۱۷۰ هزار فرهنگی مسکن‌دار می‌شوند/ هیچ دانش‌آموزی در تجمعات اخیر دستگیر نشده است

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند، باید میان کیفی و غیرکیفی تمایز قائل شویم‌. منطق اصلی رتبه‌بندی، ارتقای انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی‌میرزایی در نشست خبری با خبرنگاران که صبح امروز شنبه 9 آذرماه 98 در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه نودمین روز آغاز فعالیت من به عنوان وزیر آموزش و پرورش قرار داریم. در هفته گذشته شاهد چند رویداد مهم در حوزه آموزش و پرورش بودیم؛ از جمله می‌توان به آیین‌نامه رتبه‌بندی اشاره کرد که در هیئت وزیران به تصویب رسید.

وی ادامه داد: براساس این آیین‌نامه، فرهنگیان رتبه‌بندی شده و از مزایای مختلفی برخوردار خواهند شد. هدف این آیین‌نامه آن است که معلمان با تجارب و عملکردهای مختلف بتوانند از دریافتی‌های مختلفی استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از پیش‌نیازهای کیفیت، پرداخت پاداش به کیفیت‌های برتر است، اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند، باید میان کیفی و غیرکیفی تمایز قائل شویم‌. منطق اصلی رتبه‌بندی، ارتقای انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت‌تر است. برای این امر دو هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است که اجرای آن را در نیمه دوم سال میسر خواهد کرد.

معلمان با ۲ سال سابقه همکاری شامل طرح رتبه‌بندی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمامی عملکرد معلمان بر اساس طرح رتبه‌بندی مورد ارزیابی قرار گرفته و و یکی از رتبه‌های یک تا پنج به آنها تعلق می‌گیرد. افرادی مشمول این طرح قرار می‌شوند که حداقل دو سال سابقه همکاری با آموزش و پرورش داشته باشند. معلمان، مربیان مشاوران واحدهای آموزشی، مراقبان سلامت و ورزش، مدیران و معاونان واحدهای آموزشی از جمله مشمولان این طرح هستند. همکارانی نیز که کار اداری انجام می‌دهند صاحب اختیار هستند در بخش اداری فعالیت کرده و از امتیازهای اداری استفاده کنند.

وی اظهار کرد: دریافتی‌های فرهنگیان باید با توجه به بودجه کل کشور، به سمت بهبود در نظر گرفته شود. شاید راه حل مناسب‌تر، خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد‌؛ زیرا معلمی همچون شغل سایر کارمندان نیست، اقتضائات خاص خود را دارد و باید پربار و غنی باشد؛ به همین منظور یکی از اولویت‌های برنامه‌ها، تلاش برای ارتقای کیفیت آموزشی در کنار بهبود وضعیت معیشتی معلمان است.

حاجی‌میرزایی افزود: یکی از اولویت‌های برنامه‌های من، تأمین معیشت معلمان است؛ در کنار اینکه در راستای ارتقای‌ کیفیت تلاش می‌کنیم، انتظار داریم معلمان نیز در این راستا گام بردارند.

۱۷۰ هزار فرهنگی مسکن‌دار می‌شوند

وی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی در راستای مسکن‌دار شدن ۱۷۰ هزار همکاری فرهنگی منعقد شد. در این طرح قرار است وزارت اموزش و پرورش با در اختیار قرار دادن زمین‌های خود به این طرح کمک کند. این طرح سه‌ساله پیش‌بینی شده و شامل مناطق شهری و روستایی است. افرادی که فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند، می‌توانند از این تفاهم‌نامه استفاده کنند؛ از جمله می‌توان به زنان خودسرپرست، سرپرستان خانوار و غیره اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اختصاص زمین، بخشی از هزینه هر واحد مسکونی کاهش می‌یابد. بستگی دارد این منازل در کجا واقع شده باشند. وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد در زمینه تغییر کاربری و تسریع آن اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین افراد واجد شرایط را بررسی و افراد دارای شرایط لازم را معرفی کند. اولویت برخورداری از مسکن مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است که فرهنگیان این شهرها می‌توانند از شرایط استفاده کنند.

