نشریات مکتوب نسبت به نشریات دیجیتالی تأثیرگذاری بیشتری دارند

مدیر مسئول نشریه آزاد راه دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: نشریات دیجیتالی نمی توانند جایگزین نشریات کاغذی شوند و مخاطبان واقعی خود را داشته باشند چون تأثیرگذاری نشریات مکتوب بیشتر است.

فاطمه خرمی مدیر مسئول نشریه آزادراه دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان موفقیت نشریات دانشجویی در پرداختن به دیدگاه های دانشجویان و مشکلات دانشگاه اظهار کرد: خوشبختانه نشریات دانشجویی تا حد بسیار زیادی توانسته اند به وظیفه خود عمل کنند و از جایگاه مناسبی در دانشگاه ها برخوردار هستند.

وی افزود: این دیدگاه اشتباه است که نشریات به سمت فضای مجازی درحال حرکت هستند و نشریات مکتوب از مخاطبان زیادی برخوردار نیستند. انتشار مطالب به صورت پراکنده در فضای مجازی، اثر گذاری لازم را ندارد، اما انتشار مطالب به صورت مکتوب سبب جذب مخاطب و توجه بیشتر به نشریات می شود.

خرمی با اشاره به این موضوع که تلاش کرده ایم با همه طیف های دانشجویی ارتباط برقرار کنیم، گفت: یکی از دلایلی که ما در نشریه آزاد راه دانشگاه آزاد اسلامی همدان به مسائل سیاسی نپرداختیم، آن است که تلاش کرده ایم با همه طیف های دانشجویی ارتباط برقرار کنیم تا محدود به طرز فکر خاصی نباشیم. خوشبختانه طی یک سال گذشته شاهد افزایش تعداد مخاطبان و بازتاب مشکلات و مسائل دانشجویان در نشریات خود هستیم.

مدیر مسئول نشریه آزاد راه دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به این موضوع که افزایش تعداد نشریه ها طی سال های گذشته نمی تواند تهدیدی به دنبال داشته باشند، تشریح کرد: افزایش تعداد نشریات طی سال های گذشته نشان دهنده آن بوده که این نهاد مهم از جایگاه بسیار مهمی نزد دانشجویان برخوردار شده است و این امر می تواند سبب افزایش رقابت نشریات جهت جذب مخاطب و افزایش کیفیت مطالب شود. همچنین جناح ها و طرز فکر های وسیع تری می توانند از نشریات به عنوان تریبون استفاده، و سخنان خود را به دانشجویان منتقل کنند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه نشریات دانشگاهی چه محتوایی ارائه می کنند و چقدر می توانند جذاب و اثر گذار باشند، متفاوت اند. اما نشریات این قابلیت و پتانسیل را دارند که اثرگذاری حداکثری بر دانشجویان داشته باشد؛ به شرط آنکه به پارامترهایی مانند جذابیت، شیوه های نوشتن و جذب دانشجو توجه شود.

خرمی با تأکید بر فراوانی تعداد قوانین، اظهار کرد: تورم قوانین خوب نیست و حتی ممکن است سبب بی توجهی به قوانین شود؛ زمانی که دانشجویی اقدام به فعالیت در این حوزه می کند، ممکن بوده به تمام قوانین و آیین نامه ها مسلط نباشد. اما وجود قوانین و آیین نامه ها سبب می شود که تمام فعالیت ها در یک چارچوب قانونی انجام شود و درواقع به نوعی تمرین قانون مندی است.

مدیر مسئول نشریه آزاد راه دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: تورم قانون نه تنها در حوزه نشریات، بلکه در جامعه هم ممکن است سبب بوجود آمدن مشکلاتی شود؛ به این معنا که تورم قانون، نیازی را رفع نمی کند و در بعضی از مسائل حتی به آن مراجعه هم نمی شود و در نهایت به آن توجه نمی شود.

وی به برخی از مشکلات موجود در حوزه نشریات اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در حوزه فعالیت نشریات وجود دارد که می توان به ضعیف بودن محتوا مطالب اشاره کرد. دانشجویان بسیاری علاقه مند به فعالت در این حوزه هستند ولی متأسفانه از توانمدی لازم جهت فعالیت دراین زمینه برخوردار نیستند. برای بهبود این شرایط باید دوره های آموزشی و مهارت افزایی برای نویسندگان، عکاسان و طراحان برگزار کنند تا از توانمندی های لازم برخوردار شوند. از دیگر محدودت هایی که در حوزه نشریات با آن روبه رو هستیم، بودجه های فرهنگی است. به این معنا که نباید به بهانه وجود نشریه های الکترونیکی از بودجه های مکتوب کاسته و به آنها کم توجهی شود.

وی تأکید کرد: برای بهبود این شرایط باید دوره های آموزشی و مهارت افزایی را برای تربیت دانشجویان علاقه مند برگزار کنند همچنین در زمینه بودجه های فرهنگی، باید بودجه مشخصی را برای فعالیت نشریات دانشجویی در نظر بگیرند.

مدیر مسئول نشریه آزاد راه دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره معایب استفاده از فضای مجازی در زمینه نشریات دانشگاهی، اظهار کرد: در گام اول دیجیتالی شدن نشریات خوب است ولی بهتر است از فضای مجازی برای معرفی نشریه استفاده کنیم نه در زمینه ارائه مطالب. به این معنا که می توان از فضای مجازی برای معرفی نشریات و جذب مخاطب استفاده کنیم و محتوا و مطالب نشریات را بهتر است به صورت کاغذی یا مکتوب، ارائه و منتشر کنیم که نشریات دیجیتالی نمی توانند جایگزین نشریات کاغذی شوند و مخاطبان واقعی خود را داشته باشند چون تأثیرگذاری نشریات مکتوب بیشتر است.

خرمی افزود: باتوجه به متفاوت بودن اهداف هر نشریه، باید افرادی که از توانمدی های لازم برخوردارند جذب نشریه های دانشجویی شوند و محتوای خوبی را تولید کنند. مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از بین دانشجویان باشند تا بتوانند به دغدغه های دانشجویان بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044824

وب گردی

وب گردی