کتاب‌های علوم انسانی غربی را بخوانید؛ اما تقلید نکنید/ تشکل‌های دانشجویی، همدل و همفکر باشند

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 1390 به تشکل‌های دانشجویی توصیه کردند با یکدیگر همفکری و همکاری کرده و همدلی خود را نشان دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبر معظم انقلاب همیشه نگاهی ویژه به دانشگاه و جامعه دانشجویی داشته‌اند؛ نگاهی که مختص سال‌ها و حتی دهه‌های اخیر نیست و دانشجویان را از روزهای پیش از انقلاب اسلامی به طیفی منحصربه‌فرد در نظر مقام معظم رهبری تبدیل کرده بود.

رهبری بارها دیدارهای مفصل دانشجویی داشته اند و نکات مهمی را چه زمان‌شمول و چه آینده‌محور از آنها مطالبه کرده‌اند. مقام معظم رهبری در عمل گوش شنوای گلایه‌ها، انتقادات و پیشنهادات جامعه دانشجویی نیز بوده‌اند و در همین راستا، دیدار سالانه دانشجویان با رهبر انقلاب به سنتی فراموش‌نشدنی بدل شده است.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

19 مردادماه 1390 مصادف با نهمین روز از ماه مبارک رمضان، دانشجویان و نخبگان علمی با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان تأکید کردند هرچند نظرشان در برخی موارد با دانشجویان یکسان نبوده؛ اما صحبت‌های مطرح شده مطابق انتظار بوده است. در حقیقت رهبری با وجود نظر مخالف در بعضی مواقع، رشد روحیه اندیشیدن، انتخاب کردن و با انگیزه بیان کردن دانشجویان را ارجح دانسته و فضا را برای بیان نظرات دانشجویان جوان، خوش‌روحیه، پرانگیزه و پرنشاط فراهم کردند.

دانشجویان بر اساس فکر، بخواهند

مقام معظم رهبری از دانشجویان خواستند که فکر کنند و بر اساس فکر، بخواهند؛ چراکه براساس این خواستن، جرئت و جسارت بیان و ابراز پیدا می‌شود. همچنین رهبری به دانشجویان متذکر شدند که ممکن است خواسته آنها در کوتاه‌مدت تحقق پیدا نکند یا حتی در برهه زمانی دیگری بنا بر تجربه‌ای جدید، نظرشان عوض شود؛ اتفاقی که از نگاه رهبر انقلاب، بی‌ایراد است؛ اما نفس روحیه مطالبه‌گری و نشاط، همان چیزی است که جوان امروز ما به آن احتیاج دارد.

درخواست صحبت پیرامون انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از جمله موارد مطرح شده در دیدار دانشجویی سال 1390 بود که آقا ترجیح دادند زمان دیگری در این باره صحبت کنند؛ اما ایشان فعالیت‌های عمقی مانند تشکیل ستاد دانشجویی برای تحقیق در اقتصاد مقاومتی را عمیق و مورد نیاز کشور دانستند. البته فکر، مطالعه و تحقیق را نکات لازم برای تحقق این امر قلمداد کردند؛ نکاتی که اگر به درد دستگاه مسئول نخورد، قطعاً به کار دانشجویان می‌آید.

رهبری انتقادهای مطرح شده نسبت به برخی دستگاه‌ها را وارد دانستند؛ اما تأکید کردند بسیاری از امور در عالم نظر و تأمل به ذهن انسان می‌رسد؛ اما در مقام عمل به‌هیچ وجه آسان نیست. در میدان عمل، موانع گوناگونی در برابر آرزوها، خواست‌ها و تشخیص‌های انسان پیش می‌آید که موانع را باید برطرف کرد؛ اما عبور از همه موانع آسان نیست و گاهی زمان‌بر است.

تأکید بر اهمیت توجه به مسائل منطقه، یکی از محورهای مهم صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی سال 1390 بود. ایشان در واکنش به انتقاد از نبود تحرک لازم دستگاه‌های ذیربط کشور در قبال مسائل منطقه، با اشاره به تحرک بسیار خوب دستگاه‌ها، منطقه را میدان عظیم زورآزمایی دانستند و تأکید کردند برخی از اقدامات؛ قابلیت و امکان یا لزوم تبلیغاتی شدن را ندارد. ایشان حضور دانشجوها در بخش‌های مختلف و اظهارنظر درباره مسائل منطقه را نیز مفید دانستند.

