10 کمیته تخصصی برای فعالیت در شورای تحول علوم، مهندسی و کشاورزی تعیین شد/ ایجاد دو رشته جدید کشاورزی در دانشگاه

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورای تحول شامل 10 کمیته‌‌‌ تخصصی می‌‌شود که با هدف تغییر‌ و‌ تحول در جهت ارتقای سطح کیفی، آموزش و پژوهش رشته‌‌های مهندسی و کشاورزی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توسعه هر کشوری به توانمندی سیستم آموزش عالی در تربیت نیروی متخصص و حل مسائل موجود در آن کشور برمی‌‌‌گردد، اگر سرزمینی بخواهد به پیشرفت و آبادانی برسد نیازمند توجه به رشته‌‌های کابردی و اثرگذار در چرخه صنعت و کشاورزی است.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی کشور برای تحول اثرگذار در حوزه‌‌‌های فنی و مهندسی و کشاورزی، معاونت مختص به این رشته‌‌ها را ایجاد کرده است تا به صورت تخصصی به بررسی توسعه و تاثیرگذاری کاربردی این رشته‌‌ها در حل مسائل کشور بپردازد.

دربهمن ماه سال گذشته، معاونت علوم پایه، مهندسی و کشاورزی باتوجه به تغییرات صورت گرفته در چارت دانشگاه آزاد اسلامی راه‌‌‌اندازی شد. در حال حاضر، فعالیت‌‌های این معاونت، گسترش یافته و شورایی با عنوان تحول در علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد تشکیل شده است که دارای 10 کمیته تخصصی است؛ برای بررسی فعالیت اصلی این کمیته‌‌‌ها به سراغ جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم.

جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت شورای تحول این معاونت گفت: شورای تحول شامل کمیته‌‌‌های تخصصی می‌‌شود که با هدف تغییر و تحول در جهت ارتقای سطح کیفی، آموزش و پژوهش رشته‌‌های مهندسی و کشاورزی ایجاد شده است تا بتوانیم از این طریق به توسعه پایدار علمی و اقتصادی در کشور کمک کنیم.

وی درباره هدف‌‌‌‌‌گذاری دانشگاه آزاد برای ایجاد تحول در رشته‌‌‌های مهندسی و کشاورزی تشریح کرد: درصددیم با توسعه و توجه ویژه به رشته‌‌های فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد، این مرکز آموزش عالی کشور را طوری بازسازی کنیم که در مسیر حل مسائل کشور قرار گرفته و به دنبال آن هر کدام از واحدهای دانشگاهی بتوانند منجر به توسعه در شهرها شوند. بر همین مبنا، دانشگاه جوار صنعت را در شهرهای مختلف ایجاد کردیم تا دانشجویان ما همراه با تحصیل در دانشگاه در صنایع گوناگون مشغول به کار شده و بعد از فارغ‌‌‌‌التحصیلی با داشتن مهارت‌‌های عملی از امنیت شغلی برخوردار باشند.

علمایی درباره ایجاد رشته‌‌‌های جدید در حوزه‌‌های مهندسی و کشاورزی گفت: در کمیته‌‌های برنامه‌‌ریزی درسی برای ایجاد رشته‌‌های جدید و میان رشته‌‌ای در حوزه‌‌های مهندسی و کشاورزی برنامه‌‌‌ریزی‌‌هایی انجام شده تا بعد از تایید در شورای عالی برنامه ریزی و گسترش سازمان مرکزی به وزارت علوم رفته و بعد از کسب مجوز از این وزارتخانه، رشته‌‌های جدید و میان رشته‌‌ای در حوزه‌‌های فنی و مهندسی و کشاورزی ارائه می‌‌شود. بر همین مبنا، دو رشته در حوزه کشاورزی ایجاد کردیم که شامل دکترای حرفه‌‌ای کشاورزی و امنیت غذایی، تولیدات دامی و آبزیان می‌‌شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شورای تحول شامل 10 کمیته تخصصی می‌‌شود. اولین کمیته با نام کمیته بازمهندسی و آمایش آموزش عالی است که موضوع آن درباره بحث گسترش رشته‌‌ها و اینکه چه رشته‌‌ای در چه واحدی دانشجو بگیرد، خواهد بود. همچنین براساس یک سری از شاخص‌‌ها و نیاز آن شهر، برخی از واحدهای دانشگاهی مطابق با بحث توسعه شهری برای رشته‌‌‌های مختلف انتخاب می‌‌شوند.

