تربیت دانشجویان فناور و نوآور در دستور کار دانشگاه آزاد استان مرکزی

نشست مشترک دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با مسئولان سازمان ها و نهادهای استان، در واحد اراک برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی اراک، جلسه هم اندیشی دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی با حضور سید مهدی مقدسی نماینده مردم شریف اراک، خنداب وکمیجان، حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، حاجی پور مدیرکل سازمان صنعت، معدن وتجارت و برخی از اعضای انجمن پیشگامان صنعت استان با موضوع برقراری ارتباط و استفاده از ظرفیت متقابل دانشگاه، واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین بررسی مشکلات و هم افزایی بیشتر دستگاه های اجرایی استان با دانشگاه برگزار شد .
حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک ضمن خیر مقدم به مدعوین و شرکت کنندگان در این نشست گفت:« دانشگاه آزاد اسلامی در استان مرکزی دارای 12 واحد دانشگاهی و 4 مرکز است که حدود 26 هزار دانشجو را در خود جای داده است این در حالیست که حدود 11 هزار دانشجو در شهر اراک و مرکز استان مشغول به تحصیل هستند.»
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی درخصوص رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: «در نخستین قدم رویکردهای موجود در واحدهای دانشگاهی را از آموزشی به پژوهشی، فناوری و نوآوری و از همه مهم‌تر کارآفرینی در دانشگاه تغییر داده‌ایم.»
وی افزود: «با جلسات مختلف و متعددی که با واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان مرکزی داشته‌‌ایم از آنان خواسته‌ایم در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، جامعه و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی و کارهای موجود را تقویت کنند و تفاهم‌نامه‌های مختلف هم منعقد شده است.»
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بیان‌کرد: «مجموعه‌۳ و نیم هکتاری موجود در مجتمع قائم مقام فراهانی با کمک معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در حال باز‌تعریف است. به عبارتی این فضا را به‌عنوان بازار فناوری و نوآوری تعریف و به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه کردیم که تأیید شده و در آینده‌ای نزدیک قرار است به این منظور جلسه‌ای برگزار کنیم.»
کلانتری با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی اراک تربیت دانشجویان فناور و نوآور را در دستور کار خود قرار خواهد داد ،یادآور شد: «در این مجموعه چهار سرا از جمله سرای صنعت، کشاورزی و گیاهان دارویی، بهداشت و سلامت و سرای هنر و علوم اسلامی تعریف کرده‌ایم که مجموعه‌های مختلف در آن شکل می‌گیرد. در کنار این سراها، مراکز فناوری و نوآوری و مرکز رشد در حال استقرار هستند و تاکنون حدود چهار شرکت نیز مستقر شده‌اند که امیدوارم تا پایان سال به ۳۰ شرکت برسد.»
دبیر هیات امنای استان مرکزی ابراز امیدواری کرد که با کمک و مشارکت سازمان ها و نهادهای استان شاهد راه‌اندازی این مجموعه در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی باشیم تا بتوانیم در آینده دانشجویان فناور و نوآور تربیت کنیم.
وی گفت: «بنا داریم در مدت دو سال واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان مرکزی را به مسیر نوآوری، کارآفرینی و نسل سوم دانشگاه‌ها سوق دهیم تا مردم با این بینش فرزندان خود را برای تحصیل در این دانشگاه آماده کنند.»
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک گفت: « فعال کردن انجمن های علمی دانشجویی، ارتقاء کیفیت آموزشی، فعال شدن کمیته اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه، تجمیع آزمایشگاه های واحد های استان و ارائه خدمات به واحد های تولیدی و صنعتی استان، ایجاد شهر فناوری و نوآوری در مجتمع قائم مقام فراهانی ، ایجاد تیم های پروژه یاب پژوهشی برون سازمانی و آمایش و پایش رشته های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی را از جمله راهکارهای عبور از بحران مالی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عنوان کرد .»
کلانتری نامناسب بودن آسفالت و کم عرض بودن جاده و مسیر از میدان امام خمینی(ره) تا دانشگاه آزاد اسلامی اراک (شهرک دانشگاهی امیرکبیر) ، وجود اتوبوس های فرسوده در این مسیر برای دانشجویان، قدیمی بودن تجهیزات خوابگاهی دانشجویان، بی کیفیت بودن غذا و مشکلات حمل و دفن پسماندهای دانشگاه از جمله مشکلات موجود است که با رفع برخی موانع قانونی و حمایت از سوی دستگاه های اجرایی می توان دانشگاه را در این مسیر یاری رساند.
