دانشگاه آزاد تا ۳ سال آینده پیشرو فناوری و نوآوری در کشور خواهد بود

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تصویب آیین‌نامه جامع فناوری این دانشگاه گفت: به کمک ظرفیت‌های عظیم پیش‌بینی شده در آیین‌نامه‌های جدید، دانشگاه آزاد تا ۳ سال آینده پیشرو فناوری و نوآوری در کشور خواهد بود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در در تشریح مصوبات هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از ۶ ماه پیش با تدبیر هیئت امنا از حوزه آموزش جدا شد.

وی افزود: دانشگاه ۳ ماموریت آموزش، فناوری و نوآوری را دارد، آموزش به صورت سنتی در دانشگاه‌ها در حال انجام است‌. آموزش به دو ساحت آموزش و پژوهش تقسیم می‌شود که وظیفه آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده دو معاونت موضوعی هنر و علوم انسانی و همچنین علوم، مهندسی و کشاورزی گذاشته شده است؛ البته هریک از دو ماموریت دیگر هم ساحت‌های آموزش و پژوهش را دارد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه‌های نسل اول و دوم، ماموریت تربیت نیروی دیوان‌سالار و فرد آموزش‌دیده را داشتند؛ اما دانشگاه نسل سوم و چهارم، ماموریت فناوری و نوآوری دارد. در تعریف دانشگاه اسلامی و سند دانشگاه اسلامی نیز به ساحت فناوری و نوآوری اشاره شده است. دانشگاه اسلامی بیش از یک اصطلاح و کلمه است و همه ماموریت‌های دانشگاه کامل و مترقی را در خود دارد؛ دانشگاه آزاد هم به معنای واقعی کلمه به دنبال دانشگاه اسلامی است.

دهقانی عنوان کرد: ساحت پژوهش فناوری بر عهده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بوده و ساحت آموزش و تجاری‌سازی بر عهده معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: با مطالعه تاریخ اقتصاد اسلامی و ایرانی، آیین‌نامه‌ای جامع تدوین شد. بر اساس پیشینه تاریخی در اقتصاد اسلامی و ایرانی، مفهومی به اسم بازار وجود دارد که متشکل از سراهای مختلف، بانک، واسطه، عرضه‌کننده و خریدار بوده و این مفاهیم در آیین‌نامه جدید گنجانده شده است.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد درباره علت انتخاب مفاهیم نزدیک به ادبیات گذشتگان توضیح داد: به دنبال این هستیم که با ادبیات نزدیک به مردم، مفاهیم فناوری و نوآوری را ایجاد کنیم؛ مفاهیمی مانند منطقه فناوری وجود دارد؛ اما برای مردم ملموس نیست. بازار فناوری را برای نزدیک شدن به ادبیات مردم تعریف کردیم.

دهقانی ادامه داد: این بازار، مفهوم سراها را در خود دارد، به جای مفهوم بانک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فراصندوق ستارگان را تشکیل دادیم. شاخصه‌های دیگر این بازار مانند واسطه‌ها و آموزش را نیز در زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده‌ایم، به عنوان مثال برای آموزش، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد را داریم.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: این بازار باید بر اساس آمایش سرزمینی شکل بگیرد. طبیعی است اقتضاهای هر منطقه متفاوت بوده و بنابراین بازار اصفهان با سراهای مشهد و تبریز، تفاوت دارد.

بازار فناوری، زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود

دهقانی بیان کرد: بازار فناوری، زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. این ادبیات در دانشگاه آزاد، جدید بوده و بر همین اساس، ابتدا ساختار متناسب ایجاد شده و پس از آن بر مبنای تحقیقات و کسب نظرات افراد مطلع و اخذ نظرات معاونت‌های موضوعی، آیین‌نامه‌های مرتبط تدوین و تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در جلسه عصر امروز هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ۴ آیین‌نامه جدید مصوب شد، اظهار کرد: آیین‌نامه جامع بازار فناوری شیوه‌نامه فعالیت دانش بنیان، مجوز فعالیت صندوق خطرپذیری یا vc و مجوز مشارکت در فراصندوق ستارگان تدوین شده و با رای قاطع هیئت امنا تصویب شد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تصریح کرد: از این پس آیین‌نامه‌های متفاوت در حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد نخواهیم داشت؛ اما آیین‌نامه‌های موجود برای تمام فعالیت‌ها قابلیت انعطاف دارد.

دهقانی اضافه کرد: مقرر شد برنامه ۶ ماهه و یک‌ساله برای هیئت امنا ارائه شود تا هیئت امنا بتواند بر اجرای برنامه‌های فناوری و نوآوری نظارت کند.

وی اشاره کرد: ۱۶ آذر علاوه بر روز دانشجو، روز تحول و مبارکی برای فناوری در دانشگاه آزاد است. ۲ تا ۳ سال آینده دانشگاه آزاد خواهد توانست پیشران و پیشقراول نوآوری و فناوری باشد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اذعان کرد: برنامه عملیاتی در شورای مدیران معاونت در حال تدوین و نهایی شدن است تا به صورت شفاف قابل پیگیری باشد. برنامه‌های این معاونت، ماموریت‌محور و قابل اندازه‌گیری است.

دهقانی تاکید کرد: به دنبال گسترش کمی بدون پشتوانه و کیفیتسراهای نوآوری نیستیم و در این‌باره سخت‌گیری خواهیم داشت. پیش‌بینی می‌کنیم در سه سال آینده ۱۰۰ سرای نوآوری و ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال داشته باشیم.

نیروی انسانی مستعد، زیرساخت گسترده، شبکه مردمی و صندوق‌های خطرپذیر ۴ ثروت عمده دانشگاه آزاد است


معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار کرد: دانشگاه آزاد ۴ ثروت عمده دارد، اول داشتن استاد و دانشجو با محور فناوری، دوم تجهیزات و زیرساخت‌های بزرگ که در کشور و منطقه نظیر ندارد، سوم داشتن شبکه مردمی در سراسر کشور که تنیده با بدنه مردم بوده و بر اساس آمار ۶۰ درصد کارشناسان ادارات و بخش خصوصی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند.

وی افزود: داشتن شبکه برای وصل نیازهای فناوری و محصولات فناورانه یکی از نقاط قوت هر دانشگاه و سازمانی است که دانشگاه آزاد این ظرفیت را دارد. چهارمین منبع ثروت دانشگاه آزاد داشتن صندوق خطرپذیر و عضویت در فراصندوق ستارگان است که دانشگاه آزاد، یکی از اعضای موسس این صندوق بوده و استفاده از منابع این صندوق به میزان توانایی دانشگاه آزاد بستگی دارد.

دهقانی خاطرنشان کرد: همه بسترهای مورنیاز برای حرکت به سمت توسعه فناوری و نوآوری آماده شده است و اکنون برای فعالیت مناسب، همت استادان و دانشجویان را می‌طلبد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اعلام کرد: برای اولین بار برای کارکنان دانشگاه هم برنامه ویژه‌ای داریم و برای ایجاد استارتاپ توسط کارکنان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. سال آینده اولین رویداد کارکنان با رویکرد رفع مشکلات دانشگاه را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: روسای واحدهای استانی دانشگاه آزاد باید توسط استادان و دانشجویان مورد سوال و مطالبه‌گری قرار گیرند تا مشخص شود چقدر از این ظرفیت‌ها به‌ویژه از آیین‌نامه‌های جدید برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن استفاده می‌کنند. برای آموزش مفاهیم و انتظارات از روسای واحدهای استانی، ۲۵ کارگاه در ماه‌های گذشته برای واحدهای استانی برگزار شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045169

وب گردی

وب گردی