وی تصریح کرد: کمیته بازنگری علوم و فرآیندهای آموزشی دومین کمیته شورای تحول بوده که در این بخش مدل‌‌های مناسب انتخاب واحد براساس سرفصل های ارائه شده و اصلاح برای ارتقای کیفی در رشته‌‌های فنی و مهندسی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

علمایی تاکید کرد: سومین کمیته شورای تحول، کمیته بازنگری علوم و فرآیندهای امور پژوهشی است که امور مرتبط با پژوهش در این کمیته بازنگری خواهد شد. کمیته چهارم هم هدایت و بازنگری برنامه‌‌های آموزشی و درسی بوده که متون درسی علوم، مهندسی و کشاورزی در این کمیته بازنگری و دچار تغییر و تحول می‌‌شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: کمیته پنجم شورای تحول هم مربوط به امور هیئت علمی بوده که مسائل مرتبط با هیئت علمی و نحوه ارتقای آنها در این کمیته مدنظر قرار می‌‌گیرد.

وی گفت: کمیته ششم شورای تحول هم مربوط به سیاست‌‌‌گذاری و امور راهبردی می‌‌شود که سیاست‌‌‌های کلان حوزه معاونت در این کمیته بررسی می‌شود. کمیته هفتم هم هدفمندی و پیوستگی آموزش و پژوهش با نیازهای جامعه است که در این کمیته، اصحاب صنعت و کسانی که تجربه ملی در این زمینه دارند حضور یافته و با استفاده از تجربیات این افراد آموزش و پژوهش را هدفمند و منطبق با نیازهای جامعه قرار می‌‌‌دهیم.

علمایی تصریح کرد: کمیته هشتم مرتبط با نیازهای اطلاعاتی و امور سامانه‌‌های متصل است. هر کاری در هر سازمانی که بخواهد انجام شود نیازمند دو پیش نیاز؛ برای اطلاعات مورد نیاز و ساماندهی این اطلاعات است بنابراین آن سامانه‌‌‌هایی که این اطلاعات را در دل خود جای می‌‌‌دهند باید تبیین شوند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: کمیته نهم، کمیته بهره‌‌مندی از تجارب ملی و جهانی است که در این بخش، تجارب داخلی و خارجی را در جهت ارتقای دانشگاه بررسی می‌‌کنیم. بر همین مبنا واحد تهران جنوب با کشور آلمان در خصوص ارتقای رشته‌‌های فنی و مهندسی تفاهم‌‌نامه‌‌ای را برای تربیت مهندسان توانمند منعقد کرده است. این افراد بعد از گذراندن دوره‌‌‌های تخصصی خارج از کشور، به ایران بازگشته و به صنایع موجود در کشور خدمت می‌‌‌کنند. در همین راستا نشستی را دی ماه سال جاری، با حضور استادانی که برای گذراندن فرصت مطالعاتی یا پسا‌‌دکتری در کشورهای دیگر حضور داشتند، برگزار می‌‌کنیم که نتایج این نشست خوراک اولیه برای کمیته بهره‌‌مندی از تجارب ملی و جهانی است.

وی در پایان اظهار کرد: کمیته دهم شورای تحول معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تبیین شاخص‌‌های نظارت و ارزیابی بر واحدهای متولی را عهده دار است. در نهایت برای تحقق اهداف خود یکسری شاخص‌‌هایی را در برخی از واحدها به عنوان پایلوت در نظر می‌‌گیریم که اگر نتایج مناسبی داشت در کلیه واحدها اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044453

وب گردی

وب گردی