نشست صمیمی سرپرست واحد اراک با استادان گروه معارف اسلامی

سرپرست دانشگاه  آزاداسلامی استان اراک با استادان گروه معارف اسلامی واحد اراک نشستی صمیمانه برگزار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست صمیمی با استادان گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاداسلامی اراک با حضور حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک،حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و برخی از اعضای هیئت علمی گروه معارف اسلامی در سالن جلسات دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاداسلامی اراک برگزارشد.

در ابتدای نشست حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: گروه معارف، نقش هدایت گری و مسئولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را بر عهده دارد.

وی افزود: نقش گروه‌های معارف در راستای هدایت، راهنمایی، دانش افزایی و بصیرت افزایی بسیار مهم و کلیدی خواهد بود.

مسئول‌دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی تاکید کرد: نظام ما نظامی مبتنی بر ارزش های اسلامی و تعالیم دینی است و هرچه نقش ما از سوی معارف جذاب تر و پر رنگ تر باشد قطعا در پیشبرد اهداف نظام آموزشی موثرتر و موفق تر خواهد بود.این در حالیست که لازمه رشد و بالندگی معنوی و دینی در این گروه ها موجود است و باعث بالندگی و فکر در افراد خواهد شد

حجت الاسلام همتی خاطر‌نشان کرد: تاثیرگذاری قرآن و تعالیم والای قرآنی و نهج البلاغه در فرآیند بالندگی دین اسلام و اوج تمدن اسلامی بسیار موثر بوده اگر چه نیاز به یک بازنگری در متون و تحولی جدید را احساس می کنیم چرا که بالنده نبودن و رکودی که در گروه معارف شاهد هستیم گواه این موضوع است. و اگر قرار بر این است که کاری اساسی از سوی دانشگاه صورت پذیرد، باید این کار از گروه معارف آغاز شده و هریک از ما نیز در قبال آموزش دانشجویان وظیفه‌ای سنگین برعهده داریم.

در ادامه این نشست، حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی ضمن تبریک هفته بسیج گفت: با تعطیلی دانشگاه ها در سال 59 ، شورای انقلاب فرهنگی در سال 63 به فرمان حضرت امام(ره) شکل گرفت و بحث بازگشایی دانشگاه ها با فضای ایرانی اسلامی مطرح شد.

وی افزود: وجود دانشگاه هایی با هدف ایرانی اسلامی را کمتر می بینیم و این وظیفه هر یک از ما را به عنوان مسئولان آموزش کشور سنگین تر می کند. این در حالیست که سند اسلامی شدن دانشگاهها نیز با همین هدف شکل گرفته است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک خاطر نشان کرد: این وظیفه فقط بر عهده گروه معارف دانشگاه نیست بلکه بخش‌های مختلف دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگی و مدیریتی باید در این بخش سهیم و دخیل باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه حوزه معارف، تحول و تنوع در دروس می باشد افزود: باید بتوانیم در حوزه معارف به طور جدی بالندگی و سرزندگی را در بین دانشجویان ایجاد کرده و با یک رویکرد فرهنگی و دینی خاص در راستای اثرگذاری بیشتر نقش آفرینی کنیم.

کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر با یک آسیب جدی در دانشگاه و در دروس معارف با عنوان عدم احساس نیاز دانشجویان به دروس معارف مواجه هستیم که می توان با ارائه بحث های قرآنی، نبردهای گذشته ائمه و داستان های قرآنی در حین دروس این مشکل را مرتفع نمود تا شاهد آموزندگی و اثربخشی دو چندان دروس نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه دروس معارف بایستی با مفاد و مبانی اخلاقی و دینی آمیخته شوند تاکید کرد: این عمل می‌تواند در جذابیت دروس برای دانشجویان و ایجاد انگیزه بیشتر در آنها موثر و مفید باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی، نقد و نظریه پردازی در کشور انجام می‌شود ولی شاهد هستیم که این مباحث در کشور چندان چشمگیر نبوده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید بر بحث آینده نگری، مدیریت تحول و برنامه ریزی و سیاست گذاری بر اساس نیازها، باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر بحث های ما جذاب، فعال، بالنده و سرزنده نیست، مطمئنا توجه جدی در این خصوص انجام نشده که می توان با مطالعه علمی و عمیق شاهد تاثیرگذاری بیشتر مباحث باشیم.

کلانتری در ادامه به جذب اساتید حق التدریس طبق ضوابط و دستورالعمل های صادره،پیگیری بحث پایان نامه ها و مقالات، اختصاص مکانی برای حضور اعضای عیات علمی و اعضای حق التدریس،آمادگی دانشگاه در خصوص راه اندازی مجلات و فصلنامه ها، ایجاد جلسات قرآنی، دعوت از اساتید برجسته و تاثیر گذار و کاهش ظرفیت دانشجویان در کلاس ها اشاره کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به برنامه های در پیش روی هفته پژوهش گفت: طبق دستورالعمل صادره از سوی سازمان مرکزی در هفته پژوهش سال جاری از پژوهشگران نمونه تجلیل خواهد شد و در همین راستا نیز برای هریک از دانشکده ها در استان در این هفته یک یا دو نفر سهمیه اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044408

وب گردی

وب گردی