کارگاه روش شناسی و آشنایی استادان با فرآیند برگزاری کرسی های نظریه پردازی و ترویجی برگزار شد

برای اولین بار در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، کارگاه روش شناسی و آشنایی استادان با فرآیند برگزاری کرسی های نظریه پردازی و ترویجی در مرکز رفاهی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مسعود طاهری لاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در ابتدای این کارگاه در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد استان با بیان اینکه توسعه هر کشور مرهون توسعه علمی آن است، افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا که در تولید علم سرآمد هستند بین توسعه علمی و تولید فناوری ارتباط مستقیم وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار کشورها، اقتدار علمی آنهاست، اظهارداشت: سیاست کشور مرجعیت علمی در دنیاست، به همین منظور حرکت برای کسب مرجعیت علمی، موضوعی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته و در این باره فرموده اند: کشور باید در علم و دانش در رتبه اول جهان قرارگیرد.

طاهری لاری با بیان اینکه در راستای بحث تمدن سازی و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و تولید علم، دانشگاهها در صدر هستند، گفت: ازاین رو دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی وارد شده تا چندین نظریه بومی داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد ادامه داد: با حمایت و سیاست گذاری های دانشگاه در استان می توان از ظرفیت و توانمندی اساتید علاقمند ومتخصص در راستای توسعه و گسترش علم و دانش بهره ببریم.

حجت الاسلام جواد مهدوی نسب مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه با تاکید بر اینکه در مباحث علمی نیازمند زایش و نوآوری هستیم، افزود: گاهی در مباحث علمی احساس فرسودگی و جا زدگی می کنیم که نوآوری علمی راه رهایی از این فرسودگی است.

وی ادامه داد: برای تحقق نوآوری، یک رویش جدید و حرکت انقلابی برای اساتید دانشگاه ضروری است.

مهدی انتظاری معاون علمی دبیرخانه هیأت حمایت و مدیر امور کرسی های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه با معرفی ساختار هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، ویژه هنر، علوم انسانی و معارف دینی و چارچوب اجرایی آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایت از افراد صاحب ایده و نظریه را مهمترین هدف این هیأت معرفی کرده و گزارشی از عملکرد آن را ارائه کرد.

وی با تفکیک کرسی های علمی به دو دسته کرسی های تخصصی و ترویجی؛ کرسی های نظریه پردازی ، نو آوری و نقد را از انواع مختلف کرسی های علمی؛ و عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره را انواع کرسی های ترویجی برشمرد.

معاون علمی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی از حمایت های حقوقی و مالی، حمایت های علمی و حمایت های ترویجی و اجتماعی صاحبان ایده در این مرکز خبر داد و افزود: ترویج فضای گفتگو و نقد در جامعه علمی، کمک به بسط و توسعه فضای گفتگو و تمرینی برای نظریه پردازی مهمترین اهدافی است که در کرسی های ترویجی آن را دنبال می کنیم.

دراین نشست محمدرحیم عیوضی استاد گروه علوم سیاسی و آینده پژوهی و تولید علم دانشگاه شاهد در رابطه با «کرسی های نقد، مناظره، نظریه پردازی » مطالبی ارائه کرد.

در این نشست اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به طرح سئوالات خود در خصوص کرسی های نظریه پردازی و ترویجی پرداختند.

کد خبر: 1044906

وب گردی

وب گردی