آنفلوآنزا،  بیماران بخش مراقبت‌های ویژه را افزایش داد

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بخش های مراقبت‌های ویژه را بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید در برخی از شهرهای خراسان رضوی و مشهد  تشکیل می دهند،  گفت: آمار مرگ و میر این بیماران بستگی به بیماری‌های زمینه‌ای، سن و شدت درگیری‌های تنفسی و قلبی بیمار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،دکتر شهرام امینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: خوشبختانه با پذیرش بیماران مبتلا به آنفلوانزا در بخش های ویژه و اقدامات درمانی مناسب تحت نظر متخصصان تا حد زیادی مرگ و میر این بیماران کاهش یافته است.

وی افزود: این بیماری در زنان باردار مخاطرات بیشتری هم برای جنین و هم مادر به همراه دارد که امیدواریم وزارت بهداشت و درمان اقدامات لازم جهت تجهیز بخشهای ویژه به دستگاه های حمایتی قلبی ریوی نظیر اکمو برای کاهش میزان مرگ و میر این بیماران خصوصا مادران باردار انجام دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سوالی در مورد آمار مرگ و میر بیماران در بخش های مراقبت ویژه گفت: این مسئله تا حد زیادی بستگی به بیماری زمینه‌ای بیماران و شرایط حاد اولیه آنها و نارسایی ارگان های حیاتی بیماران دارد که بیشترین مرگ و میر در بخش های مراقبت ویژه داخلی و کمترین آن مربوط به بخش های مراقبت ویژه جراحی است چرا که اکثر بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه داخلی بیماری‌های زمینه‌ای زیادی داشته و سن بالاتری دارند که احتمال فوت آنان را بیشتر می کند.

وی افزود: همچنین در بخش های مراقبت سوختگی میزان مرگ و میر به ویژه در شرایطی که درصد سوختگی بیمار بسیار بالاست بیشتر است و به طور کلی این مسئله نه به دلیل متبحر نبودن پزشکان بلکه به دلیل شرایط حاد اولیه بیمار رخ می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد موضوع آنفولانزا گفت: آمار رسمی بیماران مبتلا به آنفلوآنزا که در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند را ندارم وزارت بهداشت هم هنوز آماری در این زمینه اعلام نکرده ولی این آمار در شهرهای مختلف متفاوت است و در شهر مشهد و خراسان رضوی در حال حاضر آمار افراد بستری در بخش های مراقبت های ویژه به دلیل بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: نارسایی شدید تنفسی و یا درگیری قلبی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا علت عمده بستری این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه یا icu بیمارستان‌ها است و میزان مرگ و میر این بیماران بستگی به بیماری زمینه‌ای، سن بیمار و وضعیت عملکرد اعضای حیاتی بیماران دارد.
خوشبختانه در سالهای اخیر با تربیت پزشکان مراقبتهای ویژه (اینتنسیویست) و اداره بخش های ویژه توسط آنان نه تنها میزان مرگ و میر بیماران تا حد زیادی کاهش یافته است بلکه مدت بستری بیماران در بخشهای icu و نیز هزینه های درمانی نیز بطور چشمگیری کمتر شده است.
دکتر امینی تاکید کرد: بهبود بیشتر کیفیت خدمات درمانی در بخش های مراقبتهای ویژه نیازمند توجه ویژه مسئولان ذیربط و تجهیز این بخش ها به تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی و بکارگیری متخصصین مراقبت های ویژه در این بخش ها دارد.

دکتر امینی در آستانه برگزاری هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران گفت: این کنگره 18 تا 20 دی ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در حوزه مراقبت‌های ویژه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ارائه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه مراقبت‌های ویژه آخرین دستاوردهای علمی نیز در این زمینه ارائه خواهد شد، افزود: همچنین در این کنگره تبادل اطلاعات میان شرکت‌کنندگان و اساتید انجام می‌گیرد.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: موضوعاتی همچون مراقبت ویژه در بیماران با مشکلات مغزی، قلبی، ریوی و کلیوی همچنین بیماران مبتلا به مشکلات عفونی مانند آنفلوآنزا در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد همچنین امسال مبحث مراقبت‌های ویژه در بیماران سوختگی، اطفال، اعصاب و تصویربرداری نیز به مباحث اصلی اضافه شده و به موضوعاتی در این راستا پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045332

وب گردی

وب گردی