استقرار مترجمان ناشنوا در سراهای محلات

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از استقرار مترجمان ناشنوا در سراهای محلات همزمان با روز جهانی معلولان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زینب نصیری با اشاره به اهمیت اجرای پروژه مناسب سازی سراهای محلات منتخب مناطق 22 گانه گفت: اداره کل سلامت با همکاری انجمن خانواده ناشنوایان و کانون ناشنوایان ایران به منظور تسهیل ارتباط افراد دارای کم شنوایی و ناشنوایی با واحدهای مختلف سراهای محله و بهره‌مندی آنان از خدمات این مجموعه‌ها و همچنین ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات مدیریت شهری، نسبت به استقرار یک نفر از مترجمین ناشنوا از روز چهارشنبه 13 آذر در سراهای محلات اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه زبان وسیله ارتباط افراد با فرهنگ‌ها و ملیت های متفاوت است و در نتیجه اهمیت یادگیری زبان بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: افراد دارای معلولیت کم شنوا و ناشنوا به عنوان یکی از اقشار جامعه برای برقراری ارتباط از زبان اشاره که مخصوص این گروه از جامعه است، استفاده می کنند. زبان اشاره سیستمی قراردادی است مرکب از الگوها و علائم دیداری و حرکتی که در کنار لب خوانی می.تواند به فرد ناشنوا کمک کند تا سخن بگویند. زبانی که در کشور ما کمتر به آن توجه شده و اکثر افراد با آن آشنا نیستند.

نصیری ادامه داد: همه روزه تعدادی از ناشنوایان و کم شنوایان کشور به مراکز خدمت رسان شهرداری تهران نظیر سراهای محلات مراجعه می کنند، ناتوانی در سخن گفتن و مطرح کردن درخواست به طور واضح و ناآشنایی کارکنان سراهای محلات با زبان اشاره و شیوه برقراری ارتباط با افراد ناشنوا از سوی دیگر سبب محروم شدن آنان از خدمات و اسباب نارضایتی فرد ناشنوا را فراهم می آورد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: باتوجه به نیاز تسهیل گری و دسترسی ناشنوایان به خدمات اجتماعی و فرهنگی در سراهای محلات، مقرر شده است تا یک مترجم زبان اشاره در سراهای محلات منتخب همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت جهت آسان سازی و مرتفع کردن نیاز شهروندان ناشنوا حضور داشته باشد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1044947

وب گردی

وب گردی