مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 16 آذر

«چرایی تغییر سبک زندگی دانشجویی، دانشگاه؛ غایب امر اجتماعی و  آغاز ثبت‌نام کنکور ارشد 99 از امروز» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 16 آذر به شرح زیر است:

دانشگاه؛ غایب امر اجتماعی

فرهیختگان در گفت‌وگو با استادان دانشگاه و فعالان دانشجویی به بهانه روز دانشجو وضعیت کنشگری جنبش دانشجویی را بررسی کرد. دانشگاه‌های ایران از سال‌های ابتدایی آغاز به کار خود تاکنون، روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرده‌اند؛ گاهی به صورت خط‌ مقدم بوده و برخی مواقع نیز از گام‌های دیگران تاثیر پذیرفته‌اند. اما در این میان قطعا دوره‌های اوج دانشگاه بیشتر از افول آن بوده است.

با این حال پس از گذشت 66 سال از واقعه 16 آذر که به «روز دانشجو» نامگذاری شد و یکی از درخشان‌ترین روزهای دانشگاه نیز هست، اوضاع دانشگاه‌ها را بررسی کرده‌ایم. شاید دانشگاه‌ها این روزها همانند سابق نباشند اما چندان هم بی‌رونق نیستند که بتوان از کنار آنها به راحتی گذشت. به این بهانه سراغ غلامرضا ظریفیان‌شفیعی، معاون وزیر علوم در دوران اصلاحات رفته‌ایم تا پیرامون وضعیت دانشگاه‌ها از او بپرسیم و وی ترسیمی از وضعیت فعلی دانشگاه‌ها برایمان داشته باشد. او معتقد است از دانشگاه‌نخبگی به دانشگاه‌توده‌ای رسیده‌ایم و دلسردی دانشجویان و ورود به دنیای دیجیتال و غیره را علت این موضوع بیان کرد.

چرایی تغییر سبک زندگی دانشجویی

وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در این عنوان روزنامه فرهیختگان به چرایی تغییر سبک زندگی دانشجویی پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است: در سال 92 شبکه‌های موبایلی به این معنا رشد نکرده بود، اما در سال 98 این فضا تفاوت دارد. این افزایش شبکه‌های اجتماعی باعث چند پیامد است؛ اولین پیامد آن، خدشه‌دار شدن مرجعیت جریانات دانشجویی است و آن هم به خاطر چنددسته شدن روایت‌هاست. دوم؛ تغییر سبک زندگی جریان دانشجویی است. برخی از فعالان دانشجویی سقف مطالعات خود را در فضای اینترنت دیدند و این مساله روی عمق بینشی تاثیرگذار بوده است. سوم؛ ساختار آموزش عالی در دهه 90 است، به این معنا که گسترش موسسات آموزش عالی غیرحضوری و مجازی باعث آسیب به جریان دانشجویی شد. به این معنا که پیش‌تر دانشجو در نگاه مردم قشر نخبه و تاثیرگذار بر محیط دانشجویی بود اما تغییر ساختار آموزش عالی این نگاه را نیز تحت‌تاثیر خودش قرار داد. چهارم؛ به واسطه رشد شبکه‌های اجتماعی و تغییرات نسلی که داشتیم، شاهد تغییر اولویت‌ها و گاهی شاهد ایجاد اولویت‌های کاذب بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به موضوعات فیلترینگ، پوشش و موضوعاتی که مربوط به آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود، اشاره کرد. این موضوعات به دلیل آنکه از سال 92 به بعد شاهد افزایش شبکه‌های اجتماعی بودیم، فضای اجتماعی جامعه را دچار تغییر کرد و فضای جامعه از صرف سیاسی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی سوق پیدا کرد، به‌طبع همین روند فضای دانشگاه نیز دچار تغییر شد و جنبش دانشجویی را از سال 92 به این سو دچار چنین مشکلی کرد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 16 آذر به شرح زیر است:

طرح ساماندهی آموزش عالی؛ آماده اجرا

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه آفرینش درباره توسعه رشته‌ها و توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تعداد مراکز آموزش عالی به 2860 رسید؛ ما در وزارت علوم 85 دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی در بخش دولتی داریم. در بحث ساماندهی آموزش عالی سال 1397 این مراکز از 1300 مرکز به 600 مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از 800 مرکز به 500 مرکز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو با کمترین امکانات و کیفیت آموزش عالی در این دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های غیردولتی هم تحت کنترل و نظارت وزارت علوم آمد؛ با این تاکید که نگاه ما حمایت از آموزش غیردولتی است اما با رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت مطلوب وزارت علوم از توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند. همچنین با توجه به کمبود داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مراکز آن تعطیل شده‌اند؛ این فرآیند با کنترل رشته‌ها و دوره‌های جدید و جلوگیری از توسعه جدید به تعادل می‌رسد. طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال انشاالله اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر شبکه‌سازی در درون استان‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر استان، هسته اصلی در شبکه دانشگاهی استان خراسان رضوی خواهد بود و ذیل این دانشگاه قرار نیست مرکزی تعطیل شود مگر ضرورت کارشناسی آن احصاءشود. یکی از نگرانی‌های ما کاهش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه است؛ استادان و صاحب‌نظران باید در حل این مشکل راه حل ارائه کنند.

آغاز ثبت‌نام کنکور ارشد 99 از امروز

آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال 99 در 6 گروه آموزشی و برای 141 کد رشته امتحانی، شامل 54 کد رشته امتحانی علوم انسانی، 17 کد رشته‌ علوم پایه، 24 کد رشته امتحانی فنی و مهندسی، 23 کد رشته امتحانی کشاورزی و منابع طبیعی، 13 کد رشته امتحانی هنر و 10 کد رشته دامپزشکی برگزارمی‌شود. دفترچه راهنمای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 و بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور از امروز شنبه 16 آذر ماه 98 بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهدگرفت.

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال99 و بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور از امروز شنبه 16 آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز و دوشنبه 25 آذرماه 98 پایان می‌پذیرد. آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور روزهای پنجشنبه 28 و جمعه 29 فروردین ماه 99 برگزار می‌شود. پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، شبانه، مجازی، پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه‌ها و موسسات دولتی و دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی و پردیس‌های خودگردان در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045062

وب گردی

وب گردی