طلبکاری جامعه دانشجویی، علاج مشکلات است/ دانشجو باید با چشم باز به محیط نگاه کند

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 1395 با اشاره به درگیری ملت ایران با مبارزه‌ای سرنوشت‌ساز، مجموعه دانشجویی را جزو پیشروان و پیشران‌های این مبارزه قلمداد کردند و طلبکاری جامعه دانشجویی را بسیار خوب و علاج مشکلات دانستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جنبش دانشجویی از نگاه رهبر معظم انقلاب همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد اختناق و به‌شدت عدالتخواه بوده و تأثیر بسیاری بر اتفاقات کشور گذاشته است. ایشان یکی از بهترین شاخصه‌های دانشجویی را در بیان صریح و برخاسته از دل دانسته و البته پذیرش اشتباه دانسته‌اند که دانشجو را به چهره‌ای ویژه در جامعه تبدیل می‌کند.

دیدارهای دانشجویی مقام معظم رهبری دیگر به رویدادی سالانه تبدیل شده و هر ساله تعدادی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با شرکت در مراسم افطاری، نقطه‌نظرات خود را بی‌واسطه با رهبر معظم انقلاب در میان می‌گذارند و ایشان نیز با صبر و حوصله، صحبت‌ها را شنیده و در ادامه توصیه‌هایی را خطاب به دانشجویان مطرح می‌‌کنند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار 12 تیرماه 1395 مصادف با بیست‌وششم ماه مبارک رمضان، ابتدا از تعالی و ترقی هر ساله سطح فکر و مطالبات دانشجویی و حتی ادبیات بیان مطالبات، اظهار خرسندی کرده و به گسترش انگیزه‌های انقلابی، فکر انقلابی، فکر روشن و استدلال متین و خوب بین قشر دانشجو اشاره کردند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر عدم اختلاط‌های دانشجویی، دانشجو را امید کشور دانستند؛ نیرویی که می‌تواند در مقابل مشکلات بایستد؛ چراکه جوان و عالم است و باید فردای کشور را اداره کند، به‌همین دلیل باید آگاه و محکم باشد. رهبری با اشاره به درگیری ملت ایران با مبارزه‌ای سرنوشت‌ساز، مجموعه دانشجویی را جزو پیشروان و پیشران‌های این مبارزه قلمداد کردند و از سوی دیگر طلبکاری جامعه دانشجویی را بسیار خوب و علاج مشکلات دانستند.

تشکل‌های دانشجویی ناامید و خسته نشوند

رهبر معظم انقلاب از دانشجویان به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی خواستند مشکلات را در داخل مجموعه‌ها حل کنند و البته ناامید و خسته نشوند. همچنین رهبری متذکر شدند دانشجویان با ایستادگی و گفتمان‌سازی می‌توانند ذهن مردم را بسیج کرده و به سمت حقیقت پیش ببرند؛ حقیقتی که در صورت مطالبه دانشجویی، مسئولان ناچار هستند اقدامات لازم را انجام دهند.

مقام معظم رهبری با تکیه مؤکد بیان کردند فعالان مجموعه‌های دانشجویی باید ایستادگی کرده و محکم باشند؛ چراکه موجودی دانشجو در کشور، ثروتی عظیم است و مسئولان باید در برنامه‌ریزی‌ها و آینده‌نگری‌ها چنین فرصت بزرگی را در نظر بگیرند. ایشان با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان نظام جمهوری اسلامی روی مجموعه دانشجویی ایران، بر لزوم نگاه به آینده، برنامه‌ریزی و اقدام تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند تشکل‌های انقلابی را با تشکل‌هایی که نسبت به مسائل انقلابی بی‌تفاوت هستند، یکسان نمی‌دانند، به‌همین دلیل تشکل‌های انقلابی را شایسته تقویت و کمک تلقی کردند؛ چراکه تضمین آینده کشور و انقلاب به دست آنها رقم می‌خورد. ایشان با اشاره به وظایف تشکل‌ها، دو شأن دانشجویی و عضویت در تشکل را با هم متفاوت دانستند و به فعالیت‌های عمده و واضح دانشجویی بعد از انقلاب نیز اشاره کردند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش پررنگ دانشجویان مؤمن در پیشرفت انقلاب، اتفاقاتی مانند پیراستن دانشگاه از عناصر ضد انقلاب مسلح در اول انقلاب را جزو اقدامات بزرگ دانشجویان دانستند. ایشان متذکر شدند بسیاری از شخصیت‌های برجسته سپاه پاسداران و شهدای بزرگ، دانشجو بودند و حضور مؤثری در انقلاب و تصرف لانه جاسوسی داشتند.

