تصویب کلیات برنامه درسی تاریخ علم در دوره اسلامی/ در زمینه تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی کم‌کاری شده است

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشه‌بندی صورت گرفته در این برنامه درسی، از جمله کارهای مثبتی است که سرفصل را نسبت به ویراست قبلی منقح و منظم کرده است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 174 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حداد عادل در ابتدای این جلسه اظهار کرد: چند روز پیش همایشی توسط مجمع عالی علوم انسانی به مدت دو روز در تهران برگزار شد. در این همایش طی یک سخنرانی با عنوان «چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی» گزارش کار 10 ساله این شورای تخصصی را ارائه کردم.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقید به مسائل اجرایی و مدیریتی است و با کار سایر نهادها در این زمینه تفاوت دارد.

پس از سخنان حداد عادل، شجاعی گزارش مختصری از همایش دو روزه برگزار شده توسط مجمع عالی علوم انسانی ارائه و سپس قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این پژوهشگاه ارائه کرد.

پس از سخنان قبادی، بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌‌های درسی «رشته تاریخ علم در دوره اسلامی» در مقطع دکتری در دستور کار قرار گرفت و حجت‌السلام الویری گزارشی از روند تصویب این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

پس از سخنان الویری، صادقی رئیس پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مورد این رشته درسی گفت: با توجه به احساس کمبودی که در زمینه نبود برنامه درسی مدون مشاهده می‌شد، در این برنامه درسی تلاش شده این نقیصه و کاستی جبران شود.

پس از سخنان صادقی، حداد عادل گفت: سابقه 23 ساله فعالیت پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، زمینه مناسبی برای تأسیس مقطع دکتری در این رشته را فراهم کرده است.

در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن مرتبط نبودن برخی سرفصل‌ها و برنامه‌ها با عنوان کلی رشته، دفاع از نقش دانشمندان ایرانی در پیشرفت علم در جهان اسلام، اصلاح برخی مفاهیم غیر مرتبط در سرفصل‌ها و نقش این علم در تمدن سازی نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام کاظمینی معاون ارتباط با حوزه های علمیه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم ضمن تأکید بر ضرورت این رشته و لزوم توجه و بررسی تاریخ علم در دوره اسلامی، دراین زمینه گفت: خوشه‌بندی صورت گرفته در این برنامه درسی، از جمله کارهای مثبتی است که سرفصل را نسبت به ویراست قبلی منقح و منظم کرده است.

وی افزود: در دروس اصلی مانند جامعه شناسی علم و فلسفه تاریخی علم با توجه به اینکه علم را از منظر تاریخ مغرب زمین و دوران مدرن مورد بررسی قرار می‌دهد چندان با تاریخ علم اسلامی هماهنگی ندارد؛ بنابراین مناسب است نگاه اسلامی و انتقادی در این دروس تقویت شود.

حجت‌الاسلام کاظمینی ادامه داد: در زمینه منابع آموزشی و برخی سرفصل‌ها نیزکمبودها و کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند غنابخشی است.

پس از سخنان وی، حجت‌الاسلام الویری در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: نظرات ارائه شده که بعضاً وارد است، توسط کارگروه در ویرایش سرفصل‌ها و برنامه‌ها اعمال خواهد شد.

حداد عادل هم در این زمینه گفت: در زمینه تاریخ‌نگاری به معنای اعم در تمدن اسلامی کم‌کاری شده و این موضوع مورد اشاره شهید مطهری نیز قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه تدین و تقید به انجام مناسک و عبادات یکی از ابعاد مهم جامعه اسلامی است، باید تبیین نحوه استفاده از علوم در این مسیر در این رشته مورد توجه قرار گیرد.

پس از بحث و بررسی اعضا در مورد سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌های درسی رشته «تاریخ علم در دوره اسلامی» کلیات این سرفصل‌ها و برنامه‌های این رشته به تصویب رسید و بررسی جزئیات به جلسات آینده موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045125

وب گردی

وب گردی