وی بابیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی انتظار دارد از کمک های سازمان و نهادهای استانی برخوردار شود،گفت: «تجمیع و تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه های استان در مجموعه مجتمع قائم مقام فراهانی مستلزم هزینه به مبلغ 2 میلیارد تومان می باشد و همچنین در حوزه فرهنگ و ایجاد نشاط و فعالیت های هنری،ارتقاء مسائل تربیتی، عفاف و حجاب و فعال سازی 20 کانون موجود فرهنگی با مشکلات جدی و کمبود منابع مالی مواجه هستیم و نیازمند همکاری مسئولان استان، صاحبان صنایع و بخش خصوصی هستیم.»
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک در پایان گفت:« دانشگاه زمینی حدود 100 هکتاری در منطقه انجیرک دارد که سالها بدون استفاده مانده است در حالیکه اگر مسکن و شهرسازی استان در این راستا با دانشگاه همکاری کنند و زمینی را در شهر اراک در این راستا تهاتر نماید کمک بزرگی به دانشگاه می تواند انجام دهد.»
سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها نقش موثری در حل مشکلات و توسعه اقتصادی کشور دارد، گفت: دانشگاه‌ها ظرفیت‌های زیادی دارند که بسیاری از آنها به جامعه معرفی نشده و باید این توانمندی‌ها بیش از پیش شناسانده شوند.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با حدود یک و نیم میلیون نفر دانشجو در حال حاضر از ظرفیت بسیار خوب و بالایی برخوردار است.
سعید فرخی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی نیز از شرایط و پتانسیل های خوبی برخوردار می باشد و جزء دانشگاه های برتر کشور محسوب می شود.
وی تصریح کرد: با تغییر دانشگاه ها از نسل اول ،دوم و سوم و هم اینک پیش روی به سمت دانشگاه های نسل چهارم رویکرد آموزشی و شناخت حقیقت در آنها تبدیل به رویکرد کسب و کار، تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده می شود.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی از قطب‌های مهم صنعت و کشاورزی در کشور به شمار می رود و ارتباط دانشگاه‌ها با این ۲ بخش می‌تواند تحولات بزرگی در بحث توسعه اقتصادی ایجاد کند.
وی ادامه داد: عقد تفاهم‌نامه دانشگاه با یک نهاد و دستگاه به تنهایی کارساز نخواهد بودو تفاهم‌نامه‌ها باید عملیاتی شود و هر طرف تفاهم بتوانند توانمندی ها و ظرفیت های خود را به طرف مقابل معرفی و با شناخت نیازهای یکدیگردر جهت رفع آنها تلاش کنند.
سعید فرخی با تاکید بر اینکه رویکرد امروز دانشگاه‌ها توسعه کسب و کار است و این مهم باید روز به روز تقویت شود یادآور شد:در حال حاضر بخش اقتصادی و حوزه های صنعت، کشاورزی و... را فارغ التحصیلان دانشگاهی راهبری می کنند این در حالیست که باید از ظرفیت تمام استان در راستای افزایش مهارت آموزی بهره مند شد.
وی افزود: با توجه به اینکه بخشهای مختلف صنعت و کشاورزی در استان مرکزی ریشه داشته و صاحبان صنعت استان نیز جزء دانش آموختگان دانشگاه ها هستند با شناختی که از ظرفیت و توانمندی های دانشگاه ها دارند می توانند در جهت رفع نیازهای خود و ارتباط با دانشگاه های استان در این راستا گام بردارند.
معاون هماهنگی و اقتصادی استانداری مرکزی به فعالیت بازار"فن بازار" در استان اشاره کرد و گفت: این بخش می تواند صاحبان فن آوری را به نیازمندان فناوری متصل کند. با توجه به اینکه استان مرکزی جزء سه استان برتر کشور است می تواند در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه موفق عمل کند.
سیدمهدی مقدسی،نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌های کشور نیاز به یک تغییر رویکرد جدی دارند زیرا بسیاری از مشکلات و تصمیمات نسنجیده و پرهزینه کشور به دلیل نقش کمرنگ دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر رویکرد دانشگاه های ما تغییر نکند کشور به قهقرا کشیده می شود اضافه کرد: محورتوسعه ، محور تصمیم گیری ها و موتور محرکه توسعه در کشور دانشگاه ها نیستند و همین غفلت باعث می شود ما هزینه تصمیم گیری های عجولانه را به نوعی در بعضی مواقع داشته باشیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه‌ها باید موتور محرک توسعه در کشور باشند اما این مهم در حال حاضر و به معنای واقعی نیست و در این راستا باید از تجربیات کشورهای موفق الگو برداری شود.
وی بیان کرد: دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که تولید ثروت داشته باشند و این مهم در کشورهای پیشرفته مورد توجه جدی قرار گرفته و توفیقات چشمگیری نیز حاصل آمده است در حالیکه دانشگاه های ما این جایگاه را ندارند.
