بی‌انگیزگی دانشجو با رکود دانشگاه/ پشت پرده لغو مجوز برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی چیست؟

برگزاری برنامه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی به رویه‌ای مرسوم در دانشگاه‌ها تبدیل شده است؛ اما تعداد قابل توجهی از برنامه‌های دانشجویی به دلایل مختلف و گاهی غیرمنطقی لغو می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برگزاری برنامه‌های گوناگون و دعوت از چهره‌های مشهور سیاسی برای انجام مناظره یا بحث پیرامون سوژه‌های روز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، دیگر به رویه‌ای مرسوم در دانشگاه‌ها تبدیل شده و جزو فعالیت‌های ثابت تشکل‌های دانشجویی محسوب می‌شود؛ اما تعداد قابل توجهی از برنامه‌های دانشجویی به دلایل مختلف و گاهی غیرمنطقی لغو می‌شوند.

در جدیدترین اتفاق، هیئت نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، مجوز برگزاری برنامه روز دانشجو در این دانشگاه را لغو کرده و البته بنا بر صحبت‌های دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای لغو ویژه‌‌برنامه روز دانشجو با عنوان «بایدها و نبایدهای مجلس یازدهم» ارائه نداده است.

چند روز پیش نیز سخنرانی فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر لغو شد، البته روابط عمومی این دانشگاه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد گروهی تحت عنوان گروه علمی و فرهنگی خوابگاه شهید گلشن به‌صورت غیرقانونی اقدام به اطلاع‌رسانی پیرامون برگزاری برنامه «شهریار علم» کرده‌ و درخواستی برای دریافت مجوز از اداره امور خوابگاه‌ها نداشته‌ است.

سخنرانی فریدون عباسی تنها برنامه لغو شده دانشگاه امیرکبیر نبود؛ بلکه میهمانان برنامه انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه نیز در جلسه هیئت نظارت دانشگاه رد شدند. سینا نریمانی، دبیر این انجمن از درخواست مجوز برنامه‌ای با موضوع «حق تحصیل» خبر داد؛ اما اشاره کرد نتوانسته است مجوز سخنرانی دو میهمان برنامه را دریافت کند.

لغو برنامه‌های مختلف برای تشکل‌های دانشجویان، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی تازگی ندارد و اکثریت دانشگاه‌ها طعم چنین شوک‌هایی را چشیده‌اند. البته موارد بسیاری نیز بوده که سخنرانان با وجود پذیرش دعوت در برنامه حاضر نشده‌اند و به بهانه‌های متفاوت، تغییراتی ناخواسته برای برگزارکنندگان رقم زده‌اند؛ اما هفت‌خوان دریافت مجوز و دستور لغو ناگهانی، همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی به‌شمار می‌رود.

محمد زادمهر، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نشست نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با انتقاد از دخالت‌های نهادهای بیرونی مانند شورای تأمین در تصمیمات هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاهی انتقاد و تأکید کرد: «نمی‌شود هیئت نظارت، مجوز برگزاری برنامه‌ها را صادر کند و شب از شورای تأمین با رئیس دانشگاه تماس بگیرند و برنامه لغو شود. معتقدم این موضوع باید از طریق وزارت کشور حل شود تا ما نیز بدانیم که شورای تأمین می‌تواند در این موضوعات دخالت کند یا خیر».

زادمهر معتقد بود برخی سنگ‌اندازی‌ها، دانشجو را بی‌انگیزه می‌کند و منتج به رکودی می‌شود که اکنون در دانشگاه‌ها شاهد هستیم. به اعتقاد دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دانشگاه مُرده، دانشگاهی است که تشکل دانشجویی در آن فعالیت نکند؛ اتفاقی که با لغو پیاپی برنامه‌های دانشجویی، کاهش انگیزه دانشجویان برای فعالیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045167

وب گردی

وب گردی