نقشه‌راه مناسب برای روزهای آلودگی چیست؟

یک فیزیولوژیست ورزشی از خطر ورزش در روزهای آلودگی هوا صحبت کرد و راهکارهای لازم برای کمتر آسیب دیدن در این روزها را بیان کرد.

کامبیز مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد ورزش در آلودگی هوا گفت: ورزش در هوای آلوده به هیچ عنوان مناسب نیست؛ چرا که باعث افزایش جذب مونوکسید کربن می شود. اگر ورزشکار حرفه ای یا آماتور هستید در فضای آلوده به هیچ عنوان ورزش نکنید و فعالیت های ورزشی را در فضای بسته و کنترل شده انجام دهید.

وی تاکید کرد: شهروندان در روزهایی که میزان آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار دارد، از تردد در هوای آلوده خودداری کنند و اگر ناچار به تردد هستند از ماسک های ضد آلودگی استفاده کنند تا آسیب کمتری ببینند. در مورد رژیم غذایی هم باید توصیه کنیم تا حد امکان از تغذیه گیاهی استفاده کنید. استفاده از پروتئین ها را کاهش دهید و از گیاهانی چون کلم، هویج و غیره استفاده کنید و در رژیم غذایی روزانه خود شیر را لحاظ کنید. غذاهای مایع مثل سوپ نیز می توانند برای این ایام مفید باشند. تا حد امکان پروتئین را حذف کنید.

مرادی در ادامه افزود: نوعی نوشابه ورزشی هست که ورزشکاران حرفه ای استفاده می کنند. در این نوشابه از آبمیوه طبیعی، آب، ویتامین های افزودنی و نمک یددار استفاده می شود و ورزشکاران حرفه ای تهیه آن را بلدند. توصیه می کنم حتما بعد از تمرین از این نوشابه ها استفاده کنند. به شهروندان نیز توصیه می شود در این ایام از ویتامین های C و E استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در ادامه ورزش را برای شهروندان ضروری دانست و گفت: اگر بعد از پایان این دوران آلودگی هوای گذرا، شهروندان به ورزش منظم روی بیاورند، سال آینده با بدنی بهتر و سالم‌‌تر به مصاف آلودگی هوا خواهند رفت. توصیه می کنم شهروندان حتما به ورزش روی بیاورند تا بدن‌شان برای روزهای پرفشار آمادگی بیشتری داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: میوه ها و گیاهان قرمز و نارنجی‌رنگ مثل لبو، انار، گوجه فرنگی، هویج و غیره آنتی‌اکسیدان دارند که برای بدن بسیار لازم است. در این ایام از این میوه‌ها بیشتر استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044817

وب گردی

وب گردی