نهادینه سازی تعامل آموزشی حوزه و دانشگاه باید از دانشگاه آزاد اسلامی شروع شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف این دانشگاه در گام اول گسترش آموزش عالی بدون توجه به آینده جوانان بود، اما اکنون باید برای آینده هر یک از دانشجویان برنامه ریزی داشته باشیم. چرا که ما نسبت به آینده معنوی و مادی دانشجویانمان مسئول هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ظهر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و امور استان‌ها، دکتر سیف‌الله فضل الهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مستشاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قم و سایر اعضا در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه با اشاره به نقش شهر قم در ارتقاء علمی جهان اسلام اظهار داشت: بسیار خرسندم در شهری حضور داریم که در چند سده اخیر به عنوان قطب علمی جهان اسلام حرکت های بزرگی در آن انجام شد. با توجه به این موضوع رسالت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ویژه است و باید دانشگاهی درخور مجاورت با عالمه بزرگوار حضرت معصومه (س) باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اگر قرار است اتفاقاتی در تعامل حوزه و دانشگاه بیفتد و این وحدت تقویت شود، واحد قم باید به عنوان نقطه پیشرو دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم به سند دانشگاه اسلامی مراجعه کنیم، نهادینه‌سازی تعامل آموزشی بین حوزه و دانشگاه یکی از راهبردهای نظام آموزشی این سند است. نهادینه سازی این تعامل باید از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه است که این شبکه از مجموعه ای از نقاط تشکیل شده که در هر منطقه یکی از این نقاط وجود دارد و سطح تماس دانشگاه با محیط اجتماعی محسوب می شود. یکی از این نقاط در شهر مقدس قم است که باید در ارتباط حداکثری با محیط پیرامونی خود باشد. این نقطه باید در راستای دانشگاه اسلامی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد تا به سایر نقاط نیز سرایت کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به راهبرد 10 سند دانشگاه اسلامی خاطرنشان کرد: این راهبرد که ذیل نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی قرار دارد، یک راهبرد مشخص و صریح است که در دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت اجرای آن را به واحد قم واگذار می کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه یک مبنای اتفاقی ندارد، بلکه مبنای آن را می توان از لحاظ تحلیل تمدن و سنت الهی بررسی کرد. چرا که انسان و تمدنها هر یک در نوع خود متولد شده، رشد یافته، به بلوغ و پس از آن به ثبات رسیده و بعد از ثبات وارد مرحله کاهش توانشان می شود. انقلاب اسلامی نیز در گام نخست مقاطع شکل گیری، رشد و ثبات خود را طی کرد و اگر روشها، اقدامات و چارچوب فکری گام اول همچنان حاکم باشد، باعث نزول خواهد شد. بنابراین لازمه گام دوم انقلاب جوان شدن آن هم نه فقط در افراد، بلکه در ایده ها، روشها، اقدامات و ... است. این جوان شدن به معنای نو شدن دوباره انقلاب اسلامی است.

وی افزود: این روند در دانشگاه آزاد اسلامی نیز صدق می کند، این دانشگاه در طول 37 سال گذشته یک مسیر را طی کرده است و ادامه این مسیر یعنی تکرار گام اول دانشگاه، در صورتی که برای حیات مجدد و نو شدن دانشگاه باید پارادایم ها را عوض کنیم تا وارد گام دوم دانشگاه شویم. اگر می خواهیم مفهوم گام دوم دریابیم، تغییر روشها و رویکردها باید در همه رفتارهای گام اول دانشگاه رسوخ کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به بند اول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مربوط به علم و پژوهش است، اظهار داشت: اگر بگوییم همان موفقیت های بدست آمده در گام اول را انجام می دهیم، در این صورت دیگر نیازی به گام دوم نبود، اما هدف گام دوم این است که باید به خودمان برگردیم و باور کنیم که برخی از باورهای ما مؤثر نبوده و به همین دلیل در برخی جاها به پایان خط رسیده است و ادامه بر روی آن ریل برای ما دستاوردی نخواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود گفت: برای آنکه تعلیم و تربیت ما در این دوره بتواند از جنس گام دوم باشد، باید نقد گفتمانی به گذشته داشته باشیم و به این باور برسیم که دیگر آموزش حافظه ای کلاس محور باید جای خود را به آموزش تحلیل محور و مهارتی بدهد، چرا که جوانانی که اکنون تربیت می کنیم، با دوره قبل متفاوت هستند و دیگر روش تربیت چهل ساله گذشته دانشگاه برای نسل چله دوم پاسخگو نیست، چرا که اکنون جوان در بستر اطلاعاتی رشد می کند و دارای اطلاعات بسیار فراتری نسبت به جوانان گذشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ارزشهای ما ثابت است، اما باید روشها را تغییر دهیم، افزود: هدف تربیت تغییر نیافته، اما اگر روش را تغییر ندهیم، دیگران با ناکارآمد جلوه دادن روشهای ما، ارزشها را به نفع خود تغییر می دهند. بنابراین باید باور کنیم که فضا عوض شده و انقلاب باید رشد یابنده بماند. دشمنان انقلاب امروز برنامه ها و نقشه های زیادی برای خشکاندن ریشه ملت ایران دارند که ان شاءالله ناکام خواهند ماند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با خردورزی و نگاه عمیقشان پیامی به مدیران دادند که در ادامه روشهای چهل ساله که به آن عادت کرده اند، به سراشیبی نزول می پیوندند. بنابراین باید جوان شد و روشها را عوض کرد، همانطور که جوانان آرمان طلب و پارادایم شکن هستند.

دکتر طهرانچی در ادامه این نشست با اشاره به لزوم بازنگری در تعلیم، تربیت و آموزش دانشجویان در دانشگاه گفت: اکنون لازم است که مدلهای خود را در تعلیم و تربیت دانشجویان یک بار بازنگری کنیم و از اساس در روشها و چارچوب ها، با حفظ حاکمیت ارزشها تجدید نظر کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حفظ کرامت جوانان و جلوگیری از زنده به گور شدن آرمانهای ذهنی آنها خواسته مردم از دانشگاه است، گفت: مردم پای ارزشها ایستاده اند و توجه دارند چه کسی خود را نسبت به آینده جوانان متعهد می داند، به همین دلیل امسال دیدیم که دو واحد یزد و قم که حجاب چادر در آن اجباری است، به ترتیب رتبه اول و سوم دانشگاه آزاد اسلامی را در جذب دانشجو داشتند و نسبت به نیمسال مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد در جذب دانشجو رشد کرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هدف این دانشگاه در گام اول گسترش آموزش عالی بدون توجه به آینده جوانان بود، اما اکنون باید برای آینده هر یک از دانشجویان برنامه ریزی داشته باشیم. چرا که ما نسبت به آینده معنوی و مادی دانشجویانمان مسئول هستیم و باید برای آن صحبت و همفکری کنیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به جوانب تربیتی دانشجویان خاطرنشان کرد: 21 راهبرد سند دانشگاه اسلامی مربوط به موضوعات فرهنگی تربیتی است و ما خود را ملزم می دانیم که در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مدیریت موضوع تربیت را در سرلوحه کارها قرار دهیم. بنابراین معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، علوم پزشکی واحدها همگی باید طرح تربیتی داشته باشند.

وی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و سایر استانها خواست تا سند دانشگاه اسلامی را مطالعه کرده و هسته های کار را با نگاه پارادایم شکن، ایده پرداز و گذر از مرحله گام اول دانشگاه برای عملیاتی شدن این سند در بخشهای مختلف تشکیل دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044417

وب گردی

وب گردی