جنبش دانشجویی، نماینده ی دانشگاه یا شاخه دانشجویی جنبش کارگری/ هویت آرمان‌خواهی جریان دانشجویی تغییر کرده است

یک فعال سابق دانشجویی معتقد است: در حال حاضر آرمان‌خواهی جریان دانشجویی تغییر کرده است. زمانی آرمان‌خواهی آن سرنگونی شاه یا مبارزه با استکبار یا فساد بود؛ اما الان فکر می کنند اگر در زمینه گرفتن حقوق عقب افتاده کارگران فریاد بزنند به وظایف خود عمل کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین زینلیان بروجنی در نشست تحلیلی خبری «چالش‌های جنبش دانشجویی در ۴۰ سال گذشته» که در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در بحث نقد دانشجویی یک نکته وجود دارد که دوره های قبلی یا دهه قبلی جنبش عملکرد بهتری داشته است؛ اما در واقعیت این گونه نیست.

وی ادامه داد: نقد دانشجویی زمانی به صورت کامل و منصفانه است که نسبت به جامعه و مقتضیات همان دهه بررسی شود. به عنوان مثال شکاف جامعه، جوانان و تغییر نسل‌ها باید لحاظ شود.

این ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: رسانه‌های اجتماعی بر کنشگری دانشجویان تاثیرگذاشته اند؛ به‌طوری‌که جنش دانشجویی کنون با کمک ابزارهای ارتباط جمعی از وضعیت پیرامون خود اطلاع بیشتری دارند و نسبت به مسائل کشور حساس تر و دقیق تر شده اند.

زینلیان بیان کرد: نگاه‌های متفاوتی به دانشجویان، دولت و مردم وجود دارد به عنوان مثال جریانی، جنبش دانشجویی را در دایره ی بیرون از قدرت تصور می کند، و تنها نقد انجام می‌دهد. گروهی دیگر کاری به قدرت ندارند و فقط طرف بحث شان مردم شده اند. گروه سومی هستند که معتقدند دانشجویان حتما باید به راس قدرت برسند. اما به نظر می رسد نظر دقیق تر و نگاه درست تری نیز وجود دارد که معتقد است جریان دانشجویی نقاد و مطالبه‌گر باید هر زمانی که مردم نیاز داشتند، در کنار مسئولان یا کنار مردم در عین حفظ موضع ناظر خود به رفع مشکلات کشور هم کمک کند.

این ادوار جنبش دانشحویی گفت: چه کسی گفته جریان دانشجویی باید به عنوان واسطه بین قشر مردم یا کارگر و دولت قرار بگیرند و مردم و اصناف را نمایندگی کنند؛ این بزرگترین خیانت به جریان‌های صنفی در کشور است که دولت هم می خواهد فعال نباشند و دقیقا طرف حسابش یک مشت دانشجویی باشند که درد واقعی آن قشر را نمی فهمند، در نتیجه در مواقع حساس و بروز مشکلات صدای این اقشار را سانسور ‌کند.

زینلیان گفت: در حال‌ حاضر بعضی از جریان های جنبش دانشجویی شاخه‌ای از جنبش کارگری یا معلمان یا بعضی دیگر شاخه ی دانشجویی احزاب سیاسی شده و رسالت اصلی خود یعنی نمایندگی جریان دانشگاه و مشکلات علمی و صنفی دانشجویی را رها کرده اند و دیگر برایشان حتی مهم نیست که در خانه ی خودشان یعنی دانشگاه چه وضعیتی بر دانشجو می گذرد و این بزرگترین آفت کنونی جنبش دانشجویی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045307

وب گردی

وب گردی