حوزه سلول‌های بنیادی با شتاب رشد کرد

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری گفت: حوزه سلول بنیادی طی چند سال اخیر با شتاب رشد کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر علی حمیدیه رشد کشور در حوزه سلول‌های بنیادی در ۱۵ سال اخیر در سطح بین‌المللی را مناسب دانست و گفت: اگر کشوری خواهان مقام نخست علمی در حوزه‌ای است باید صنعت آن را نیز داشته باشد و در برخی از حوزه‌ها مانند خودروسازی ما ادعای داشتن صنعت را داریم. در صورتی که تنها خط تولید راه انداخته‌ایم و مواد اولیه را وارد و محصول تولید می‌کنیم. مشکل اقتصاد نیز همین است و تا زمانی که وارد کننده باشیم به جایی نخواهیم رسید.

حمیدیه ادامه داد: در حال حاضر حوزه‌های فناوری نانو، هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و پیشرفت در آن مورد تایید تمام مسئولان کشور است. ستاد نیز برای پیشرفت در این حوزه برنامه‌ریزی طولانی مدت برای ۱۰ سال کرده است. توجه ما آموزش از سنین پایین است. در همین راستا نیز پژوهش‌سراهای دانش آموزی را در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم، البته برگزاری المپیادهای دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز بخش دیگری از برنامه‌های ما در این راستا است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری همچنین گفت: دنیا به سمتی در حال حرکت است که استارتاپ‌هایی با حضور افراد جوان ۱۶ و ۱۷ ساله شکل می‌گیرد. سلول‌های بنیادی هم علم اینده است و تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی بازار ۱۷۰ میلیارد دلاری برای آن می‌شود. با توجه به توانمندی‌هایمان در این حوزه می‌توانیم به خوبی با حضور جوانانمان در این حوزه حرکت کنیم و علمی و فناوری را همراه خلق ثروت ایجاد کنیم.

به گفته وی، در پژوهش سراهای دانش آموزی تنها همکاری دانش آموزان گروه علوم تجربی مطرح نیست بلکه دانش آموزان از رشته‌های ریاضی و فیزیک هم حضور دارند. این اتفاق را در شرکت‌های دانش بنیان این حوزه نیز شاهد هستیم. علاوه بر این در این شرکت‌ها متخصصان حوزه علوم انسانی نیز حضور دارند تا مدیریت فناوری را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044336

وب گردی

وب گردی