به هیچ وجه از یادگیری احساس سرشکستگی نمی‌کنیم

علوم انسانی از اهمیت زیادی برای رهبر معظم انقلاب برخوردار است و ایشان تأکید کردند روی مسائل این علوم، حساسیت زیادی به‌خرج می‌دهند. البته رهبری متذکر شدند به‌هیچ وجه نگفته‌اند دانسته‌های غربی‌ها در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی و پیشرفت‌های آنها نادیده گرفته یا کتاب‌های‌شان مطالعه نشود؛ بلکه بر تقلید نکردن تأکید داشته‌اند. بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب، مبانی علوم انسانی در غرب از تفکرات مادی سرچشمه می‌گیرد: «رنسانس مبدأ تحولات گوناگونی در غرب شده؛ اما مبانی فکری ما با آن متفاوت است»؛ اما به اعتقاد رهبر انقلاب، هیچ ایرادی ندارد از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، علوم ارتباطات و همه رشته‌های علوم انسانی که غرب ایجاد و تولید کرده یا گسترش داده، استفاده شود.

ایشان تأکید کردند بارها گفته‌اند که ما از یادگیری به هیچ وجه احساس سرشکستگی نمی‌کنیم: «لازم است یاد بگیریم، از غرب یاد بگیریم، از شرق یاد بگیریم. ما از این احساس سرشکستگی می‌کنیم که این یادگیری به دانایی، آگاهی و قدرت تفکر خود ما منتهی نشود. همیشه که نمی‌شود شاگرد بود؛ شاگردی می‌کنیم تا استاد شویم. غربی‌ها این را نمی‌خواهند؛ سیاست استعماری غرب از قدیم همین بوده؛ می‌خواهند در دنیا تبعیض، دو هویتی و دو درجه‌ای در مسائل علمی وجود داشته باشد.»

دانشجویان، تاریخ استعمار را بخوانند

مقام معظم رهبری به دانشجویان توصیه کردند تاریخ به‌ویژه تاریخ دوره استعمار را بخوانند تا ببینند غربی‌ها علی‌رغم ظاهر نونوارِ اتوکشیده ادکلن‌زده منظم و مرتب و داعیه‌های حقوق بشر، چه وحشی‌گری عظیمی در این مقوله کرده‌اند. نه اینکه فقط آدم‌ها را بکُشند؛ بلکه در دور نگه داشتن ملت‌های تحت استعمار خود از عرصه و امکان پیشرفت در همه زمینه‌ها نیز تلاش زیادی انجام داده‌اند: «ما می‌گوییم علوم انسانی را یاد بگیریم تا بتوانیم شکل بومی آن را خودمان تولید کنیم و این را به دنیا صادر کنیم. وقتی این اتفاق افتاد، آن‌گاه هر نفری که از مرزهای ما خارج می‌شود، مایه امید و اتکای ماست. بنابراین ما می‌گوییم در این علوم مقلد نباشیم. حرف ما در زمینه علوم انسانی این است.»

ایشان در پاسخ به دانشجویی که با اشاره به فرمان امیرالمؤمنین، بر لزوم رسواسازی افراد سوءاستفاده‌جو تأکید داشت، فرمودند که نمی‌توان امری اثبات نشده را به‌صرف اتهام، افشا کرد. رهبری حتی افشای جرم ثابت شده را جایز ندانستند؛ چراکه خانواده او در این زمینه گناهی ندارند، مگر اینکه مصلحت بزرگی در رسوایی فرد نهفته باشد؛ اما تأکید کردند حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم و مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبون‌های گوناگون و باید حیثیت افراد را حفظ کرد.

مقام معظم رهبری ورود خودخواسته نسل جدید برای تصدی مسئولیت‌ها را تصدیق کردند؛ اما شرط لازم را کسب صلاحیت علمی و عملی و همچنین انگیزه ورود به میدان دانستند. از طرفی رهبری اشاره کردند مدیران امروز، جوان‌های دیروز هستند و ممکن است خطاهایی نیز وجود داشته باشد. ایشان تأکید کردند ثبات، استمرار و استقرار نظام جمهوری اسلامی از جمله مهمترین عواملی بوده که ملت‌های منطقه و مسلمان را امیدوار کرده و می‌توان گفت نقش مؤثری در ایجاد حرکت عظیم اسلامی منطقه و آزادی و بیداری ایفا کرده است.

دشمن به‌دنبال کوبیدن حرکت علمی در کشور است

فرمانده کل قوا با ذکر مثال‌هایی به وقوع انقلاب‌های مختلف در اقصی‌نقاط جهان پرداخته و به انحراف این انقلاب‌ها بر اثر عوامل گوناگون اشاره کردند؛ اما انقلاب اسلامی را یک استثنا دانستند که با اهداف مشخصی همچون اسلام‌خواهی، استکبارستیزی، حفظ استقلال کشور، کرامت‌بخشی به انسان، دفاع از مظلوم، پیشرفت و اعتلای علمی، فنی و اقتصادی کشور پیش رفته است.