درس خواندن و کار انقلابی را جزو واجبات دانشجویان است

رهبری با اشاره به رشد بیست‌ویکی، دو برابری جمعیت دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی، تأکید کردند دانشجویان ایام انقلاب با وجود شور و انگیزه انقلابی، عمق انقلابی و تفکر اسلامی به‌اندازه دانشجوی امروز نداشتند و کیفیت دانشجوی انقلابی امروز را به‌نسبت دانشجوی انقلابی آن روزها بسیار بالاتر ارزیابی کردند. ایشان به دانشجویان متذکر شدند 20 یا 30 برابر نسل گذشته می‌توانند کار کنند. البته رهبر معظم انقلاب به برخی دانشجویان بی‌تفاوت و خنثی نیز اشاره کردند؛ اما از دانشجویان پرتعداد انقلابی خواستند به فکر انجام کارهای بزرگ در کشور باشند.

مقام معظم رهبری درس خواندن و کار انقلابی را جزو واجبات دانشجویان دانستند و از آنها خواستند هر دو کار را در کنار هم انجام دهند. ایشان تأکید کردند دانشجوی خوب، دانشجویی است که خوب درس می‌خواند و با چشم باز به محیط دانشگاه نگاه می‌کند. رهبری یادآور شدند یکی از خصوصیات دانشجو این است که هم محیط دانشجویی، هم محیط کشور، هم محیط منطقه و هم محیط جهان را با چشم باز نگاه می‌کند. ایشان بصیرت را به‌معنای با چشم باز نگاه کردن در نظر گرفته و حفظ دین و تقوا را از جمله وظایف دانشجویی دانستند.

رهبر معظم انقلاب، سوءظن به جریان رسانه‌ای دشمن را یکی دیگر از موارد لازم دانستند و به ایجاد یأس، درشت کردن نقاط منفی و حذف نقاط مثبت توسط دشمن اشاره کردند. ایشان همچنین یکی از وظایف دانشجوی روشنفکر را نگاه سوءظن‌آمیز به جریان رسانه‌ای دشمن قلمداد کردند و از دانشجویان خواستند چنین موارد مهمی را رعایت کنند.

رهبری در ادامه با یادآوری وظایف سنگین تشکل‌های دانشجویی، بر مواجهه همراه با تدبیر، عقل، دقت و مطالعه در مقابل برخوردهای پیچیده و چندلایه دشمن تأکید کردند. ایشان، تشکل‌های دانشجویی را توصیه به حضور جسمی و فکری کرده و تأکید کردند دوستان و دشمنان انقلاب باید مواضع تشکل‌ها را در زمینه مسائل مهم کشور بدانند.

مقام معظم رهبری با اشاره به ارائه گزارش برخی خبرنگاران اروپایی و آمریکایی به مقامات ایالات متحده تأکید کردند وقتی هزاران دانشجوی مسلمان درباره مسئله‌ای حساس اعلام موضع کنند، اثرگذار بوده و رسانه‌های خارجی نیز مجبور به انعکاس اخبار می‌شوند. ایشان حضور فکری، مواضع روشن و اعلام موضع انقلابی را جزو وظایف دانشجویان دانستند.

دانشجویان تحلیل‌های خود را برای اطلاع مردم، منعکس کنند

رهبر معظم انقلاب از دانشجویان خواستند تحلیل‌های خود را برای اطلاع مردم، منعکس کنند و در ادامه نشریات دانشجویی را اتفاقی خوب ارزیابی کردند. ایشان پیشنهاد دادند برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا دانشجویانی که اهل حرف زدن هستند، متن‌های خوبی تهیه کرده و با پشتیبانی و کمک جمع، در سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نمازجمعه صحبت کنند.

مقام معظم رهبری، اجتماعات قانونی دانشجویان را نیز لازم و بدون اشکال دانستند؛ اما تأکید کردند اجتماع درست، اجتماعی است که دانشجویان سالنی اجاره کنند و چند نفر با مطالعه قبلی برای دانشجویان با استدلال حرف بزنند. ایشان متذکر شدند در مقابله با عده‌ای که قصد عبور از خطوط قرمز نظام را دارند، اجتماع جسمانی بسیار خوب است. البته رهبری یادآور شدند با برهم زدن هر مجلسی مخالف هستند؛ اما بر لزوم حمایت مسئولان از مجموعه‌های انقلابی و تسهیل حضور آنها تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی دیگر توسعه مخاطبان دانشجویی را یکی از وظایف تشکل‌ها قلمداد و همچنین تأکید کردند تشکل‌ها در دفاع از نظام اسلامی تقیه نکنند و صریح باشند. ایشان توسعه و تداوم اردوهای جهادی را نیز لازم دانستند و بر دنبال کردن سبک زندگی اسلامی-ایرانی در اندیشه و عمل تأکید کردند. رهبری همچنین تشکیل جبهه واحد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلامی را پیشنهاد کردند تا جمعیت عظیم دانشجویی در دنیای اسلام به‌وجود بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045048

وب گردی

وب گردی