وی افزود: ابلاغ شیوه‌نامه تبدیل وضعیت مربیان پیش‌دبستانی و آموزش دهندگان پیش‌دبستانی، یکی از اولویت‌های ما بود که شیوه‌نامه آن هفته گذشته ابلاغ شد. افرادی که شامل این تغییر وضعیت می‌شوند، مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریس‌های قبل از سال ۹۱ هستند که متناسب با نیاز رشته، دوره تحصیلی و جنسیت به استخدام آموزش و پرورش‌ در می‌آیند.

حاجی میرزایی بیان کرد: برای برخی از معلمان پیش‌دبستانی در حکم دیوان عالی ادارت تأکید شده که این افراد باید حقوق داشته باشند، طبیعتاً آن دسته افرادی که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، از شمول این آیین‌نامه مبرا هستند.

توزیع شیر مدارس در ۸ استان کشور

وی بیان کرد: توزیع شیر برای مدارس به تحقق پیوسته و تمامی مراکز پیش‌دبستانی، مدارس غیر دولتی، مدارس متوسطه اول و شبانه‌روزی شامل این‌طرح می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از‌ دو سال، شیر در هشت استان کشور توزیع خواهد شد. چون اعتبار ما محدود است، فعلاً شیر بین این استان‌ها توزیع خواهد شد.

معوقات بازنشستگان تا قبل از سال ۹۷ پرداخت شد

وی اظهار کرد: از ابتدای دوره خدمتم به‌ عنوان وزیر آموزش و پرورش تاکنون تلاش شده معوقات بازنشستگان پرداخت شود. معوقات همکارانی که تا قبل از سال ۹۷ بازنشسته شده بودند، پرداخت شد. تلاش شده در سال جاری، حق‌التدریس همکاران همزمان با حقوق پرداخت شود. در سال‌های گذشته به‌دلیل عدم تخصیص بودجه کافی، این پرداخت‌ها به تعویق افتاد. البته تلاش کردیم از تعویق پرداخت‌ها جلوگیری شود.

تأمین ارز کافی برای پرداخت حقوق فرهنگیان شاغل در خارج از کشور

حاجی‌میرزایی گفت: یکی از مشکلات آزاردهنده، مطالبات معوقه معلمانی بود که در خارج از کشور با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشتند. برخی از مطالبات در سال‌های‌ دور پرداخت نشده بود. همچنین به دلیل گرانی ارز با مشکل مواجه بودیم. در این راستا ارز کافی برای‌ پرداخت فرهنگیان شاغل در خارج از کشور تا پایان سال جاری‌ تأمین شده است.

تشکیل کارگروه برای ساماندهی نیروی انسانی

وی بیان کرد: ساماندهی نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی را در دستور کار قرار داشتیم، در چنین شرایطی با کمبود ۱۰۸ هزار معلم مواجه بودیم. ناگزیر بودیم سازماندهی مسئولان قبلی را بپذیریم. برخی از این موارد با تأخیر سن بازنشستگی، به‌کارگیری یک‌سوم وقت بازنشستگان، معلمان حق‌التدریس و غیره پرداخت شد. تمام تلاش و کوشش ما در آغاز کار این بود که کلاس‌ها خالی از معلم نبوده و معلمان نیز فاقد صلاحیت لازم نباشند. امیدواریم در سال آینده با ساماندهی نیروی انسانی، فعالیت خود را آغاز کنیم.

حاجی‌میرزای یادآور شد: گزارشی در زمینه نیروی انسانی به هیئت دولت ارائه دادم. قرار شد کارگروهی متشکل از سازمان اداری و استخدامی، آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا به طور جدی‌ در این زمینه به فعالیت بپردازند. جلسات این کارگروه در راستای کیفی‌سازی نیروها برگزار‌ شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام پیش‌بینی شده است، برای هر یک از این زیرنظام‌ها، فردی تعیین و گروهی تشکیل شده است، این گروه تلاش می‌کند در‌ راستای اجرایی کردن اهداف لازم در راستای تحقق سند تخول بنیادین تلاش کند. در راه رسیدن به اهداف این سند با مشکلاتی مواجه هستیم که باید به آن توجه شود تا جامعه باید برای دستیابی به نظام تعلیم و تربیت با کیفیت، گام‌های بزرگی بردارد.

