مهارت‌آموزی و تقویت روحیه پرسشگری دانش‌آموزان در دستور کار آموزش و پرورش‌ قرار گیرد

یک روانشناس معتقد است: مهارت‌آموزی و تقویت روحیه پرسشگری دانش‌آموزان باید در دستور کار آموزش و پرورش‌ قرار گیرد.

سجاد موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بر لزوم مهارت‌افزایی معلمان دبستان در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تاکید کرد و‌ گفت: همواره بسیاری از روانشناسان تاکید می‌کنند که شخصیت زندگی انسان‌ها در نخستین سال‌های زندگی او شکل می‌گیرد، به همین منظور لازم است برای تعلیم و تربیت کودکان دبستانی از معلمانی استفاده کرد که مهارت‌های لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ممکن است هر کودکی با رفتار متفاوتی وارد مدرسه شود، در این راستا معلمان و مسئولان مدرسه وظیفه دارند در راستای برطرف‌کردن عادت‌های بد دانش‌آموزان و الگوسازی رفتار صحیح تلاش کنند و منجر به رشد اجتماعی دانش‌آموز شوند.

این روانشناس گفت: روح کودکان آماده یادگیری است؛ معلمان در هنگام ورود دانش‌آموزان به مدرسه، روح مستعد آموزش کودکان را تحویل می‌گیرند تا با آموزش‌های لازم، عرصه را برای ظهور استعدادهای آنان فراهم کنند.

وی بیان کرد: از طرفی نمی‌توان نقش مدرسه را در ظهور تفکر دانش‌آموزان کتمان کرد؛ در صورتی که این نقش به درستی ایفا شود، می‌توان عرصه را برای یادگیری بیشتر و بهتر دانش‌آموزان فراهم کرد.

موسوی در ادامه بر لزوم ارتباط بیشتر والدین و مدیران مدارس تاکید کرد و گفت: والدین و مسئولان مدارس باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا از وضعیت دانش‌آموزان بیشتر مطلع شوند، قطعا این ارتباط هر چه بیشتر باشد، احتمال موفقیت دانش‌آموزان نیز افزایش می‌یابد.

وی بر لزوم تقویت روحیه پرسشگری دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در مدارس بیشتر بر‌ بعد آموزشی دروس تاکید می‌شود، مباحثی مانند مهارت آموزی و تقویت روحیه پرسشگری در دانش‌آموزان مورد غفلت واقع شده است. معمولا دانش‌آموزان تنها به آموزش‌هایی که توسط معلمان ارائه می‌شود، بسنده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که تشنه فراگیری مطالب بیشتر باشند یا پرسش‌هایی خارج از چارچوب درسی خود‌ مطرح کنند.

این روانشناس در پایان گفت: امیدوارم برنامه‌ریزی‌های لازم در‌ راستای مهارت‌آموزی و تقویت روحیه پرسشگری برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1044399

وب گردی

وب گردی