دانشجو، مخاطب تلویزیون نیست/ رسانه ملی باید در زمین دانشجویان بازی کند

مدیر‌گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: دانشجو، مخاطب رسانه‌های اجتماعی بوده و مخاطب هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی صدا‌و‌سیما و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بنا بر آمارهای رسمی بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور، مشغول به تحصیل هستند؛ دانشجویانی که با وجود تفاوت‌های سنی، جنسیتی، فرهنگی و نسلی، دغدغه‌های مشترکی دارند؛ اما سهم آنها از ساعات شبانه‌روز و حتی هفته در رسانه ملی به چند برنامه، محدود می‌شود.

مجید سلیمانی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: دانشجو، مخاطب رسانه‌های اجتماعی بوده و مخاطب هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای نیست. در حقیقت دانشجو، مخاطبی هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده محتوا بوده و به‌معنای واقعی کاربر است. نباید انتظار داشته باشیم دانشجویان صرفاً مخاطبان رسانه‌های سنتی باشند.

وی با اشاره به یک‌سویه بودن تعامل در رسانه ملی گفت: یک‌سویه بودن، نکته منفی نیست؛ اما صدا و سیما، رسانه تعاملی به حساب نمی‌آید، در حالی که شبکه‌های اجتماعی چنین محدودیتی ندارند. نباید توقع داشته باشیم قشر جوان و تحصیل‌کرده، مخاطب رسانه ملی باشند. افرادی که مصرف رسانه‌ای تصویری دارند نیز خودشان محتواهای دلخواه را چه در شبکه‌های اجتماعی و چه فضاهای دیگر گزینش کرده و تماشا می‌کنند.

مدیر‌گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی خاطرنشان کرد: نقد به توجه کمی و کیفی صدا و سیما نسبت به مقوله دانشجویی، نمی‌تواند مبنای تصمیم و عمل باشد. از طرفی اگر صدا و سیما، دانشجویان را به‌صورت جدی جامعه مخاطب قرار دهد نیز اتفاق نابه‌هنجاری رخ نداده است؛ چراکه نظام ارتباطات اجتماعی تغییر کرده است.

سلیمانی ساسانی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به جمعیت حدوداً چهار میلیونی جامعه دانشجویی، نیاز به افزایش تولیدات تلویزیونی بیشتر با محوریت دانشجو احساس می‌شود یا خیر، بیان کرد: اگر تولیدات دانشجویی صدا و سیما افزایش یابد نیز به اعتقاد من، اتفاقی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر نباید چهار میلیون جمعیت محصل در دانشگاه‌ها را با عنوان دانشجو، دسته‌بندی کنیم.

وی افزود: باید تقسیم‌بندی را با عنوان نسل رسانه‌های اجتماعی انجام دهیم؛ چون بیشتر دانشجویان، توجه و وقت خود را در این رسانه‌ها می‌گذرانند. دانشجو، کنش‌گر فضای علمی، آکادمیک و دانشگاهی است، در حالی که متأسفانه سال‌هاست با چنین موجودی روبرو نیستیم. فضای کنش‌گرانه را در دانشگاه‌های معدودی به‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

صدا‌و‌سیما اصلاً به جزئیات ورود نمی‌کند

مدیر گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تأکید کرد: شاید چهار میلیون نفر در کلاس‌های دانشگاه‌ها حاضر شوند؛ اما کنش‌گر فضای علمی نیستند. چنین دسته‌بندی برای مخاطبان رسانه ملی بی‌فایده است. شاید تک‌برنامه‌هایی موجب ایجاد گفتمان و جریان‌سازی شود؛ اما توفیق برنامه‌‌سازی توسط صدا و سیما با برنامه‌ریزی خاص برای قشر دانشجو را بعید می‌دانم.

سلیمانی ساسانی تصریح کرد: اگر صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی در هر دو قالب رادیو و تلویزیون با مصرف صوتی و تصویری، بخواهد اقدام به تولید محتواهای دانشجومحور کند، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت؛ چراکه رسانه‌ای سنتی در مقابل رسانه‌های نوین مانند شبکه‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود. البته برای ایجاد تک‌برنامه‌ها نیز باید فکر و برنامه‌ریزی صحیحی پشت برنامه باشد؛ اما پیشنهاداتی مانند افزایش تولیدات یا حتی راه‌اندازی شبکه مجزا، مطمئناً موفق نخواهد بود؛ چون دانشجویان، مخاطبان رسانه‌های دیگری هستند.

وی درباره کیفیت برنامه‌های دانشجومحور تلویزیون مانند «نبض دانشجو»، «رادیکال 3» و «بدون توقف» گفت: دغدغه‌های رفاهی دانشجویان از جمله تغذیه و خوابگاه، جزو مسائل ضروری؛ اما حاشیه‌ای است. از طرفی مگر اقشار دیگر در تلویزیون، تربیون دارند تا مسائل صنفی خود را مطرح کنند؟ باید به این نکته نیز توجه داشت که صدا و سیما اصلاً به جزئیات ورود نمی‌کند.

مدیر گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به برنامه‌های تخصصی صدا و سیما درباره سینما و فوتبال گفت: برنامه‌هایی مانند «هفت» و «نقد سینما» یا برنامه‌های فوتبالی تلویزیون به‌دلیل فضای سلبریتی‌محور برای مردم جذاب هستند، در حالی که مسائل صنفی دانشجویان، جذابیتی برای عموم ندارد تا از صدا و سیما پخش شود؛ اما رسانه ملی باید روی جریان‌سازی و گفتمان‌سازی تمرکز و فعالیت کند.

سلیمانی ساسانی با ارائه پیشنهادی به صدا‌و‌سیما ادامه داد: رسانه ملی طبق دستور مقام معظم رهبری باید به حوزه رسانه‌های جدید ورود کرده و به رسانه‌های سنتی بسنده نکند. شاید صدا و سیما بتواند به رسانه‌های اجتماعی ورود کرده و نسل جوان که مخاطب رسانه سنتی تلویزیون و رادیو نیست را به‌ شکل جدیدی جذب کند؛ نسلی شامل دانشجویان که جهان جدیدی را روبروی خود می‌بیند.

وی در پایان گفت: اگر رسانه ملی نمی‌خواهد نسل جوان را از دست بدهد، باید بازی خود را در پلتفرم‌های آنها آغاز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044828

وب گردی

وب گردی