لزوم تشکیل اتاق فکر اندیشه‌ورز برای اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها/ محتوای دروس معارف براساس نیازهای جامعه تدوین شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، تشکیل اتاق فکر اندیشه‌ورز و تحول در محتوای درسی دانشجویان را جزو مؤلفه‌های اصلی برای پیاده‌سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدأ برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، حجت‌الاسلام ابراهیم اکبری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌های راهبردی در راستای پیاده سازی سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها گفت: اولین اقدام در این حوزه، تشکیل اتاق فکر اندیشه ورز است که فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌های این حوزه را بررسی و ارزیابی کند. در واقع این اتاق فکر باید رصدی جامع از وضعیت موجود داشته باشد تا زمینه لازم برای اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها فراهم شود.

تشکیل بانک اطلاعاتی برای ارزیابی وضعیت موجود

وی افزود: تاسیس بانک اطلاعاتی برای ارزیابی وضعیت فعلی، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ متصدیان این امر باید با تشکیل بانک اطلاعاتی، از وضعیت حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ اطلاعات کافی داشته باشند و سپس برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

اکبری تحول و داشتن نگاهی ویژه به علوم انسانی را یکی از مولفه‌های مهم برای اسلامی سازی دانشگاه ها دانست و ادامه داد: تقویت ارتباط حوزه علمیه و دانشگاه و همچنین تاسیس یک دفترِ وحدت حوزه و دانشگاه ازسوی گروه معارف، نهادنمایندگی رهبری و بسیج اساتید، می تواند اثرات مثبتی در این زمینه داشته باشد. درواقع، هم‌گرایی بخش‌های فرهنگی و معرفتی دانشگاه، موجب ارائه راهبردهای مثبت و قوی خواهد شد.

تحول در محتوای درسی و توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد کرج با اشاره به لزوم تحول در محتوای درسی دانشجویان اضافه کرد: متاسفانه محتوای دروس معارف دانشجویان، جواب‌گوی بسیاری از نیاز‌های جامعه از جمله پاسخگوییِ جامع به سوالات و شبهات دینی و فرهنگی نیست. در حوزه پژوهش نیزانتخاب موضوعات مهم که مرتبط با نیازهای جامعه باشد، نقش مهمی را در پیاده‌سازی سند‌اسلامی شدن دانشگاه‌ها دارد.

وی تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی را یکی از ملزومات اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: صاحبان قلم و اندیشه باید با تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی، فرآیند تبادل و تعامل اندیشه‌های مختلف را شکل دهند تا خروجی آن به اسلامی شدن دانشگاه‌ها کمک کند.

دقت‌نظر در انتخاب مسئولان

اکبری با اشاره به دقت نظر در انتخاب مسئولان فرهنگی تاکید کرد: دقت نظر در انتخاب مدیران و مسئولان اعم از مدیرگروه، رئیس دانشکده و معاون فرهنگی، در اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد. اگر مدیران دغدغه فرهنگی داشته باشند، این دغدغه به صورت طبیعی به بخش‌های مختلف دانشگاه و فضای دانشجویی منتقل خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد کرج، درباره فعالیت‌های این معاونت در راستای حمایت از پژوهشگران فرهنگی و دینی اظهار کرد: نوشتن کتاب و مقاله در حوزه فرهنگی توسط استادان واحد، در ارتقای آن‌ها اثر‌گذار خواهد بود؛ همچنین دانشجویان و استادان فعال در این حوزه، در اردوهای تفریحی و معرفتی‌ مانند مشهد مقدس جزو اولویت‌ها خواهند بود.

وی تسهیل در ارائه وام و دادن کارت اعتباری به فعالان فرهنگی و دانشجویی را یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی واحد کرج دانست و گفت: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالان این حوزه، کارت اعتباری 50 هزارتومانی در نظر گرفته بود که طی مراسمی به این افراد تقدیم شد. پرداخت به‌موقع حقوق، دستمزد و همچنین استفاده از فعالان فرهنگی برای داوری برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره تفسیر قرآن، جزو برنامه‌هایی است که در این حوزه انجام داده‌ایم.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا از افرادی که انگیزه و دغدغه مسائل فرهنگی و دینی دارند در بخش‌های مختلف دانشگاه استفاده کنیم تا زمینه برای پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045212

وب گردی

وب گردی