جلوگیری از خروج ارز با تولید 30 محصول سلول‌ بنیادی

مدیر‌عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: تولید انواع محیط‌های کشت برای سلول‌های بنیادی، رنگ‌آمیزی‌های سلولی، تجهیزات تشخیص و کمک درمانی مرتبط با سل‌تراپی و پزشکی بازساختی در حوزه درمان ناباروری 30 محصول تولیدی این شرکت محسوب می‌شود که از خروج ارز کشور جلوگیری می‌کند.

مهدی سجودی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: این شرکت با ایجاد یک استارت آپ استدویو در حوزه فناوری‌های همگرا و عمدتا با تکیه بر پزشکی فرد‌محور و هوشمند‌سازی شکل گرفته است که تاکنون فعالیت‌های نسبتاً خوبی درباره حصول به فناوری‌های مبتنی بر دانش داشته و به تدریج سهم خوبی از بازار را در حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: تاکنون در حوزه فرمولاسیون و تولید انواع محیط‌های کشت برای سلول‌های بنیادی، همچنین رنگ آمیزی‌های سلولی و تجهیزات تشخیص و کمک درمانی مرتبط با سل تراپی و پزشکی بازساختی در حوزه درمان ناباروری بالغ بر 30 محصول از تولیدات ما محسوب می‌شوند که پیش از این عمدتاً وارداتی و با صرف هزینه‌های گزاف ارزی انجام می‌شد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: با توجه به اینکه مجموعه ما با اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی و بهره‌گیری از سیستم تولید بر مبنای iso سعی در تولید محصولات با کیفیت بالا و قابل رقابت با برندهای مشهور بین‌المللی دارد و در حال افزایش سهم خود از بازار هستیم؛ همچنین محصولات این حوزه با دانش ارزش افزوده بالایی است و با توجه به اینکه محصولات خارجی عمدتا بسیار گران‌قیمت بوده بنابراین تکیه بر توان داخلی در کاهش خروج ارز از کشور بسیار موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: محیط‌های کشت سلول‌های بنیادی پایه و تمایزی، انواع کیت‌های رنگ‌آمیزی سلولی، سیستم آنالیز حرفه‌ای اسپرم (کاسا)، انواع میزهای آنتی ویبره، انواع انکوباتورهای مناسب برای سل تراپی، انواع وارم پلیت‌های شیشه‌ای برای میکروسکوپ‌ها، ارائه خدمات تخصصی در حوزه سلولی، مهندسی بافت، میکروفلوئیدیک، ایجاد اولین مرکز کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری آکوستیک کشور در بخش پزشکی، طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با غربالگری و خود‌مراقبتی شخصی هوشمند بخشی از محصولات و خدمات این شرکت دانش بنیان است.

سجودی ادامه داد: در حال حاضر، با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در حال گسترش صادرات به کشورهای هدف هستیم. همچنین به زودی دفاتر صادراتی در حوزه اروپا راه‌اندازی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، کندی سیستم اداری و نگاه‌های دولتی، عدم آشنایی با اقتصاد دانش بنیان را از عمده موانع شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: متاسفانه اغلب مدیران و دست‌اندرکاران حمایتی در صندوق‌ها و مراکز دیگر عمدتا کارمندانی با افکار بسته هستند و هیچ دیدی از بازار و توسعه و فناوری‌ها ندارند و معدودی از مراکز این شعله اقتصاد دانش‌بنیان را روشن نگه داشته‌اند؛ همچنین نگاه شیفتگی به کالاهای خارجی که متاسفانه جزئی از فرهنگ ما شده بخش عمده مشکلات ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: قطعا تنها مسیر پیشرفت کشور از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا است و انجام کارهایی که ارزش اقتصادی آنچنانی ندارند و به‌جز صرف منابع، حاصلی جز اعتماد‌سوزی مردم ندارد، باید متوقف شود.

سجودی تصریح کرد: قطعا عدم ارتباط با دنیا و تحریم، مخل هر فعالیت اقتصادی است و ما نیز با این مشکل مواجه هستیم، امیدواریم با درایت مسئولان بتوان این موانع را برداشت.

وی خاطرنشان کرد: حضور در بازار، معرفی برند و توسعه بازار در حوزه محصولات پزشکی بازساختی از جمله اولویت‌های اصلی این شرکت تا پایان سال است.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1045309

وب گردی

وب گردی