نشست بین‌المللی بررسی ابعاد حقوق بشری حادثه نارداران برگزار شد

نشست بین‌المللی بررسی ابعاد حقوق بشری حادثه نارداران توسط دانشجویان فعال حقوق بشری در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میثم اقربایی فام در نشست بین‌المللی «بررسی ابعاد حقوق بشری حادثه نارداران» که توسط دانشجویان فعال حقوق بشری در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار کرد: چهار سال پیش در چنین روزهایی خبری منتشر شد که نویدبخش بیداری اسلامی جدیدی بود؛ این‌بار نه در کشور های عربی و شمال آفریقا؛ بلکه قفقازی که رها شده از چنبره ۷۰ سال حاکمیت عقاید ضد دینی و آتئیستی کمونیسم بوده است.

وی ادامه داد: منطقه قفقاز و کشور جمهوری آذربایجان ۸۵ درصد جمعیت شیعه عاشق اهل بیت (ع) را در خود جای داده است. این هفته چهارمین سالگرد به خاک و خون کشیده شدن مردم انقلابی نارداران توسط نیروهای ویژه دیکتاتور جمهوری آذربایجان در 26 نوامبر 2015 میلادی است. در طی این حادثه تروریستی، چهار تن از شیعیان در نماز جماعت مسجد نارداران به شهادت رسیدند و بیش از 10 تن مجروح شدند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: شعار تساهل و چندفرهنگ‌گرایی دولت جمهوری آذربایجان، چشم و گوش هر مخاطبی را کور و کر می‌کند؛ اما حاشا از اندکی تساهل و مدارا. وضعیت حقوق بشری آذربایجان به‌گونه‌ای است که حتی نهادهای وابسته غربی حقوق بشر نیز نمی‌توانند بدون سروصدا از کنار آن رد شوند. آمار بسیار نگران‌کننده زندانیان سیاسی متعدد اسلام‌گرا و حتی غیراسلام‌گرا اثبات کننده حقانیت دروغین شعار پوپولیستی تساهل‌گرایی است.

وی افزود: جالب این است که حکام ظالم با افتخار به وادادگی در مقابل دولت‌های استعماری، نام پیشرفت و مدرنیته بر آن می‌گذارند و در حالی که قره‌باغ؛ پاره تن اسلام و خاک آذربایجان در زیر چکمه‌های دژخیمان اشغالگر ارمنی له می‌شود، به ریسمان سست رژیم اشغالگر قدس چنگ می‌زند؛ اما حاکمان ظالم این جمهوری بهتر است بدانند متوسل به قدرتی پوشالی شده‌اند که ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

اقربایی فام یادآور شد: خدا در سوره آیه 41 «عنکبوت» می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ ۖ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» مَثَل کسانى که غیر از خدا را اولیاى خود برگزیدند، مَثَل عنکبوت است که خانه‌اى براى خود انتخاب کرده، در حالى که سست‌ترین خانه‌ها، خانه عنکبوت است؛ اگر مى‌دانستند.

وی ادامه داد: با همفکری متخصصان این جلسه، مواردی از نقض حقوق بشری در جمهوری آذربایجان نسبت به اسلامگرایان به‌صورت فهرست تهیه و در مورد آن گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

این فعال دانشجویی بیان کرد: از جمله موارد اهم نقض حقوق بشر؛ بدرفتاری پلیس و خشونت‌گرایی پلیس، دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران بعد از راهپیمایی‌های سیاسی، شکنجه‌های متعدد در زندان‌های این جمهوری که کمیته حقوق بشر بارها از وضعیت زندان‌های باکو اعلام نگرانی کرده، وضعیت اسف‌بار آزادی مطبوعات در باکو که طبق آمار رسمی سازمان ملل در قعر جدول و در رتبه ۱۶۲ ایستاده، تصویب قانون منع حجاب در مدارس، عدم جواز استفاده از حجاب اسلامی توسط بانوان مسلمان در پاسپورت‌ها و حبس‌های طولانی مدت فعالان مدنی و سیاسی با اتهامات واهی است.

وی در پایان گفت: تخریب سیستماتیک مساجد با نام توسعه شهری، برقراری محدودیت‌های فراوان برای برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری امام حسین (ع)، شکایت‌های متعدد مردم جمهوری آذربایجان به نهادهای حقوق بشری و ده‌ها عنوان دیگر تنها بخشی از اقدامات ضد حقوق بشری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044604

وب گردی

وب گردی