دانشجو باید سؤال کند؛ اما قضاوت نه/ طرح سؤال با معارضه اشتباه نشود

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 1389 بر مراقبت از سؤالات تأکید کرده و از دانشجویان خواستند طرح سؤال را با معارضه اشتباه نگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبر معظم انقلاب همیشه نگاه یکسانی به آحاد مردم فارغ از مذهب و طایفه آنها داشته‌اند و تبعیضی بین اقشار مختلف جامعه قائل نشده‌اند. البته کارگزاران و خدمتگزارانی مانند نیروهای نظامی و بسیجیان به‌دلایل استراتژیک و برقراری امنیت مورد عنایت رهبر انقلاب قرار داشته‌اند؛ اما در این بین قشری به‌صورت ویژه در کانون توجه رهبری بوده‌اند؛ قشری که وابستگی سازمانی به هیچ نهاد و ارگانی ندارد؛ اما به زعم امام خمینی (ره) مبدا تمام تحولات به کلونی آنها برمی‌گردد؛ دانشجویان.

جامعه دانشجویی به‌ویژه نسل جوان دانشجو به دلیل طبیعت تند و متحرک و از سوی دیگر روحیه جوشنده و پژوهنده، اهمیت بسیار زیادی برای رهبر انقلاب دارند و در همین راستا هر ساله در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، میهمان ایشان هستند. دانشجویان، نخبگان علمی و نمایندگان تشکل‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان در ضیافت افطار، میهمان رهبر معظم انقلاب بوده و بخشی از مطالبات خود و همچنین دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کنند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

31 مردادماه سال 1389 مصادف با یازدهمین روز ماه مبارک رمضان، تعدادی از دانشجویان فرصت دیدار با مقام معظم رهبری را پیدا کرده و پای صحبت‌های ایشان نشستند. آغاز بیانات مقام معظم رهبری با اشاره به تعبیر «افسران جوان» همراه بود؛ تعبیری که ایشان از بن دندان به آن اعتقاد دارند. رهبر انقلاب با استقبال از طرح نکات جدید، تأکید کردند پیشنهادات به دستگاه‌ها منعکس و منتقل شده و در حد امکان، وسع و ظرفیت دنبال می‌شود.

اختلاف نظر بین دانشجویان شوق‌انگیز است

مقام معظم رهبری، اختلاف نظر بین دانشجویان را شوق‌انگیز دانستند و بیان نظرات گوناگون و استدلال‌های مختلف در زمینه‌ای واحد را عرصه‌ای برای فکر کردن، ژرف‌گرایی و به حقیقت رسیدن دانستند. رهبر انقلاب همانند سال گذشته تأکید کردند دانشجویان منتظر شنیدن نظری قاطع و فصل‌الخطاب از سوی ایشان نباشند؛ چراکه اختلاف نظر، فاجعه نیست و اتفاق خوبی در مسائل نظری و دامنه‌دار اجتماعی محسوب می‌شود.

سال 1389 رهبری از عمق صحبت‌های دانشجویان اظهار خرسندی کرده و مطالب مطرح شده به‌ویژه توسط نماینده تشکل‌ها را مطالعه شده ارزیابی کردند. ایشان صحبت‌ها را نشان‌دهنده ظرفیت همفکری و همکاری در اندیشه‌ای دانستند که در عقبه تشکل‌ها وجود دارد.

