50 دستاورد جدید صنعت هسته‌ای کشور در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی می‌شود

همزمان با برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش استان البرز از ۱۶ الی ۱۹ آذرماه در دانشگاه آزاد واحد کرج، پنجاهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای نیز با حضور علی اصغر زارعان در این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، پنجاهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای همزمان با برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش استان البرز در دانشگاه آزاد واحد کرج افتتاح شد.

در این مراسم علی اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی کشور ضمن حضور در مراسم افتتاح این نمایشگاه همزمان با روز دانشجو و هفته پژوهش، اعلام کرد: در 20 فروردین ماه 1399 مصادف با نیمه شعبان و روز ملی فناوری هسته ای شاهد بیش از 50 دستاورد مهندسی شده و اقتدارآفرین که با کار جهادی و روحیه بسیجی همراه با تلاش مضاعف و بصیرت محقق گردیده خواهیم بود که از نظر کیفی و نسبت به سال های گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و این نشانه بالندگی و فرهیختگی توآمان با نشاط صنعت هسته ای است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای کشور، اعلام کرد: با ممیزی بیش از 50 دستاورد، به زودی خبرهای خوشی در خصوص دستاوردهای جدید صنعت هسته ای کشور به سمع و نظر ملت ایران خواهد رسید.

زارعان افزود: طی روزهای آتی مدارثانویه رآکتور اراک افتتاح خواهد شد و در سال 1400 نیز رآکتور خنداب اراک شروع به کار خواهد کرد.

وی تاکید کرد: رویکرد سازمان انرژی اتمی کشور برقراری و تقویت ارتباط متقابل بین دانشگاه و صنعت هسته ای بوده و کار ها و پروژه هایی در دانشگاه های برگزار کننده این نمایشگاه تعریف شده است و امیدواریم این اتفاق در استان البرز نیز بیافتد.

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران که این دستاوردها را حاصل تلاش های متعهدانه و مستمر متخصصان وکارشناسان داخلی برشمرد و گفت: تمامی این فناوری ها بومی شده و در داخل کشور محقق می شود و یکی از دلایل عصبانیت نظام سلطه، تاثیرگذاری این صنعت ها بر روی سایر صنایع است که به عنوان یک موتور محرک محسوب می شود.

زارعان تصریح کرد: صدها دستاورد در حوزه های مختلف غنی سازی، طراحی و ساخت ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته و بومی، اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، طراحی و ساخت غلاف سوخت، قرص سوخت هسته ای، پسمانداری، نیروگاه های قدرت و تحقیقاتی، تولید آب سنگین، تولیدات محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری هسته ای، تولیدات رادیوایزوتوپ ها و رادیوداروهای مختلف تشخیصی و درمانی، تابش گاما، تجهیزات پیشرفته هسته ای و ماشین های سانتریفیوژ با سوهای گوناگون که حاصل نتایج تحقیق و توسعه در این زمینه می باشد که نمونه آن سانتریفیوژ IRG با سوء 10 است که هم اکنون به نمایش گذاشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به استادان، کارشناسان، محققان، دانشجویان و دانش آموزان گفت: با توکل به خداوند متعال و بهره گیری از این تجارب ارزشمند، تمام تلاش خود را در ادامه این راه ارزشمند به کار گرفته تا هر روز بیش از پیش شاهد دستاوردها، فناوری ها و افتخارات ارزنده اقتدارآفرین برای جمهوری اسلامی باشیم.

گفتنی است در این نمایشگاه حوزه های نیروگاهی، چرخه بومی سوخت هسته ای و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای در کشاورزی و پزشکی هسته ای که با تلاش متخصصان متعهد دانشگاهی کشور به صورت کاملا بومی در کشور در تمام ابعاد آن در حال اقدام و اجراست؛ در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

از تفاوت های چشمگیر این نمایشگاه با نمایشگاه های گذشته دستاوردهای صنعت هسته ای کشور می توان به نمایش بخش های جدیدی همچون: نمونه های عناصر نادر خاکی، ماکت تاسیسات آب سنگین خنداب اراک، نمونه های اکسیژن ۱۸ و ترکیبات جدید دوتریوم اشاره کرد.

لازم به ذکر است این نمایشگاه که با حضور عزیزاله شهبازی استاندار البرز، محمدحسن برهانی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج و جمعی از مسئولین دانشگاهی، استانی و کشوری افتتاح شد؛ از ساعت ۹ الی ۱۶ تا روز سه شنبه ۱۹ آذر در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برپا بوده و در معرض بازدید علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1045134

وب گردی

وب گردی