فعالیت 22 انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

انجمن علمی دانشجویی نهاد مستقلی، جهت انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در بدنه دانشجویی به عنوان رکنی اساسی در راستای تحقق اهداف تعیین شده دانشگاه است و به عنوان هسته‌های تخصصی نقشی اساسی در پیشبرد اهداف علمی و توسعه دانش‌های‌نوین و تخصصی در دانشگاه ها را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از تغییر در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت نظارت و هدایت انجمن‌های علمی دانشجویی از معاونت پژوهشی به باشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان دانشگاه آزاد اسلامی منتقل شد.

در سند نقشه جامع علمی کشور به انجمن‌ها و جمعیت‌های علمی و نقش آن‌ها در مرجعیت علمی کشور اشاره شده و در بخش راهبردها و اقدامات ملی این سند آمده است: «ســاماندهى و تقویــت انجمن‌هــا و جمعیت‌هــاى علمى به منظــور ایفاى نقش مرجعیت علمى و ارتقای مشــارکت در تصمیم‌سازى‌ها و توسعه، ترویج و انتشار علم و فناورى».

انجمن‌های علمی دانشجویی نیز می‌تواند در کنار انجمن‌های علمی حرفه‌ای به ایفای نقش اشاره شده در نقشه جامع علمی کشور بپردازند؛ هم‌اکنون بیش از 2 هزار و 300 انجمن علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است، بررسی وضعیت فعالیت و شناخت نقاط قوت و ضعف این انجمن‌ها در نیل به اهداف مترقی علمی کشور کمک خواهد کرد.

افشین توسلی، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مشهد درباره فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: 22 انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تشکیل شده است که از این تعداد 20 انجمن فعالیت مستمر و جدی دارند.

وی افزود: حوزه فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی معمولا به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های علمی و بازدید علمی تقسیم می‌شود و با توجه به علاقه دانشجویان و مدیر انجمن، هریک از انجمن‌های علمی امکان چاپ و انتشار نشریه را نیز دارند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مشهد بیان کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی به ازای هر گروه آموزشی می‌تواند تشکیل شود و هیئت مدیره آن متشکل از 6 عضو دانشجو و یک نفر از اعضای هیئت علمی آن گروه آموزشی به عنوان مدیر انجمن علمی است.

انجمن‌های علمی دانشجویی تاثیر چندانی در ارتقای سطح علمی دانشگاه یا دانشجویان ندارد

مهرو حاجی منیری، مدیر پژوهش دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: انتظار از انجمن‌های علمی دانشجویی بالاتر از فعالیت‌های فعلی است؛ هرچند اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی تلاش می‌کنند تا نقش‌آفرینی خود را افزایش دهند اما در حقیقت بعضی از این انجمن‌ها تاثیر چندانی در ارتقای سطح علمی دانشگاه یا دانشجویان ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های کنونی انجمن‌های علمی دانشجویی تنها انگیزه فعالیت و حس مشارکت دانشجویان را افزایش می‌دهد.

مدیر پژوهش دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد عنوان کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجمن‌های علمی دانشجویی را تقویت کرد، این دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و با استفاده صحیح از ظرفیت این دانشجویان می‌توان سطح فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی دانشجویی را بهبود بخشید.

حاجی منیری اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی انتشار مجلاتی در حوزه فعالیت خودشان است، تجربه انتشار نشریات انجمن‌های علمی در دانشکده علوم پایه واحد مشهد نشان داده است که توسعه رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی کار چاپ نشریات را دچار مشکل کرده است، محدودیت بودجه‌ای دانشگاه‌ها و افزایش هزینه‌های چاپ نیز ناگزیر می‌کند تا به سمت انتشار مجازی این نشریات حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: برای بهبود تاثیرگذاری نشریات انجمن‌های علمی دانشجویی اعضای انجمن‌های علمی نباید منحصر به اخبار دانشگاه و فعالیت‌هایشان شوند، همچنین در انتشار مقالات علمی نباید در حد ترجمه چند خطی از منابع کم‌اهمیت اکتفا کرد بلکه می‌توان موضوعات مهم و به روز را از منابع علمی جهانی استفاده کرد.

مدیر پژوهش دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند موضوعات مقالات را با استفاده از پژوهشگران علاقه‌مند در قالب سخنرانی‌های علمی-ترویجی به دانشجویان عرضه کنند؛ معمولا در انجمن‌های علمی کارهای تکراری و روتین انجام می‌شود و بعضی از این برنامه‌ها هر سال تکرار می‌شود بدون اینکه نیاز روز سنجش شود.

این استاد دانشگاه افزود: برای شناسایی نیازهای روز دانشجویان و انجمن‌های علمی می‌بایست معاونت پژوهشی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، مدیران پژوهشی دانشکده‌ها و اساتید در کنار اعضای انجمن‌های علمی پای کار آمده و تغییرات اساسی در اقدامات روتین این انجمن‌ها اعمال کنند.

حاجی منیری مطرح کرد: معمولا اعضای هیئت علمی رغبتی برای همکاری با انجمن‌های علمی دانشجویی ندارند.

مدیر پژوهش دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: یکی از نقاطی که باید در روند فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی اصلاح شود این است که در گذشته بودجه انجمن‌های علمی به حساب شخصی مدیران پژوهشی دانشکده‌ها واریز شده و پس از آن به انجمن‌ها اختصاص می‌یابد با بازنگری آیین‌نامه‌ها می‌توان این رویه را نیز بهبود داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044725

وب گردی

وب گردی