یک مقدمه و ۶ ماده بوده و از زمان ابلاغ برای متقاضیان لازم الاجرا است.

/ انتهای پیام

کد خبر: 1044328

وب گردی

وب گردی