طرح خرید خدمات آموزشی منجر به خصوصی‌سازی مدارس می‌شود

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: دولت با طرح خرید خدمات آموزشی، جامعه را به سمت خصوصی‌سازی آموزش، هدایت کرده و سطح آموزش در مدارس را کاهش می‌دهد.

فاطمه زارعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح خرید خدمات آموزشی که حدود ۴ سال پیش و در زمان وزارت علی اصغر فانی مطرح شد، اظهار کرد: دلیل اجرای این طرح در واقع برقراری عدالت آموزشی است؛ به نحوی برای مناطق محروم که امکان مدارس غیر‌دولتی و خاص نبود و برای جبران کمبود نیروی آموزشی مطرح شد.

وی با بیان اینکه طرح خرید خدمات آموزشی با هدف جبران کمبود نیرو و برقراری عدالت آموزشی در مناطق محروم تهیه شد، گفت: متاسفانه این طرح به درستی انجام نشده است و دولت در طرح خرید خدمات آموزشی مبلغی را به کارفرمایان مدنظر می‌دهد تا تعدادی از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌هایی غیر از دانشگاه فرهنگیان را تحت عنوان معلم «خرید خدمت» جذب و با حداقل حقوق حدود ۷۰۰ هزار تومان و ۱۵ روز بیمه به کار گیرد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: طرح خرید خدمات آموزشی چالشی و آسیب‌زا است؛ چرا که در این طرح به افراد خرید خدمت آموزش لازم داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: افراد خرید خدمت بدون هیچ‌گونه آموزشی وارد فضای آموزشی مدارس می‌شوند و به علت نداشتن دانش لازم درباره شیوه تدریس و نحوه برخورد با دانش آموزان با توانایی متعدد، دانش آموزانی ضعیف را تربیت می‌کنند و به جامعه تحویل می‌دهند.

زارعی بی‌انگیزگی را آسیب دیگر طرح خرید خدمات آموزشی دانست و گفت: معلمان خرید خدمت به ناچاری وارد سیستم آموزش وپرورش شده‌اند و بدون رغبت به کار خود ادامه می‌دهند و به آموزش دانش‌آموزان به‌طور جدی اهمیت نخواهند داد.

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دولت به خاطر منفعت مالی موافق اجرای طرح خرید خدمات آموزشی است، گفت: دولت مبالغ بسیار ناچیزی به کارفرمایان می‌دهد تا هزینه‌ها و استخدام افراد به عنوان معلم خرید خدمت را تامین کند. این طرح برای دولت منفعت مالی دارد؛ زیرا معلمانی را به عنوان معلم خرید خدمت با کمترین حقوق و مزایا استخدام می‌کند.

وی ادامه داد: دولت در شرایط فعلی در حوزه‌های مختلف ضعف مالی و کسری بودجه دارد، در نتیجه توانایی تامین حقوق معلمان را ندارند.

زارعی با بیان اینکه دولت با طرح خرید خدمات آموزشی، جامعه را به سمت خصوصی‌سازی آموزش سوق می‌دهد، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم عادت کرده که کسری بودجه خود را به هر شکل جبران کند، در چنین شرایطی به آسیب‌ها و پیامدهای اقدامات خود فکر نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044740

وب گردی

وب گردی