«تصویرگر پزشکی» ایرانی  ساخته شد

پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل رادیوایزوتوپ‌ها) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تصویربرداری پزشکی، تکنیک و فرآیند مورد استفاده برای ساختن تصاویری از بدن انسان برای اهداف کلینیکی یا علوم پزشکی است.یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی، تولید، نصب و نگهداری سیستم‌های تصویرگر پزشکی هسته‌ای فعالیت می‌کند.

این شرکت در حال حاضر با تلاش متخصصان بومی و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا و نیز استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در کشور، موفق به تولید سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی (RoboSPECT)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی (ProSPECT)، سیستم دوربین گاما دستی، گاما پروب، تست تنفسی اوره و سیستم تصویربرداری پت حیوانی است. همچنینخدماتی گسترده‌تر در زمینه‌های مشاوره و طراحی سایت‌های پزشکی هسته‌ای و PET، مشاوره و طراحی سایت برای طراحی بخش تولید رادیو دارو و نیز انجام محاسبات شیلدینگ ارائه می‌شود.

محمدرضا آی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره یکی از چند محصول این شرکت با نام « سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی مدل ProSPECT» گفت: سیستم تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT، یک سیستم تصویربرداری پزشکی هسته‌ای‌ است که برای تصویربرداری توموگرافیک از قلب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از این سیستم با هدف، آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیش‌تر به بدن تزریق شده و در بافت قلب و دیگر ارگان‌ها نفوذ کرده است.

مدیرعامل این شرکت افزود: این سیستم دارای بخش‌های مجزا شامل هدهای آشکارسازی، گانتری، تخت، ترولی و کنسول پردازش و آنالیز تصاویر است.طراحی سیستم با در نظر داشتن راحتی بیمار (خصوصا بیماران دارای فوبیا مکان های تنگ و تاریک) به گونه‌ای است که سر بیمار حین فرآیند تصویربرداری بیرون از دالان گانتری قرار می‌گیرد.همچنین تخت این سیستم به صورت افقی طراحی شده است که امکان تصویربرداری در دو مد Supine/Prone را فراهم آورده است.

آی گفت: این شرکت تنها تولیدکننده این قبیل تجهیزات در کشور است و شرکتی داخلی تولید کننده نمونه مشابه این تجهیزات وجود ندارد.

این فعال فناور ادامه داد: به دلیل شرایط تحریم و موضوعات هسته‌ای که کشور با آن مواجه است ورود این قبیل تجهیزات به ایران ممنوع است و اگر دستگاهی هم به کشور وارد شود این کار به سختی انجام خواهد شد که با تولید این تجهیزات در شرکت برای حدود 25 نفر مستقیم و غیرمستقیم 20 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کشورهای آمریکا، آلمان و هلند از تولیدکنندگان اصلی این قبیل تجهیزات هستند و قیمت تمام شده محصول ایرانی حدود 50 درصد کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044463

وب گردی

وب گردی