در واقع رهبر انقلاب به لزوم انجام کار تیمی و پرهیز از فردگرایی اشاره کردند؛ چراکه تفکر و مباحثه جمعی منجر به طرح نظرات موافق و مخالف شده و در نهایت برآیند تمام نظرات جمع‌بندی می‌شود و نشانه‌های چنین برآیندی در بیانات نماینده تشکل‌ها وجود داشت.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به دل‌های پاک جوانان، از نمایندگان جامعه دانشجویی خواست دل خود را با ذات مقدس باری‌تعالی پیوند دهند تا زندگی سعادتمندانه‌ای را برای خود رقم بزنند. ایشان تأکید کردند راه رسیدن به قله، پیچیده و رمزآلود نیست و نیاز به راه‌هایی دارد. البته طی مسیر در مقام سخن، آسان جلوه می‌کند؛ اما راه مشخص است: «در درجه اول، ترک گناه. گفتنش آسان است، عملش سخت است؛ اما ناگزیر است. دروغ نگفتن، خیانت نکردن، از لغزش‌های گوناگون جنسی و شهوانی پرهیز کردن، از گناهان پرهیز کردن؛ قدمِ مهمترینش این است. بعد از ترک گناه، انجام واجبات و از همه واجبات مهمتر، نماز است. همه کار انسان تابع نماز است. نماز را به‌وقت بخوانید، با توجه و با حضور قلب بخوانید. حضور قلب یعنی بدانید که دارید با یکی حرف می‌زنید؛ بدانید یک مخاطبی دارید که دارید با او حرف می‌زنید. این حالت را اگر در خودتان تمرین کردید، اگر توانستید این تمرکز را ایجاد کنید، تا آخر عمر این برای شما می‌ماند.»

دانشجو باید سؤال کند

یکی از نکات مهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان سال 1389 به طرح سؤالی درباره مطالبه‌گری جریان دانشجویی برمی‌گشت؛ آیا جریان دانشجویی می‌تواند آنجا که ایرادی به نظرش می‌آید، سؤال کند یا خیر؟ پاسخ مقام معظم رهبری واضح، صریح و روشن بود؛ بله: «باید سؤال کنید. ایرادی ندارد که سؤال کنید؛ به شرط اینکه قضاوت نکنید؛ اما سؤال کنید. بهترین روش سؤال و پاسخ هم این است که مسئولین بیایند توی مجموعه‌های دانشجویی. من همین جا از مسئولین درخواست می‌کنم که دیدارهای دانشجویی‌شان را زیاد کنند.»

رهبر معظم انقلاب، دانشجویان را بهترین قشر کشور دانستند؛ چراکه جوان، باسواد، تحصیل‌کرده و دارای فهم و انگیزه هستند. ایشان به مسئولان پیشنهاد شرکت در جلسات دانشجویی برای طرح سؤالات را دادند و حتی تأکید کردند خودشان در برخورد با بعضی از مسئولان، برخی از همین سؤالات دانشجویان را مطرح کرده و گاهی پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نیز می‌شنوند.

البته رهبر معظم انقلاب بر مراقبت از سؤالات تأکید کرده و از دانشجویان خواستند طرح سؤال را با معارضه اشتباه نگیرند: «مراقبت کنید طرح سؤال را مخلوط نکنید و اشتباه گرفته نشود با معارضه. آن چیزی که من قبل‌ها هم گفته‌ام، بارها هم گفته‌ام، الان هم می‌گویم، این است که جریان دانشجویی یا جنبش دانشجویی یا هر چیز دیگر که اسمش هست، تصور نکند که وظیفه‌اش این است که با دستگاه متولی امر و متصدی اداره کشور معارضه کند؛ نه، این خطاست؛ چه لزومی دارد؟ معارضه کردن که کارِ همیشه درستی نیست؛ ممکن است یک‌جا درست باشد، یک‌جا درست نباشد. مهم این است که شما حرف‌تان را مطرح کنید، استدلال‌تان را مطرح کنید، پاسخ قانع‌کننده‌ای بخواهید؛ مسئولین هم باید پاسخ بدهند.»

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر دو مبحث مهم وحدت و خلوص، بیان کردند با دعوا و کشمکش نباید عده‌ای را به بهانه ناخالصی، از دایره خارج کرد؛ بلکه دانشجویان به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی باید تمام توان خود را به‌کار گرفته و افراد خالص جامعه را افزایش دهند.