مقدسی با اشاره به کاهش ورودی دانشجویان به دانشگاه ها و گذراندن دوران سخت توسط اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها که زیبنده آموزش عالی کشور نیست تاکید کرد:پیشنهاد می کنیم از ظرفیت خالی دانشگاهها با ایجاد تفاهم نامه در مهارت آموزی و حوزه های مختلف دیگر، شرکت های دانش بنیان و مسیرهایی که دانشگاههای معتبر دنیا گذرانده اند باید طی کنیم.
وی با بیان اینکه نقش بخش آرندی در واحدهای تولیدی استان بسیار ضعیف است گفت: اگر کره جنوبی در صنعت خودروسازی موفق و مطرح است به دلیل این است که در بخش های مختلف طراحی، تحقیق و توسعه و بخش آرندی فعالیت وهزینه می کنند و از ظرفیت های موجود خود نهایت استفاده را کرده اند اگر چه می توان گفت دانشگاه ها در این زمینه نقش اساسی را ایفا کرده اند.
وی گفت : اگر در زمینه پسماند نهضتی راه اندازی شود، شرکت های بزرگی چون آذرآب و ماشین سازی می توانند در جهت ساخت زباله سوزهای مدرن به عنوان بخش سخت افزار و دانشگاه ها به عنوان بخش نرم افزار چندین سال فعالیت داشته باشند.
مقدسی اظهارکرد: واقعیت این است که هرچقدر ما بتوانیم دست دانشگاه را باز بگذاریم و پیشگامان صنعت که دارای 45 شرکت بزرگ است با ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه تفاهم نامه هایی ایجاد کنند، با تغییر رویکرد به عنوان یک نیاز ملی می توان در راستای نجات کشوراز ظرفیت و پتانسیل های دانشگاه ها ودانشگاه آزاد به خوبی بهره مند شد.
حمیدرضا مهدی نیا، عضو انجمن پیشگامان صنایع استان مرکزی در نشست هم اندیشی صنعت و دانشگاه گفت :انجمن پیشگامان صنعت در ارتباط با دانشگاه پیشتاز بوده و این مقوله را ماموریت خود می داند
وی خاطر نشان کرد: انجمن پیشگامان متشکل از ۴۰ عضو پیشکسوت صنعتی بخش خصوصی با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت و تولیدات استراتژیک کشور راست.
مهدی نیا افزود: تمامی واحدهای عضو انجمن پیشگامان دارای واحد تحقیق و توسعه هستند و دو سوم شرکتها نیز دانش بنیان هستند.
وی تاکید کرد: سال های گذشته ده‌ها نشست مشترک با دانشگاه و دانشجویان داشتیم و صدها بازدید علمی توسط دانشجویان از کارخانجات انجمن پیشگامان صورت گرفته و هزار پایان‌نامه از دانشجویان اراک در شرکت‌های انجمن پیشگامان تهیه شده است.
وی گفت: در اتاق بازرگانی ریاست کمیسیون صنعت و دانشگاه با یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن پیشگامان، مهندس فرشید شاه محمدی است که این کمیسیون از قوی ترین کمیسیون‌های اتاق به شمار می رود و تمام اعضای آن رؤسا، معاونین و اساتید دانشگاه هستند.
مهدی نیا افزود: موافق طراحی تفاهم نامه و تشکیل کمیته مشترک میان دانشگاه آزاد اراک و پیشگامان هستیم که این کمیته برای ارتباطات بیشتر برنامه ریزی کند علاوه بر این اعضای پیشگامان می توانند برخی از پروژه‌ها را جهت برنامه ریزی و انجام به دانشگاه ها بسپارند.
فرشید شاه محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن پیشگامان صنایع استان مرکزی نیز گفت: انجمن پیشگامان در آموزش کار ورزی به دانشجویان پیشتاز است.
وی با بیان اینکه باید پژوهش و تحقیق در سازمان‌های ما حاکم شود تصریح کرد: در کمیسیون ارتباط صنعت با دانشگاه تلاش می‌کنیم که هر ترم ۴۰۰ دانشجو جهت کارآموزی وارده کارخانجات اراک شوند که در این زمینه انجمن پیشگامان پیشتاز است.
شاه محمدی اضافه کرد: یک بنگاه اقتصادی از زمان پیدایش تا بلوغ سه مرحله را طی می‌کند؛ مرحله اول، انباشت سرمایه مرحله دوم، بهره برداری بهره وری و گام سوم دریافت تکنولوژی و ارتباط با دانشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی، قادر است مرکزی قوی در جذب کار و تولید ثروت در منطقه باشد گفت: ماشین سازی اراک آذرآب پتانسیل های عظیمی دارد و همچنین ۷۰ درصد ظرفیت صنعت واگن کشور در اختیار استان مرکزی است و ... که باید از تمام این پتانسیل ها با ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044935

وب گردی

وب گردی