اولین کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو ایجاد می‌شود/ ترسیم نقشه جامع مراکز تحقیقاتی بر اساس پتانسیل‌های منطقه‌ای و طرح پایش

مدیر‌کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، شناسایی پژوهشکده‌های برتر، آزمایشگاه‌های پیشرفته، ایجاد اتاق فکر و پژوهشکده، قطب‌های علمی و آزمایشگاه‌های مرکزی را از مهم ترین اقدامات برای پیشبرد اهداف این اداره کل عنوان کرد.

عبداله محمدی مدیر‌کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات این مرکز گفت: مهم‌ترین اقدامی که در دست اجرا داریم نگارش برنامه جامع مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی است. در واقع به دنبال این هستیم که نقشه جامع مراکز تحقیقاتی را بر اساس پتاسیل‌های منطقه‌ای و استانی؛ همچنین بر اساس طرح پایشی استان‌ها ترسیم و مراکز تحقیقاتی را مشخص و اعلام کنیم یک استان در چه زمینه‌های می‌تواند مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی کند.

او اضافه کرد: راه‌اندازی کنسرسیوم‌ها را نیز در دستور کار داریم و می خواهیم مراکز تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف هم‌افزایی داشته باشند. برای این هم‌افزایی نیازمند هستیم که این مراکز تحقیقاتی را با یکدیگر در قالب کنسرسیوم کنار هم آوریم.

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه به دنبال راه اندازی کنسرسیوم رباتیک، نانو، گیاهان دارویی، عمران و غیره هستیم ادامه داد: اولین کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی دانشگاه در زمینه فناوری نانو ایجاد می‌شود. اعضای این کنسرسیوم شامل مراکز تحقیقاتی واحدهای شیراز، تبریز، تهران جنوب و مرودشت خواهند بود.

به گفته محمدی ارزیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقداماتی است که اداره کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه در دست اجرا دارد.

او در این باره توضیح داد: پیش از این به مراکز تحقیقاتی مجوز داده می‌شد و ارزیابی‌ها به صورت موردی بود؛ اما با توجه به این که بخشنامه ارزیابی مراکز تحقیقاتی با امضای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها ابلاغ شد روند کار تغییر کرد. در حال حاضر فرم‌هایی به واحدها ارسال و در گروه‌های مختلف ارزیابی انجام می دهیم و در نهایت نیز رتبه مراکز تحقیقاتی را در گروه‌های مختلف به صورت سالیانه اعلام می‌کنیم.

او با بیان این که بازدیدهای دوره‌ای را نیز به صورت منطقه‌ای از یک ماه پیش آغاز کردیم اظهار کرد: در اولین اقدام از منطقه 5 با میزبانی واحد کرمانشاه بازدید صورت گرفت و هفته گذشته نیز از منطقه 3 به میزبانی واحد آذربایجان شرقی بازدید دوره‌ای را انجام دادیم. در تلاش هستیم تا فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی را بیش از گذشته افزایش دهیم و برای این که این اتفاق بیفتد نظارت و حمایت خود را از این مراکز افزایش خواهیم داد.

مدیر کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از ایجاد اتاق فکر و اندیشکده در این مرکز نیز خبر داد و گفت: به دنبال راه‌اندازی یک اندیشکده نیز هستیم؛ هدفمان این است که استادان متخصص در زمینه‌های مختلف را در مراکز تحقیقاتی و یا پژوهشگاه دانشگاه دور هم جمع کنیم تا بر اساس نیاز کشور مسیر آینده را برای ما مشخص و از نظر فکری پشتوانه اعضای هیئت علمی متخصص را داشته باشیم.

محمدی در مورد اقدامات این اداره کل در بحث آزمایشگاه نیز صحبت به میان آورد و تصریح کرد: بخشی از بخشنامه‌ای که برای ارزیابی مراکز تحقیقاتی داریم درباره آزمایشگاه‌هاست. در حال حاضر 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که اکثر آن‌ها آموزشی است؛ به دنبال این هستیم که در هر استان تعدادی از آزمایشگاه‌های موجود را به کمک تعاون تجهیزات مجهز کنیم تا تحقیقاتی شوند.

او گفت: به این آزمایشگاه‌ها ساتا گفته می‌شود و در‌صدد هستیم این نوع از آزمایشگاه‌ها را افزایش داده تا بتوانیم هم به دانشجویان خود و هم به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها خدمات ارائه دهیم.

محمدی تصریح کرد: تجهیز آزمایشگاه‌ها به کمک تعاون باعث می‌شود هم ارتباط با صنایع افزایش پیدا کند و هم درآمدهای غیر شهریه‌ای را نیز از طریق این آزمایشگاه ها داشته باشیم.

مدیر کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: هیئت رئیسه دانشگاه مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی تخصصی آزمایشگاه ها را به پژوهشگاه واگذار کرده است و به دنبال این هستیم که در استان ها آزمایشگاه های تخصصی در زمینه های مختلف راه اندازی شود تا نیاز متقاضیان را رفع کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044692

وب گردی

وب گردی