فضای سرای نوآوری در دانشگاه‌ها با حضور دانشگاه آزاداسلامی به یک میلیون متر مربع افزایش می‌یابد

تفاهم نامه اجرایی تأسیس فراصندوق ستارگان صبح امروز در مجموعه باغ بهشت با حضور دکترطهرانچی رئیس دانشگاه آزاداسلامی، وسورنا ستاری معاونت علمی رئیس جمهور امضا شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز تفاهم نامه اجرایی تاسیس فراصندوق ستارگان به امضای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رسید.

این فراصندوق که با حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و چند نهاد دیگر تشکیل شده، با درنظر گرفتن قواعد سرمایه گذاری جسورانه و پیشرو تشکیل شده است و بزرگترین زیست بوم این نوع سرمایه گذاری در سراسر کشور به حساب می آید.
فراصندوق ستارگان، تجمیعی از شرکت ها و نهادهای سرمایه گذاری دولتی/حکومتی و همچنین تعدادی از شرکت های خصوصی است که هدف آن، تامین سرمایه برای پروژه های بزرگ علمی در کشور و حمایت از جوان های خلاق و دارای ایده های درخشانی است که برای تبدیل ایده های خود به کسب و کار نیازمند حمایت های مالی و مشورتی نهادهای بالادستی هستند.
سورنا ستاری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، در این همایش ضمن خیرمقدم به حضار گفت: بحث سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران به تازگی راه اندازی شده است و بسیار به آن نیازمندیم. متاسفانه وابستگی ما به بودجه نفت باعث شده که از این نوع سرمایه گذاری غافل بمانیم در حالی که به عنوان کشوری با یک پیشینه چندهزار ساله تجاری و فرهنگی، این نوع رفتارهای اقتصادی در خون تاجران ما بوده است.
ستاری تاکید کرد: زیست بوم سرمایه گذاری جسورانه به معنای این است که روی ایده های جوان و ارزشمند سرمایه گذاری می کنیم تا در سال های بعد از آن بهره بگیریم. سرمایه گذاری سنگین دولت و بخش های خصوصی در زمینه آموزش تا امروز در تاریخ ایران سابقه نداشته است اما دلیل آنکه از این سرمایه گذاری نتیجه نگرفته ایم این است که سرمایه گذاری جسورانه در دستورکار قرار نگرفته است. دانشگاه های ما نفت محور هستند و به جای ارتباط با بازار کار و سرمایه، به قواعد دانشگاه های نفتی وابسته هستند و این بد است.
وی تصریح کرد: سراهای نوآوری در دانشگاه ها ارزشی بسیار زیاد دارند. هم اکنون حدود نیم میلیون متر مربع سرای نوآوری داریم و برنامه ما این است که این رقم را تا دو سال دیگر به یک میلیون متر مربع برسانیم. حضور دانشگاه آزاد بسیار به ما کمک کرد تا این قضیه را به درستی پیش ببریم. با حضور دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد و برنامه های جسورانه وی برای تاسیس سراهای نوآوری، اهداف ما با سرعت بیشتری پیش می روند. حضور دانشگاه آزاد و تربیت دانشجوهای جوان، کمک می کند تا ما نسل جوان را در یک محیط علمی به استارت آپ ها و شرکت های مختلف کارآفرینی به سمت کسب و کار هدایت کنیم.
وی افزود: دولت نمی تواند خیلی سرمایه گذار جسورانه ای باشد چرا که باید به نیازهای جامعه رسیدگی کند. محصول موقعی تولید می شود که با بخش خصوصی وارد بازار شود و ما بر این باوریم که این صندوق و این تجمیع کمک می کند تا بخش خصوصی در این قضیه بیشتر درگیر شود. به بخش خصوصی باید میدان داد تا محصول رقابت پذیر و دارای بازار بسازد. بخش خصوصی از طریق این صندوق می تواند روی نیروهای انسانی جوان و خلاق سرمایه گذاری کند.
ستاری تاکید کرد: تا دیروز جوان های ما را از دانشگاه ها می دزدیدند و حالا باید بترسیم که استارت آپ ها و منتورهای حوزه کارآفرینی ما را به خارج منتقل کنند. این صندوق راه افتاده تا استارت آپ ها در یک زیست یوم بسیار مناسب کار خود را پیش ببرند .با قوه قضاییه و ادراه ثبت هماهنگ کرده ایم که سازوکار جدیدی برای ثبت استارت آپ ها راه بیندازیم چرا که یک استارت آپ با یک شرکت تجاری فرق می کند. امیدواریم بتوانیم در این صندوق روزهای خوبی را برای استارت آپ های کشور فراهم کنیم. از ستاداجرایی فرمان حضرت امام، از سازمان بورس، دکتر طهرانچی و دوستان دیگر بابت حمایت و حضورشان تشکر می کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1044577

وب گردی

وب گردی