نخستین فریضه دانشجویی، آرمان‌خواهی است/ دانشجو باید تصمیم‌سازی و گفتمان‌سازی کند

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 1394 با برشمردن قشر دانشجو در قامت قشری ممتاز و ویژه، نخستین فریضه دانشجویی را آرمان‌خواهی دانستند و از تبلیغ عده‌ای سخن گفتند که وانمود می‌کنند آرمان‌خواهی مخالف واقع‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجو برای رهبر معظم انقلاب، معنا و مفهوم ویژه‌ای داشته و بارها از نقش پررنگ و تأثیرگذار قشر دانشجو در سرنوشت و آینده کشور سخن گفته‌اند. جنبش دانشجویی به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی به‌اندازه‌ای برای مقام معظم رهبری دارای اهمیت بوده‌اند که همیشه نقدها و توصیه‌های خود را در این باره مطرح کرده‌اند.

در همین راستا هر ساله تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از جامعه بزرگ دانشجویی در ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و در گفت‌وگویی صمیمانه، دغدغه‌های خود را بیان کرده و سخنان رهبری را می‌شنوند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار 20 تیرماه سال 1394 مصادف با 24 ماه مبارک رمضان، حضور پرشور، پرنشاط و پرانگیزه جوان‌ها در عرصه مسائل گوناگون کشور را مسئله بسیار مهمی دانستند. ایشان تأکید کردند جوان ایرانی خوشبختانه جوان پرانگیزه و پرشوری است؛ درست نقطه مقابل آنچه بعضی از مراکز مغرض آماری و غالباً با منشأ خارجی یا اساساً خارجی اعلام می‌کنند.

رهبری با اشاره به طبقه‌بندی‌های صورت گرفته توسط منابع خارجی مبنی بر افسردگی جوان ایرانی متذکر شدند: افسردگی جوان ایرانی، دروغ محض و خباثت‌آمیزی است که امروز انجام می‌گیرد و دشمن قصد دارد به بهانه ایجاد محیط پرنشاط، کنسرت موسیقی، جلسات و اردوهای مختلط جنسی و آزادی‌هایی از این قبیل ارائه دهد، در حالی که جوان ایرانی امروز جزو بانشاط‌ترین و فعال‌ترین و سرزنده‌ترین جوان‌هاست.

بر تشکل‌های انقلابی سخت نگیرید

مقام معظم رهبری در واکنش به صحبت یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه از «شعار» کاری ساخته نیست، تأکید کردند: چنانچه شعار به این معنا باشد که ما دائم شعار بدهیم؛ اما دنبالش عمل نباشد، بله راست است. کاری از صرفِ شعار ساخته نیست؛ اما شعار را چیز کم‌خاصیتی ندانید؛ چون شعارها مهم هستند.

رهبری به انتقاد چند دانشجو از سخت‌گیری بر تشکل‌های انقلابی اشاره کرده و به مسئولان به‌ویژه وزرای وقت کابینه دولت تأکید کردند به‌هیچ وجه نگذارند افرادی که کلیدهای کار در دست‌شان است، بر تشکل‌های انقلابی و تشکل‌های اسلامی سخت بگیرند. ایشان بیان کردند وزرا مطلقاً اجازه تنگ کردن فضا را ندهند و بگذارند تشکل‌های اسلامی و تشکل‌های انقلابی کار کنند. ایشان با تکیه بر تشکل‌های انقلابی، خواستار باز گذاشتن دست‌وبال تشکل‌های دانشجویی، انقلابی و اسلامی شده و تأکید کردند تشکل‌ها باید امکانات داشته و محدود نشوند.

اعتراض یکی از دانشجویان به برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها، مسئله دیگری بود که مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت. ایشان نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی را با برگزاری اردوی مختلط یا برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه جزو غلط‌ترین کارها دانستند. رهبری به وجود راه‌های دیگر برای تحرک و نشاط دانشجویی اشاره کردند؛ راه‌هایی که دانشجویان را به سمت گناه و شکستن پرده‌های تقوا نمی‌کشاند و خوشبختانه جوان متدین امروزی بر حفظ آن اصرار دارد.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه چنین کارهایی اصلاً در دانشگاه وجهی ندارد، متذکر شدند: این اقدامات نشانه میل به آزادی و آزادی‌خواهی نیست؛ بلکه خواسته دشمنان ایرانی، جامعه مسلمان، تمدن اسلامی و دشمنان به‌ویژه دانشجوی ایران است تا [مجید] شهریاری‌ها و دکتر [مصطفی] چمران‌ها تکرار نشوند.

دانشجوی انقلابی، قدرت منطق پیدا کند

رهبر معظم انقلاب با اشاره به حضور ایران در جمع 10 کشور برتر پیشرفته جهان، نقش جوان‌های متدین و انقلابی را در حوزه‌های هسته‌ای، نانو و دیگر رشته‌های تحقیقی پررنگ دانستند. ایشان بار دیگر تأکید کردند دانشجویان را نباید با کارهای غلط از گرایش انقلابی، اسلامی و دینی و میل به معنویت دور کرد و از وزرای مربوط خواستند مراقب زیردست‌ها و افرادی باشند که کلید کارها در دست آنهاست.

