امکان تست سلول‌های خورشیدی با کاربرد ماهواره‌ای در کشور فراهم شد

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس دستگاهی برای تست نوعی از سلول‌های خورشیدی با کاربرد در طراحی و ساخت ماهواره‌ها عرضه کردند که قادر است عملکرد و میزان بازده‌ای این سلول‌ها را که وارداتی است، مورد ارزیابی قرار دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، افشین اصلیان، مجری طرح یک شرکت دانش بنیان، دستگاه تست سلول‌های خورشیدی، مولتی جانکشن را از دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: سلول‌های خورشیدی که در ساخت ماهواره‌ها استفاده می‌شود، باید دارای بالاترین سطح از بازدهی باشد؛ از این رو در ماهواره‌ها از سلول‌های خورشیدی خاصی با عنوان "مولتی جانکشن" بهره برده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این سلول‌ها بر روی بدنه ماهواره‌ها و یا بر روی بالک‌های بازشونده نصب می‌شوند و انرژی مورد نیاز ماهواره‌ها را تامین می‌کنند.

اصلیان با بیان اینکه این سلول‌های خورشیدی از خارج به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که این سلول‌ها وارداتی هستند، قبل از بهره‌برداری از آن‌ها در پروژه‌های ماهواره‌ای باید مورد تست و ارزیابی قرار گیرند تا میزان صحت عملکردی آنها اثبات شود.

این محقق از طراحی و ساخت دستگاه‌های مرتبط با تست سلول‌های خورشیدی مولتی جانکشن خبر داد و یادآور شد: این سلول‌ها علاوه بر ماهواره‌ها در سیستم‌های خورشیدی متمرکز استفاده می‌شود و این دستگاه قادر به تست سلول‌های خورشیدی برای کاربردهای مختلف است.

اصلیان، مطالعه بر روی سیستم خورشیدی متمرکز را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و افزود: این سیستم ابتدا نور خورشید را در کانونی متمرکز می‌کند و از این طریق هم آب گرم و هم برق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این سیستم خورشیدی متمرکز، کلکتوری است که به طور همزمان هم برق و هم آب گرم تولید می‌کند، توضیح داد: یکسری کلکتورهای حرارتی وجود دارد که تنها آب گرم تولید می‌کند و در این مطالعات ما نوع جدیدی از کلکتورها را طراحی کردیم که قادر است با بازده بالا برق و آب گرم را تامین کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1045033

وب گردی

وب گردی