رهبر معظم انقلاب با خطاب قرار دادن دانشجویان، تکلیف نسل جوان به‌ویژه جامعه دانشجویی را ادامه دادن خط انقلاب در همان جهت‌گیری به‌سوی تکامل بیشتر عنوان کردند. ایشان با اشاره به تشکل‌ها و نخبگان دانشجویی، آنها را گلچینی از مجموعه عظیم چندمیلیونی دانشجویی کشور دانسته و بر وابستگی حرکت به انگیزه، همت، شجاعت، قدرت تفکر و عزم راسخ تأکید کردند.

رهبری توصیه‌ای به تشکل‌های دانشجویی داشتند و تأکید کردند این تشکل‌ها به جبهه معارض؛ یعنی استکبار، ظلم، سرمایه‌دارهای کلان بین‌المللی، کارتل‌ها، تراست‌ها و ... به چشم یک جبهه نگاه کنند: «جبهه به‌هم‌پیوسته‌ای وجود دارد در مقابله با انقلاب اسلامی؛ که یک انقلاب معنوی، دینی، فرهنگی و اعتقادی است. وقتی به چشم یک جبهه به‌هم‌پیوسته به این‌ها نگاه کردید، خیلی از کارهای این‌ها معنای واقعی خود را نشان میدهد.»

ایشان متذکر شدند وقتی تشکل‌ها با این چشم نگاه کنند، معلوم می‌شود دشمن به‌دنبال کوبیدن حرکت علمی در کشور است. به اعتقاد رهبری، چند حلقه به‌هم‌پیوسته وجود دارد؛ مثلاً حلقه‌های تحریم اقتصادی، ترویج ابتذال، ترویج مواد مخدر، کارهای امنیتی، ایجاد تزلزل در مبانی و مسائل اعتقادی؛ چه اعتقاد به اسلام و چه اعتقاد به انقلاب. یکی از این حلقه‌ها که مکمل این زنجیره است، کوبیدن حرکت علمی در کشور، با ترساندن و حذف دانشمند ماست.

تشکل‌های دانشجویی به کارهای فرهنگی عمیق بپردازند

رهبری انتقادی را هم متوجه تشکل‌های دانشجویی دانستند و به کم‌عملی و کوتاه آمدن آنها در قضیه ترور دانشمندان شهیدی مانند مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد اشاره کردند، در حالی که باید این موضوع بزرگ را همان‌گونه که بود، منعکس می‌کردند: «حتی ندیدیم تشکل‌های ما پوستر این شهدا را هم چاپ کنند، منتشر کنند، پخش کنند، یادمان این‌ها را نگه دارند. نه، این موضوع اصلاً نباید فراموش شود؛ این کار کوچکی نیست.»

مقام معظم رهبری توصیه دیگری نیز به تشکل‌های دانشجویی داشتند و از آنها خواستند به‌طور جدی به کارهای فکری و فرهنگى برنامه‌مند، هدفمند و عمیق بپردازند و در مقابل تهاجم غیرآشکار دشمن، هوشیار باشند. ایشان تأکید کردند تأمل، تفکر و تعمق در مسائل گوناگون به‌دور از مقوله احساسات، در مسائل سیاسی لازم است. همچنین به‌جد توصیه کردند از ابتذال در امور فرهنگی و هنری پرهیز شود؛ چراکه یکی از سیاست‌های دشمن، ترویج ابتذال است. دقت و پیگیری رهبر انقلاب در حدی بود که اشاره کردند چندین سال قبل به‌محض اطلاع از وجود رگه‌هایی از ابتذال در یک مجموعه دانشجویی، پیغامی ارسال کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب در پایان به تشکل‌های دانشجویی توصیه کردند با یکدیگر همفکری و همکاری کرده و همدلی خود را نشان دهند. ایشان حتی پیشنهاد تشکیل مجمع هماهنگ‌کننده‌ای بین تشکل‌ها را دادند تا تشکل‌ها هم‌جهت پیش بروند. البته رهبری تأکید کردند تنوع و مختصات گوناگون در تشکل‌ها هیچ ایرادی ندارد؛ منتها در جهت‌گیری‌ها و پیشرفت به سمت اهداف انقلاب، هماهنگی انجام شود تا تشکل‌ها بتوانند بر محیط دانشجویی اثرگذار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044473

وب گردی

وب گردی