خبرنگار باید نکته‌‌‌سنج باشد/  پخش نقد در رسانه ملی محدودیت دارد

خبرنگار صدا‌و‌سیما در کارگاه تجربه‌نگاری دوره ترنج گفت: شغل خبرنگاری نیاز به شخصیت و کاریزمایی خاص دارد. خبرنگار باید نکته‌سنج باشد و سوژه‌ها را به خوبی پردازش و شناسایی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زهرا چخماقی خبرنگار صدا‌و‌سیما ظهر امروز در دوره تربیت خبرنگاری ترنج باشگاه خبرنگاران دانشجویی که در حوزه خبرنگاری فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: کار گزارشگری تصویری به‌ویژه در حوزه فرهنگی، دارای مراحل سخت و پر‌استرسی است؛ اما جذابیت پخش آن از رسانه ملی برای خبرنگار بسیار زیاد است.

وی افزود: یکی از الزامات گزارشگری فرهنگی، علاقه‌مندی است؛ همچنین خبرنگار فرهنگی باید مطالعات زیادی در این حوزه داشته باشد و به صورت تخصصی تمامی بخش های حوزه فرهنگ را بررسی کند. برای گزارشگری فرهنگی باید قلم، بیان خوب و بینش عمیق داشت.

چخماقی ادامه داد: گزارشگری فرهنگی احاطه کامل بر حوزه های مختلف فرهنگ مانند تئاتر، سینما، موسیقی و گردشگری را می طلبد و خبرنگار باید بررسی دقیق اخبار سازمان‌های مختلف این حوزه مانند وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی را در دستور کار خود قرار دهد.

این گزارشگر رسانه ملی گفت: شناخت روسای بخش ها و نهادهای فرهنگی همچنین احاطه کامل بر سیاست های فرهنگی کشور برای خبرنگاران این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. امکان دارد در برخی موارد یک گزارش فرهنگی، مورد استقبال بخشی از جامعه قرار نگیرد؛ اما خبرنگاران نباید مأیوس شوند و باید تلاش خود را ادامه دهند‌.

وی تاکید کرد: اصلاح موضوعات فرهنگی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه اگر این حوزه اصلاح نشود، تاثیرات زیادی روی نسل آینده خواهد گذاشت. در واقع آینده فرزندان ما به فرهنگ وابسته است.

چخماقی تصریح کرد: شغل خبرنگاری نیاز به شخصیت و کاریزمایی خاص دارد. خبرنگار باید نکته‌سنج باشد و سوژه‌ها را به خوبی پردازش و شناسایی کند.

این خبرنگار صدا‌و‌سیما با اشاره به ملزومات گزارشگری در رسانه ملی یادآور شد: در رسانه ملی باید نقدها به صورت منطقی و محترمانه باشد و لذا ما نمی توانیم هر نوع نقدی را در تلویزیون پخش کنیم. در حوزه فرهنگی نیز همین گونه است به عنوان مثال نقد یک بازیگر و هنرمند باید به گونه‌ای باشد که حقوق افراد در آن رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: گزارشگری تلویزیونی بسیار سخت‌تر از گزارشگری در رادیو است؛ چرا که این گزارش باید راس ساعتی خاص روی آنتن زنده باشد و هیچ‌گونه تأخیری قابل توجیه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044905

وب گردی

وب گردی