ایجاد نظام کاربردی مهارت‌‌‌‌‌‌‌آموزی در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی/ راه‌‌‌‌‌‌اندازی و تأسیس مدارس دارالفنون

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام کاربردی مهارت آموزی را به زودی در سما مستقر خواهیم کرد، چرا که مهارت آموزی یکی از ضروری ترین مؤلفه ها برای تغییر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از سما، سیدمحمد بطحائی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش رابطان فرهنگی مدارس سما با بیان اینکه این نشست گامی مثبت در راستای تعالی و تحول در حوزه فرهنگی آموزش و پرورش است، گفت: امیدوارم بتوانیم در طی این سلسله نشست ها غنای بیشتری به برنامه های فرهنگی مجموعه سما ببخشیم.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش عمومی در آینده جامعه، خاطر نشان کرد: هیچ جامعه ای رشد نمی کند، مگر اینکه آموزش و پرورش آن به تعالی و کیفیت مطلوب برسد. تجربه کشورهای گوناگون در این زمنیه نیز موید این نکته است. بسیاری از کشورها بعد از مشاهده آسیب در حوزه های مختلف به سراغ اصلاح آموزش و پرورش رفته اند. همچنان که در آموزه های تعلیم و تربیت نیز بارها تأکید شده اگر بخواهیم آینده را اصلاح کنیم، باید تمام توجه ما معطوف به کودکان باشد. به عبارتی کم هزینه ترین و ریشه ای ترین برنامه برای اصلاح جامعه، برنامه ریزی در حوزه کودکان و نوجوانان است.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت تحول در مسیر تعلیم و تربیت در راستای تعالی بخشی به معنویات، فرهنگ و هویت، تأکید کرد و افزود: زمانی که صحبت از تغییر می شود، فرض بر این است که جهت گیری، سمت و سو و مسیر درست است، در حال حاضر ما در آموزش و پرورش به تحول نیاز داریم؛ نه تغییر! همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال های گذشته به تناوب اشاره کرده اند که مسیر تعلیم و تربیت ما نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری است.

بطحائی، تحول در آموزش و پرورش را تنها در حد تغییر ساختار آموزشی به نظام 6.3.3 و یا افزایش سطح تحصیلات معلمان و ... ندانست و خاطر نشان کرد: تحول در آموش و پرورش زمانی است که تربیت به معنای طی مسیر به سمت تعالی و بهینه سازی باشد. تحول زمانی رخ می دهد که مسیر درست و تصحیح شده باشد.

وی با انتقاد جدی از سند 2030، گفت: ماهیت تربیتی این سند مورد نقد است؛ چرا که سمت و سویش با مسیر تربیتی ما متفاوت است هرچند که گزاره های مشترکی هم در آن وجود داشته باشد.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت دانش آموزی و دانشجویی سازمان سما، گفت: دانش آموزان و دانشجویان، امانت هایی در دستان ما هستند و باید دغدغه مند و نگران مسائل تربیتی و آموزشی آنان باشیم و مسیر تعلیم و تربیت را در حد بضاعتمان اصلاح کنیم. از این رو مسیر کارهایمان را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایه ریزی کرده ایم، چرا که این سند از بهترین و مناسب ترین سیاست گذاری ها در حوزه آموزش و پرورش است.

وی اولین قدم سما را توجه جدی به مهارت آموزی دانست و گفت: نظام کاربردی مهارت آموزی را به زودی در سما مستقر خواهیم کرد، چرا که مهارت آموزی یکی از ضروری ترین مؤلفه ها برای تغییر است. مدرسه جایی برای فهم، شناخت و تعمیق بخشی به فرهنگ است نه آموزش دادن صرف علوم مختلف.

بطحائی با انتقاد از کم توجهی به مؤلفه فرهنگ در حوزه آموزش و پرورش طی سال های اخیر، یادآور شد: یکی از دستاوردهای بزرگ ایام دفاع مقدس برای ما، تعمیق فرهنگ و هویت بخشی اسلامی و ملی مان بود، این ایام همچون دانشگاهی بود که آحاد ملت در مکتب دفاع مقدس درحال یادگیری بودند.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، راه اندازی و تأسیس مدارس دارالفنون را گام بعدی سازمان سما دانست و افزود: در حال رایزنی برای راه اندازی مدارس خاص و ویژه ای به نام دارالفنون هستیم، مدارسی که از لحاظ برنامه های آموزشی و پرورشی، فضای آموزشی، امکانات، ظرفیت ها و مهارت آموزی از سایر مدارس بالاتر باشند و دانش آموزانی که به این مدارس ورود پیدا می کنند با آثار زیبای خلقت، طبیعت، اخلاق اسلامی و مفاهیم والای اخلاقی آشنا شوند و پرورش یابند.

وی از تغییر روش های انجام کارها در سما خبر داد و گفت: برنامه ها از این به بعد در سما به صورت طرح محور و پروژه محور انجام خواهد شد، هر طرح یک مدیر طرح خواهد داشت که از صاحب نظران و کارشناسان زبده خارج از مجموعه سما به صورت موقت برای انجام کار استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044909

وب گردی

وب گردی