آرمان‌های انقلاب بدون نیرو، نشاط و جسارت جوانی قابل دسترسی نیست/ فعال دانشجویی نباید از آرمان‌خواهی دست بردارد

رهبری در دیدار دانشجویی سال 1392 تأکید کردند: فعال دانشجوییِ آرمان‌خواه که واقعیت‌ها را نیز می‌شناسد، نباید در هیچ شرایطی احساس انفعال و بن‌بست کند و نباید از آرمان‌خواهی دست بردارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبر معظم انقلاب برخلاف بسیاری از مسئولان رده‌بالای دولتی، نگاهی ویژه به جوانان کشور دارند و نه‌تنها نسل جوان را مشکل نمی‌دانند، بلکه آنها را راه حل کشور معرفی می‌کنند. مقام معظم رهبری رابطه تنگاتنگی با جوانان به‌ویژه جوانان دانشجو داشته‌اند و در همین راستا، هر سال در ماه مبارک رمضان با تعدادی از نمایندگان جامعه دانشجویی به صحبت و گفت‌وگو می‌نشینند تا تصویر دقیق‌تری از دغدغه‌های نسل جدید دانشجویان به دست آورند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

مقام معظم رهبری ششم مردادماه سال 1392 مصادف با نوزدهم رمضان میزبان دانشجویان بودند و پیشنهادات و انتقادات آنها را شنیدند. ایشان در ابتدا بر لزوم طراحی اندیشکده‌ها تأکید کرده و از ارائه الگو استقبال کردند. دانشجوی دیگری با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، خواستار معنا کردن «اعتدال»، شعار دولت منتخب شد که رهبری متذکر شدند تکلیف ایشان نیست اعتدال را معنا کنند و البته عرصه را برای قضاوت باز دانستند.

دانشجویی به ایجاد کدورت بین دانشجویان به‌دلیل اختلاف در تحلیل مسائل گوناگون اشاره کرد که رهبر انقلاب جداً خواستار کوشش برای جلوگیری از کدورت و دعوا در اختلاف‌نظرها شدند و تأکید کردند وقتی دانشجویان در چارچوب‌ها متفق و متحد باشند، نظرات متفاوت نباید به درگیری، مخالفت و دشمنی بینجامد. البته ایشان، حساب افرادی که از لحاظ اصول و مبانی با دانشجویان دشمنی می‌کنند را جدا کردند.

رهبری با ذکر مثالی از امام (ره) به دانشجویان توصیه کردند مانند طلبه‌ها رفتار کنند که وقتی فردی هنگام مباحثه به آنها می‌نگرد، خیال می‌کند قصد تکه‌پاره کردن یکدیگر را دارند؛ اما بعد از پایان بحث، دوستانه کنار یکدیگر سر سفره می‌نشینند و غذا می‌خورند.

مقام معظم رهبری از حرکت جامعه دانشجویی با سلایق مختلف سیاسی و البته مبانی مشترک، ابراز خرسندی کردند؛ اما خواستار دور کردن دشمنی، دعوا، اختلاف و کدورت از محیط دانشجویی شدند. نکته مهم دیگر در سخنان رهبری، پرهیز از «شدت» در برخورد با اتفاقاتی بود که در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. ایشان، منطق بیانی را متین، مستحکم و سنجیده خواندند و تأکید کردند استدلال و دفاع درست از مبانی، احتیاجی به شدت ندارد.

دستگاه‌های مرتبط با رهبری از بازرسی امتناع نکنند

رهبری وقتی با سؤالی درباره چگونگی نظارت بر دستگاه‌هایی مانند سازمان صدا و سیما مواجه شدند، مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضاییه را مصون از نظارت ندانستند و از فعالان دانشجویی خواستند در سطح فکر بالا، روی این موضوع برنامه‌ریزی و کار کنند. ایشان تهیه پیشنهاد را جزو کارهای دانشجویان دانسته و کمک به تشکیلات عمومی کشور تلقی کردند. مقام معظم رهبری حتی دستگاه‌های مرتبط با خود را از شفافیت در امان ندانستند و تأکید کردند این دستگاه‌ها از جمله بنیاد مستضعفان نباید از بازرسی، اجتناب و امتناع کنند. ایشان، دانشجویان را به «دانشجویی» به‌معنای واقعی کلمه؛ یعنی دنبال علم رفتن و به فعالیت‌های متناسب چه اجتماعی و چه سیاسی دعوت کردند.

یکی از نکات مهم سخنان رهبری در سال 1392، پرسشی درباره مجموعه‌های دانشجویی با قابلیت تعمیم به قشرهای مختلف جوان و حتی کل کشور بود؛ «نسبت جوان، دانشجو و عنصر انقلابی با آرمان‌های انقلاب چیست؟» ایشان تأکید کردند چارچوب‌های آرمان‌های انقلاب مشخص است؛ چارچوب‌هایی که بدون نیرو، نشاط و جسارت جوانی قابل تعقیب و دسترسی نیست. رهبری یادآور شدند چنانچه نیروی جوانی، یعنی قدرت فکری و بدنی، نشاط، روحیه و تحرک و همچنین جسارت به‌معنای خط‌شکنی‌ها در جوان‌ها به‌عنوان خصیصه نباشد، به آرمان‌ها دست پیدا نخواهیم کرد.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند جوان‌ها در زمینه دسترسی به آرمان‌ها و تحقق آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های اسلامی، دارای مسئولیت‌های بزرگی هستند، کارآمدی بسیار بالایی نیز دارند و هرکه در پی تحقق آرمان‌هاست، باید نقش جوان‌ها را جدی تلقی کند. ایشان با اشاره به این‌که نقش جوان‌ها را جدی می‌گیرند، بیان کردند آنچه در مورد جوان‌ها؛ به‌ویژه جوان دانشجو بارها بر زبان آورده‌اند، تعارف زبانی نیست و اعتقاد دارند جوان‌ها می‌توانند گره‌گشایی کنند. البته مهم این است که جوانان، میدان کار و تحرک را بشناسند و آن را درست تعریف کنند.

