تاسیس آزمایشگاه انیمیشن و سلامت در واحد اردبیل/ فعالیت 52 آزمایشگاه در سطح استان

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل از ایجاد آزمایشگاه ترکیبی انیمیشن و واقعیت مجازی در واحد اردبیل خبر داد.

فرزاد ستاری معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌‌و‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی که در واحدهای سطح استان وجود دارد گفت: در حال حاضر، 17 کارگاه و 52 آزمایشگاه در استان داریم و امکانات و تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌‌ها وجود دارد مدرن‌‌تر و پیشرفته‌‌تر از کارگاه‌‌هاست. به‌‌روز‌‌ترین آزمایشگاه‌‌‌های ما درحوزه شیمی، مکانیک، سلامت و سنجش مواد غذایی بوده که تجهیزات لازم در این خصوص فراهم شده است.

وی درباره نحوه فعالیت آزمایشگاه‌‌های تخصصی دانشگاه آزاد اردبیل در سطح استان تشریح کرد: آزمایشگاه‌‌های تخصصی ما در سطح استان، به طور ویژه در خصوص میکروبیولوژی، خاک ،برق و زلزله فعالیت دارند. تمرکز اصلی ما در استان اردبیل در حوزه کشاورزی و گردشگری است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌‌‌های ما بیشتر در حوزه کشاورزی بوده و کارگاه‌‌ها در حوزه مکانیک، فنی و مهندسی فعالیت دارند. در کارگاه‌‌ها، کنار پژوهش و تحقیق تولید هم داریم؛ به عنوان مثال، کارگاه مکانیک ما به طور تخصصی به فعالیت در این حوزه می‌‌‌پردازد و خدمات‌‌‌رسانی به بیرون دانشگاه هم دارد.

ستاری درباره نحوه تعامل آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های موجود در واحدهای استان با صنایع مختلف اظهار کرد: لیست موادی را که صنایع مختلف وارد می‌‌‌کنند از اداره بازرگانی دریافت می‌‌کنیم و با رایزنی‌‌‌های لازم وارد انعقاد قرارداد با این صنایع می‌‌‌‌‌شویم. در همین راستا، قراردادی را با صنعت لاستیک منعقد کردیم و ماده‌‌ای که از خارج کشور برای تولید این محصول وارد می‌‌شد و در حال حاضر به دلیل تحریم وارد نمی‌‌‌شود را به عنوان نمونه آزمایشگاهی تولید کردیم. از طریق این خدمات برون دانشگاهی آزمایشگاهی؛ در 6 ماه اول امسال، 150 میلیون تومان درآمدزایی داشتیم.

وی تصریح کرد: بیشتر تمرکز ما در مراکز رشد و تولیدات دانش بنیان است و حمایت ما از پژوهشگران مربوط به واحدهای استان با تحفیف همراه خواهد که مبنای اصلی این حمایت‌‌ها برگرفته از بخشنامه‌‌های رسمی سازمان مرکزی است. متاسفانه یکی از دلایل عدم استفاده پژوهشگران از امکانات آزمایشگاهی موجود در واحدهای دانشگاهی، بروکراسی اداری و نبود سامانه مرتبط برای درخواست استفاده از این امکانات بوده که منجر به مراجعه پژوهشگران ما به آزمایشگاه‌‌‌های خصوصی می‌‌‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل تاکید کرد: درصددیم در حوزه آی‌‌‌ تی هم آزمایشگاه ترکیبی انیمیشن و واقعیت مجازی ایجاد کنیم همچنین آزمایشگاهی در حوزه سلامت با هدف بررسی اثرگذاری تغذیه و ورزش بر سلامتی انسان در واحد اردبیل تاسیس خواهد شد.

وی درباره چالش‌‌‌های عمده پژوهش در کشور گفت: بی‌‌توجهی و بی‌‌‌اعتمادی مدیران به یافته‌‌‌های پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهش از مسائل و چالش‌‌‌های عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخص آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فن‌‌‌آوری، ضعف مفرط پایگاه‌‌های اطلاعات و نظام اطلاع‌‌‌رسانی و مانند آن است را می‌‌‌توان از دیگر مشکلات پژوهش در ایران دانست.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: دانشجویان و دانش‌‌‌آموختگان برخی از رشته‌‌ها نمی‌‌‌دانند برای چه سازمانی می‌‌‌توانند پژوهش انجام دهند و تخصص آنها به درد کجا می‌‌‌‌خورد. اینجاست که مدیریت کلان پژوهش باید نقش‌‌آفرینی کند و با اشراف بر رشته‌‌های علمی، نهاد‌‌های مرتبطی را برای تحقق این امر، ایجاد کند.

ستاری خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم حمایت پژوهش در ایران نداریم تا اطلاعات کامل آزمایشگاه‌‌‌ها را به طور منسجم ارائه دهند و سامانه‌‌ای برای ثبت تجربیات پژوهشگران در آزمایش‌‌های متعدد وجود ندارد که همه این موارد ناشی از نبود مدیریت تجربه صحیح در این حوزه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044955

وب گردی

وب گردی