مقام معظم رهبری، صحبت‌های یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی به‌معنای واقعی کلمه را کاملاً درست قلمداد کرده و تأکید کردند از ابتدا موافق بیان نظرات مخالف بوده‌اند. ایشان از جوانان به‌عنوان جوانِ دانشجوی انقلابیِ مسلمانِ ولائی خواستند قدرت منطق و قوت استدلال را پیدا کنند تا بتوانند با خونسردی در مقابل نظر مخالف ایستاده و استدلال وی را باطل کنند. البته ایشان به آداب و ترتیب کرسی آزاداندیشی نیز اشاره کردند که باید مد نظر عقلای مسئولان دستگاه‌ها قرار بگیرد.

رهبر معظم انقلاب با برشمردن قشر دانشجو در قامت قشری ممتاز و ویژه، نخستین فریضه دانشجویی را آرمان‌خواهی دانستند و از تبلیغ عده‌ای سخن گفتند که وانمود می‌کنند آرمان‌خواهی مخالف واقع‌گرایی است. ایشان، آرمان‌خواهی را مخالف محافظه‌کاری و نه مخالف واقع‌گرایی قلمداد کرده و نگاه به واقعیت‌ها، شناخت درست، استفاده از واقعیت‌های مثبت و مقابله و مبارزه با واقعیت‌های سلبی و منفی دانستند. رهبری، برخی از آرمان‌ها را ایجاد جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و احیای تفکر اسلامی سیاسی تلقی کرده و در ادامه به آرمان اعتماد به‌نفس و عدالت‌خواهی اشاره و تأکید کردند باید دنبال تفکر اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به قدرت و توانایی ملی بود.

ایجاد دانشگاه اسلامی، یکی از آرمان‌هاست

مقام معظم رهبری، رشد علمی، کار و تلاش و پرهیز از تنبلی و انجام امور نیمه‌کاره و البته ایجاد دانشگاه اسلامی را از جمله آرمان‌ها اعلام کرده‌اند. ایشان به سؤال مهم دانشجویان نیز پاسخ دادند؛ آرمان‌ها را چگونه دنبال کنیم؟ رهبری، دانشجویان را تصمیم‌ساز و گفتمان‌ساز دانستند و از دانشجویان خواستند با جدیت آرمان‌ها را دنبال کنند تا گفتمان در جامعه ایجاد شده و موجب تصمیم‌سازی شود. ایشان گفتمان نهضت نرم‌افزاری و احیای حرکت علمی را نمونه زنده‌ای دانستند که با استقبال روبرو شد و به‌عنوان گفتمان درآمد.

رهبری تأکید کردند دانشجو می‌تواند مؤثر باشد و با بیان نقل قول معروف شهید سید محمد بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو، مؤذن جامعه است؛ از دانشجویان خواستند به هیچ وجه تصور نکند کارهای دانشجویی، کارهای بی‌اثری است. ایشان با تأکید بر اهمیت رسیدگی به هر دو امر درس و کار تشیکلاتی، در ادامه به دانشجویان توصیه کردند وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی یا بحث و جدل در جلسات بیهوده هدر ندهند.

فهم وضع کنونی کشور برای تشکل‌ها لازم است

مقام معظم رهبری، یکی از الزامات مورد نیاز برای تأثیرگذاری تشکل‌ها و جریان‌های دانشجویی را کار روی مفاهیم اسلامی دانستند و با تأکید بر کار عمقی روی مسائل، سطحی‌نگری را مضر توصیف کردند. ایشان با اشاره به تشکل‌ها به‌عنوان اقلیت دانشجویی، بر جذب بدنه دانشجویی برای تأثیرگذاری تأکید کردند و خواستار پیدا کردن ابتکارهایی از جمله سخنان نو یا شیوه‌های هنری مثل تئاتر دانشجویی و کاریکاتور برای ایجاد جاذبه بیشتر در تشکل‌ها شدند.

همچنین رهبری به تأثیرگذاری بیشتر تشکل‌ها از طریق اقناع فکری پرداختند و البته درباره فعالیت جریان فکری مارکسیستی در دانشگاه‌ها هشدار دادند؛ فعالیتی که قطعاً پول آمریکایی‌ها را به‌دنبال خود می‌بیند تا به هدف خود برای شقه شقه کردن دانشجوها برسند.

رهبر معظم انقلاب، فهم وضع کنونی کشور را نیز برای تشکل‌ها خیلی لازم دانستند و از تلاش‌ها برای کنار گذاشتن آرمان‌ها از ذهن نسل جوان سخن گفتند. ایشان تأکید کردند تشکل‌ها باید روی محیط دانشجویی اثرگذار باشند تا محیط دانشجویی نیز روی کشور تأثیر بگذارد. رهبری با انتقاد شدید از به‌وجود آمدن برخی تشکل‌ها برای انتخابات، چنین مجموعه‌هایی را به ظروف یک‌بار مصرف تشبیه کردند که اهانت و نگاه ابزاری به دانشجو است. ایشان تأکید کردند فقط تشکل‌هایی که واقعاً اسلامی، علاقه‌مند و در خدمت انقلاب، اسلام و آینده کشور هستند، می‌توانند خیلی مفید باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044883

وب گردی

وب گردی