۲۷۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان در جهان فعالیت می‌کنند‌

یک پژوهشگر رسانه گفت: ۲۷۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان در جهان فعالیت می‌کنند‌ و ۱۳۸ شبکه به‌طور ویژه بر ایران متمرکز شده و فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی محسنی در نشست تخصصی بازنمایی رسانه‌ای ناآرامی‌های آبان 98 که به همت بسیج دانشجویی و با همکاری انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صدا و سیما عصر امروز برگزار شد، گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای و فارسی‌زبان، با بودجه دولتی به صورت غیر مستقیم اداره می‌شوند و رویکرد براندازی دارند‌.

وی افزود: رویکرد نرمال‌گرایی در شبکه‌های ماهواره از سال ۹۶ به سمت براندازی پیش می‌رود. به عنوان مثال بخش سیاسی شبکه ماهواره‌ای من و تو بر بخش سرگرمی آن غالب است.

پژوهشگر رسانه تصریح کرد: شبکه بی‌بی‌سی بعد از تغییر مدیریت و صادق صباح، مواضع تندتری به خود گرفت.

محسنی بیان کرد: دولت وعده‌هایی به مردم داد که محقق نشده و باعث نارضایتی در جامعه شد، رسانه‌های ماهواره‌ای خوراک خبری خود را تامین کردند.

این کارشناس حوزه رسانه خاطر نشان کرد: ۲۷۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در جهان فعالیت می‌کنند‌ و ۱۳۸ شبکه به‌طور ویژه بر ایران متمرکز شده و فعالیت دارند. از این تعداد ۵۱ شبکه فیلم و سریال، ۱۴شبکه سیاسی و خبری، ۱۵ شبکه عمومی، ۱۱ شبکه دینی، ۱۵ شبکه موسیقی و غیره است.

محسنی گفت: روایت خبری حوادث ایران در سال‌های گذشته، توسط شبکه‌های ماهواره‌ای پوشش داده می‌شود؛ در حالی که صدا و سیما همچنان با محافظه کاری برای حفظ صندلی خود به درستی برای مردم برنامه نمی‌سازد.

این فعالی رسانه ای بیان کرد: رسانه بیگانه یعنی بودجه خود را از کشورهای دیگر تامین می‌شود و در ایران برنامه‌ای ندارند.

وی بیان کرد: رسانه در ایران بنا بر هر دلیلی بر مرز واقعیت حرکت نمی‌کند. رسانه‌های بیگانه و غیربیگانه دیگر جواب‌گو نیست؛ زیرا مردم حرف خودشان را دیگر در رسانه‌های ایرانی نمی‌بینند و در شبکه‌های ماهواره‌ای جست‌و‌جو می‌کنند.

محسنی گفت: مردم دیگر مانند دهه ۶۰ نیستند و آگاه شده‌اند؛ پس رسانه‌ها باید باید متناسب با علم مردم اقدام به تولید محتوا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045247

وب گردی

وب گردی