وضعیت بودجه آموزش و پرورش مناسب نیست

وی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش در سال آینده گفت: وضعیت بودجه آموزش و پرورش مناسب نیست، این بودجه در سال‌های گذشته همگام با سایر افزایش بودجه‌های دولت، افزایش پیدا کرده است، مجموعه بودجه آموزش و پرورش توان حمایت از آموزش با کیفیت را ندارد. بخش مهمی از پول خود را صرف حقوق و مزایا می‌کنیم و اعتبارات مشخصی برای کیفیت بخشی اختصاص پیدا نمی‌کند. نیازمند آن هستیم که توجه عمیق‌تری به آموزش و پرورش در‌ بحث بودجه شود. امیدواریم با مساعدت‌های صورت گرفته، پیش‌بینی ما برای بودجه آموزش و پرورش در‌ سال‌ آینده، ۷۳ هزار میلیارد تومان است؛ اما در بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

هیچ دانش‌آموزی در تجمعات اخیر دستگیر نشده است

حاجی میرزایی بیان کرد: از روز آغاز اجتماعات، کسب اطلاع از استان‌ها را در دستور کار داشتیم تا مشخص شود دانش‌آموزی در حوادث اخیر دستگیر شده یا خیر. هیج دانش‌آموزی طی حوادث اخیر دستگیر نشده است. دستورات لازم در راستای‌ راستی‌آزمایی فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ورود نیروی انتظامی به مدرسه منتشر شده بود، صورت گرفته است و این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد.

نوجوانان به ابزار توانایی تغییر تجهیز شوند

وی افزود: اینکه مدعی می‌شویم تعدادی از دانش‌آموزان در اجتماعات اخیر حضور داشتند، گزاره صحیحی نیست. معتقدیم جامعه ما همانند جوامع دیگر در معرض تغییرات پرشتاب است و روح، ذهن و روان خانوادگی نسل جدید را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، در این راستا باید نوجوانان را به ابزاری تجهیز کرد که توانایی تغییر در این افراد وجود داشته باشد، این امر وظیفه آموزش و پرورش است. تغییرات نسل، ما را در مخاطرات جدی قرار داده است و در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

احداث‌مدارس مسجدمحور غیر قانونی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارسی تحت عنوان مدارس مسجدمحور، همچنان در حال فعالیت هستند و متأسفانه دائر می‌شوند. هر نهادی که خارج از چارچوب آموزش و پرورش اقدام به دائر کردن مدرسه کند، این اقدام غیرقانونی است. آموزش و پرورش، امری حاکمیتی است، هر کسی نیز می‌خواهد در مدرسه‌داری مشارکت کند، می‌تواند درخواست لازم را به آموزش و پرورش ارائه دهد؛ اما با مدارسی که بدون مجوز با این عناوین دائر می‌شوند، برخورد خواهیم کرد، پیگیر این موضوع هستیم و مراجع قانونی نیز باید برای جلوگیری از ادامه فعالیت این مدارس، ما را یاری کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به مدارس گران غیردولتی که منتسب به برخی مسئولان هستند، گفت: اجازه تأسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، می‌تواند نسبت به تأسیس مدرسه اقدام کند؛ حال می‌خواهد مسئول باشد یا نباشد.

وی در پایان گفت: با قانون تعارض منافع، موضوع را کنترل می کنیم. این اقدام غیرقانونی نیست و قانون از آن حمایت می‌کند، ما نیز از آن حمایت می‌کنیم؛ اما هر فردی در این زمینه تخلف کند، با او برخورد می کنیم. حدود شهریه‌ها مشخص است، مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی می‌شوند و بر این موضوع نظارت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044465

وب گردی

وب گردی