بازگشت به دوران زنبیل‌ها

تحقیقات جدید نشان داده است تولید و استفاده از ساک‌ها و کیسه‌های خرید پلاستیکی قابل استفاده مجدد، در‌واقع نه‌تنها کمکی به حل مشکل محیط زیست در این رابطه نمی کند، بلکه خود مشکلی بر مشکلات قبلی افزوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طی چند سال گذشته، کیف‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد در بسیاری از نقاط جهان در فروشگاه های مواد غذایی ظاهر و مورد استفاده قرار گرفتند. از آنجا که معضل کیسه های پلاستیکی هنوز حل نشده، ورود زباله های دائمی به محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با ساخت کیسه از سوخت های فسیلی در مرحله اول اهمیت قرار دارد.

گزارش جدید آژانس تحقیقات محیط زیست (EIA) و Greenpeace که به میزان استفاده از این کیسه ها در فروشگاه های مواد غذایی انگلستان می پردازد، حاکی از آن است که «کیسه هایی (ساک هایی)برای یک عمر» کاملاً نتوانسته اند رسالتی را که به آن منظور به وجود آمده اند، انجام دهند.

از آنجایی که این کیسه ها ضخیم تر هستند، برای ساختشان پلاستیک بیشتری به کار می رود و این بدان معناست که فقط می توانند وضعیت کلی را بهبود بخشند تا فروشگاه ها حجم کمتری از پلاستیک را نسبت به قبل، توزیع کنند.

تنها در سال 2019، 10 فروشگاه عمده فروشی مواد غذایی انگلستان از فروش 1.5 میلیاردی این کیف ها خبر داده‌اند که تقریبا 54 «ساک دائمی» برای هر خانواده در انگلیس را نشان می دهد.

برای مقایسه، هشت فروشگاه برتر مواد غذایی در انگلستان -که بیش از 75درصد از بازار را شامل می شود- 959 میلیون کیسه در سال 2018 فروختند.

برخی از سوپرمارکت های زنجیره ای شاهد افزایش ویژه فروش این محصولات هستند. فروشگاه مواد غذایی منجمد ایسلند، با فروش 34 میلیونی، امسال 10 برابر بیشتر از گذشته «کیسه هایی برای یک زندگی» پلاستیکی فروختند.

بریتانیا در سال 2015 کیسه های پلاستیکی با قیمت 5 پنی را به بازار وارد کرد و در عوض دولت از مغازه داران خواست تا «کیسه های غیرقابل استفاده مجدد» خود را تحویل دهند که این طرح منجر به افزایش خرید کیسه های پلاستیکی قابل استفاده مجدد در بازارها شد.

در این گزارش آمده است: بررسی های ما نشان می دهد که میزان استفاده از پلاستیک های «کیسه هایی برای زندگی» افزایش چشمگیری داشته و این به معنای عدم کیفیت سیاست های کنونی است که به وضوح باعث ایجاد انگیزه ای کافی برای افراد نمی شود تا از کیسه های زندگی چندین بار استفاده کرده و مانند پلاستیک های یکبار مصرف آنها را دور نریزند.

به طور کلی، همان سوپر مارکت هایی که کیسه های خود را تحویل داده بودند در بازه زمانی سال 2017 تا 2018 استفاده از بسته بندی های پلاستیکی خود را تا 739 18 تن (17000 تن در مترمربع) افزایش دادند که کیسه هایی برای زندگی را نیز شامل می شد.

در همین راستا «جولیت فیلیپس» یکی از اعضای سازمان مدیریت اطلاعات انرژی به گاردین گفت: مقدار پلاستیک یکبار استفاده شده توسط بزرگ ترین سوپر مارکت های انگلستان افزایش یافته است. افزایش میزان استفاده از بسته بندی ها و محصولات پلاستیکی در فروشگاه های مواد غذایی تا حدود زیادی به علت وارد شدن کیسه های پلاستیکی قابل استفاده مجدد و بازیافت به چرخه بازار بوده است.

از سوی دیگر «فیونا نیکولز»، یکی از فعالان کمپین صلح سبز انگلیس در این رابطه به نیویورک تایمز گفت: ما یک مشکل را جایگزین مشکل دیگر کرده ایم. «ساک هایی برای زندگی» تنها به کیسه هایی برای یک هفته تبدیل شده اند.»

استفاده از این کیسه ها باید ممنوع اعلام شود تا در عوض مشتریان بتوانند ساک های خرید خود را به بازار بیاورند. وقتی ما به خرید می رویم، باید ساک هایمان را همراه خود داشته باشیم، همانگونه که تلفن هایمان را فراموش نمی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044751

وب گردی

وب گردی