ارتباط بین روغن زیتون و زوال عقل

دانشمندان طی بررسی‌های خود اعلام کردند که روغن زیتون خام در مقابل بیماری‌های مربوط به زوال عقل از بدن محافظت می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید در موش‌ها نشان می‌دهد اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون خام می تواند از تجمع سمی پروتئین تاو که ویژگی بارز انواع مختلفی از زوال عقل است جلوگیری کند.

روغن زیتون خام به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و یا چربی‌های خوب در توانایی کاهش خطر کلسترول بالا و بیماری های قلبی شناخته شده است.

با این حال اخیراً چندین مطالعه نشان داد که روغن زیتون خام نیز دارای مزایای محافظت کننده عصبی است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2012 روی موش‌ها نشان داد که این روغن، یادگیری و عملکرد جوندگان را در تست‌های حافظه بهبود می‌بخشد.

دلیل فرضی این یافته ها این است که روغن زیتون خام سرشار از «پلی فنول» که ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که یادگیری و اختلال حافظه مرتبط با بیماری یا پیری را معکوس کند.

چند سال پیش مطالعه ای که در «Medical News Today» منتشر شد، نشان داد که روغن زیتون خام باعث کاهش علائم عصبی اولیه بیماری آلزایمر در موش ها می شود.

مداخله روغن زیتون خام «خودخواری» را بهبود بخشید و به حفظ یکپارچگی سیناپس‌های جوندگان، که اتصال بین سلول‌های عصبی است کمک کرد.

خودخواری یا اتوفاژی ( Autophagocytosis یا Autophagy؛ از زبان یونانی باستان αὐτόφαγος، به‌معنی «خودخوار» و κύτος، به‌معنی «توخالی»)، که از دههٔ ۱۹۶۰ میلادی شناخته شده است؛ بدین معنی است که سلول اجزای خود را در غشایی بسته‌بندی کرده، بعد این مجموعه با اندامک‌های بازیافت سلول (لایزوزوم) درمی‌آمیزد تا آنزیم‌های لیزوزوم، مواد مورد نظر را تخریب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044333

وب گردی

وب گردی