موضع رهبری صریح است

یکی دیگر از محورهای مهم صحبت‌های رهبری در سال 1389، سؤالی بود مبنی بر اینکه آیا دانشجویان باید مانند رهبری موضع بگیرند یا خیر؟ ایشان با اشاره به تکلیف رهبر، تأکید کردند مبادا کسی تصور کند رهبری برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، نظری در خفا به بعضی از خواص برای اجرا منتقل می‌کند. رهبر معظم انقلاب چنین تصوری را خطا و حتی گناه کبیره دانستند و نظرات و مواضع خود را همان نظرهایی دانستند که صریحاً اعلام می‌کنند.

«چرا کالای فرهنگیِ مناسب با عدالت تولید نمی‌شود؟» اشکال دیگری بود که رهبری وارد و درست دانستند و کالاهای فرهنگیِ تولیدی را رسا ندانستند. ایشان تأکید کردند با اینکه هنرمند، نویسنده و بازیگر خوب داریم؛ اما نمایش متناسب با خواسته‌های فرهنگی‌مان کم به وجود می‌آید و لازم است مدیریت‌های فرهنگی مقداری بیشتر در این زمینه‌ها کار کنند. البته ایشان متذکر شدند چنین اتفاقی یک‌شبه یا حتی یک‌ساله میسر نیست و باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

مقام معظم رهبری با وارد کردن اشکال به صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، اشاره کردند در برخی از دوره‌ها، زیرساخت‌های اعتقادی و فرهنگی نه‌تنها درست نشده؛ بلکه تخریب شده است.

سیاست‌های خارجی و صدور انقلاب به وسیله دانشجویان، یکی دیگر از موارد مورد تأیید مقام معظم رهبری بود. ایشان از انجام اقدامات مفیدی مانند تماس با مسلمانان و ملت‌های گوناگون در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نام بردند. البته تأکید کردند اقدامات باید محاسبه شده و با برنامه انجام بگیرد.

خروج نخبگان از کشور نیز در دیدار دانشجویی سال 1389 مطرح شد و رهبر انقلاب، نقدها را رد نکردند؛ اما دلایل خروج نخبه‌ای در دوره دانشجویی یا بعد از فارغ‌التحصیلی را بهانه دانستند. ایشان با اشاره به وعده و وعیدهای کشورهای دیگر به نخبگان ایرانی، از انگیزه برخی دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری روی مبارزه با جمهوری اسلامی صحبت کردند.

دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است

رهبری در واکنش به صحبت‌های یکی از دانشجویان مبنی بر برخوردهای انضباطی و امنیتی در دانشگاه‌ها، بر لزوم برقراری انضباط در دانشگاه تأکید و اعلام کردند که نمی‌شود محیط دانشگاه را رها کرد؛ چراکه آماج بسیاری از توطئه‌های دشمن است. ایشان خطاب به دانشجویان فرمودند: «دشمن، شما دانشجویان را توی دایره قرمز گذاشته، مشخص‌تان کرده؛ اصلاً خیلی از برنامه‌ها برای شماست؛ برای لغزاندن شما، برای منحرف کردن شما، برای بی‌خیال کردن شما نسبت به سرنوشت کشور و مصالح انقلاب. چطور می‌شود دانشگاه‌ها را از نظر دور داشت؟ خوب، بالاخره باید توجه باشد. بله، به نظر ما تندروی و زیاده‌روی در هیچ کاری خوب نیست؛ از جمله در این کار.»

در حقیقت رهبر انقلاب سعی در تبیین اهمیت فوق‌العاده دانشگاه برای دانشجویان داشتند تا یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقشار جامعه مراقب نقشه‌های دشمن برای نفوذ از مسیر دانشگاه باشند؛ نفوذی که به‌هیچ عنوان قابل انکار نیست و مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف بر آن تأکید داشته و دارند. ایشان با تأکید بر حفظ وحدت، به تشکل‌های دانشجویی نیز هشدار دادند تحت تأثیر اختلاف سلیقه‌ها قرار نگیرند تا دچار انشعاب درونی نشوند و با یکدیگر اصطکاک پیدا نکنند. همچنین متذکر شدند همه تشکل‌ها ارتباط خود را با بدنه دانشجویی و استادان ارزشی تقویت کنند و از این گروه غافل نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044388

وب گردی

وب گردی