مراقب القای واقعیت با شگردهای دشمنانه باشید

مقام معظم رهبری با اشاره به جنگ‌های روانی در قالب واقعیت‌های غیرواقعی، مانور تبلیغاتی روی خروج نخبگان را مثال زدند که روی سکه دیگری نیز دارد؛ افزایش دانشجویان نخبه. ایشان تأکید کردند در دو دهه اخیر، فراوانی دانشجویان نخبه ایران در بخش‌های مختلف کاملاً چشمگیر است؛ همچنین رهبر انقلاب به رشد بیش از 10 برابری تعداد استادان نخبه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و از دانشجویان خواستند مراقب القای واقعیت با شگردهای دشمنانه باشند.

ایشان بیان کردند فعال دانشجوییِ آرمان‌خواه که واقعیت‌ها را نیز می‌شناسد، نباید در هیچ شرایطی احساس انفعال و بن‌بست کند و نباید از آرمان‌خواهی دست بردارد؛ نه در هنگام پیروزی‌های شیرین، نه در هنگام هزیمت‌های تلخ.

رهبری صراحتاً خطاب به دانشجویان فرمودند از آنها توقع دارند همواره دنبال آرمان‌ها باشند؛ چه در مواردی که حادثه‌ای دلخواه‌شان پیش می‌آید و چه در جایی که حادثه‌ای دلخواه آنها نیست. ایشان تأکید کردند آرمان‌گرایی با نگاه به واقعیت‌ها از دست نرود. رهبری با اشاره به حوادث گوناگون انقلاب و جنگ تحمیلی، بیان کردند موضع‌گیری‌ها و موقعیت‌های روحی، معنوی و فکری بعضی‌ها در قبال حوادث گوناگون، با آنچه لازمه آرمان‌خواهی است، متناسب نیست.

دانشگاهِ دچار رکود، دانشگاه خوبی نیست

رهبر انقلاب به لزوم وجود شور و نشاط در دانشگاه‌ها اشاره کرده و تأکید کردند دانشگاه دچارِ رکود، دانشگاه خوبی نیست. ایشان شور و نشاط را در تمام بخش‌های علمی، اجتماعی و سیاسی لازم دانستند و متذکر شدند محیط دانشگاه، محیط جستجوی نقطه‌نظرات درست در زمینه سیاسی و اداره کشور و همچنین مسائل کلان دیگر مانند بیداری اسلامی است.

ایشان جدا کردن مسائل اصلی از فرعی، مسائل درجه یک از درجه دو، سرگرم نشدن به مسائلی که از اولویت برخوردار نیستند و شناخت مسائل را از عرصه‌های شور و شوق دانشجویی و دانشگاهی دانستند و تأکید کردند محیط دانشگاه باید بتواند در این زمینه داوری درستی داشته باشد. البته رهبر انقلاب متذکر شدند معنای صحبت‌های ایشان، حاکمیت فکری واحد بر تمام جمع‌های دانشجویی نیست، بلکه اختلاف نظر و بحث را رمز نشاط در محیط دانشگاه قلمداد کردند.

مقام معظم رهبری به مسئله «حماسه اقتصادی» نیز اشاره کرده و به دانشجویان پیشنهاد دادند برای ایجاد زمینه‌های شور و نشاط گوناگون علمی و اجتماعی روی این موضوع بحث کنند؛ چراکه می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. ایشان مباحث مهم دیگری مانند اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و عمق راهبردی نظام در نگاه به مسائل منطقه را برای بحث دانشجویی پیشنهاد دادند تا کار علمی و عملی روی آن صورت بگیرد؛ بحث‌هایی که دانشگاه را زنده و بانشاط نگه می‌دارد.

مقام معظم رهبری با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در نقاط مختلف دنیای اسلام، خواستار پیگیری بحث‌های پخته و سنجیده از سوی دانشجویان شدند تا به‌عنوان فرآورده‌های علمی و فکری برای نظام اسلامی به‌جا بماند و حتی به مدیریت‌های کشور عرضه شود. ایشان یکی از نیازهای اساسی و درجه یک کشور را نیاز علمی دانستند و تأکید کردند در صورت دنبال کردن پیشرفت‌های علمی با همین سرعت، گره‌گشایی‌های بزرگی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی رخ خواهد داد.

ایشان در بخشی دیگر با تمایز قائل شدن بین انتقاد و عیب‌جویی، به دانشجویان توصیه کردند ارتباط خود را با استادان ارزشی و مکتبی و مراجع فکری؛ چه دینی و چه سیاسی مستحکم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044684

وب گردی

وب گردی