برچسب‌زنی سلول‌های بنیادی با نانوذرات مهندسی شده

برچسب‌زنی به سلول‌های بنیادی کاری چالش برانگیز است، به تازگی نانوذراتی طراحی و ساخته شده که با استفاده از آن می‌توان به سلول‌های بنیادی برچسب‌زنی کرد بدون این که ساختار طبیعی این سلول‌ها دستخوش تغییری شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سلول‌های بنیادی به دلیل ویژگی‌ خاص به شدت مورد توجه دانشمندان قرار گرفته، این سلول‌ها قادرند با تخصصی شدن به انواع مختلف بافت یا اندام تبدیل شوند. از نقطه نظر تئوری، سلول‌های بنیادی می‌توانند به هر نوع بافت یا اندام آسیب‌دیده تبدیل شوند با این حال محدودیت‌هایی در استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد؛ برای مثال، نمی‌توان با دقت بالایی فرآیند تخصصی شدن این سلول‌ها را کنترل کرد، سلول‌هایی که در بدن انسان قرار داده شده تا به اندام ویژه‌ای تبدیل شوند.

برای حل این مشکل، لازم است تا مهاجرت، توزیع و ساز و کار زنده‌ ماندن این سلول‌ها را به‌دست آورد. برای این کار لازم است سلول‌های بنیادی به دقت رهگیری شده و تغییرات آنها در محیط زنده بررسی شود.

یک تیم تحقیقاتی از موسسه علوم و فناوری کره (KIST) با همکاری محققانی از بیمارستان دانشگاه ایلسان دونگوک روشی ارائه کردند که در آن می‌توان با برچسب‌زنی و تصویربرداری، سلول‌های بنیادی کاشته شده در بدن را رهگیری کرد.

با این فناوری می‌توان با استفاده از برچسب‌های زیست‌سازگار نانوذره‌ای به سلول‌های بنیادی، از آنها تصویربرداری کرد که این کار با روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) صورت می‌گیرد. چنین برچسب‌زنی و روش تصویربرداری را می‌توان برای مشاهده حرکت و توزیع سلول‌های بنیادی با مقاصد درمانی مورد استفاده قرار داد.

در روش‌های رایج برچسب‌زنی، باید عوامل کنتراست دهنده یا نانوذرات دارای ترکیبات کنتراست‌ دهنده مستقیم به سلول‌های بنیادی متصل کرد که این کار ممکن از طریق دستکاری ژنتیکی نیز صورت گیرد. اما در هر صورت این روش‌ها می‌تواند طبیعت سلول‌های بنیادی را دستخوش تغییر کند.

در این پروژه محققان از روش برچسب‌زنی استفاده کردند که کاملا زیست‌سازگار بوده و تغییری در سلول‌های بنیادی ایجاد نمی‌کند. همچنین پژوهشگران، یک گیرنده شیمیایی ساختند که می‌تواند بدون هیچ آسیبی، سطح سلول بنیادی را برچسب‌زنی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044663

وب گردی

وب گردی