جناح‌بازی‌های سیاسی دور از شأن دانشجویان است/ ابهام در بند حفظ شئونات دانشجویی در آیین‌نامه انضباطی

نایب دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نظام آموزشی ما در مدارس و دانشگاه‌ها، مطابق با فرهنگ و اصول رفتاری جامعه نبوده و سوغات کشورهای دیگر است.

محمدحسن درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به پیشرفت‌ فعالیت شورای صنفی نسبت به دهه گذشته اظهار کرد: در چند سال اخیر که آیین‌نامه رسمی مجدداً تدوین شده، نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری شورای صنفی روند کاملا صعودی داشته است؛ نمونه آن را می‌توان در ورود دانشجویان به مسئله افزایش ظرفیت مشاهده کرد.

وی ادامه داد: اخیراً با تخصصی‌تر شدن فعالیت شورای صنفی و مصون ماندن آن از بسیاری از فعالیت‌های حاشیه‌ای مانند امور فرهنگی و سیاسی، زمینه نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه صنفی برای این شورا ایجاد شده است.

استفاده از اهرم رسانه برای رشد فضای دانشگاهی

دبیر شورای صنفی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت وجود شورای صنفی در دانشگاه‌ها گفت: برای درک ضرورت فعالیت شورای صنفی در دانشگاه‌ها لازم است به بیانیه گام دوم و شرح آن توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان سال جاری رجوع کنیم. برداشت من از صحبت‌های ایشان، لزوم ایجاد یک حلقه واسط بین مردم و مسئولان است، این حلقه در دانشگاه نیز باید بین مسئولان و دانشجویان ایجاد شود‌.

وی افزود: وجود حلقه واسط یکی از راه‌های کلیدی و موثر در حل مسائل کلان کشور به شمار می‌رود. این حلقه واسط باید به دقت مسائل را رصد و تحلیل کرده و با تفکر کارشناسی و رجوع به متخصصان، مشکلات را نقد و طرح‌های راهگشا پیشنهاد دهد؛ همچنین وظیفه دارد مسائل دانشجویی را با جدیت از مسئولان پیگیری کند. خوشبختانه فعالیت شورای صنفی در دانشگاه‌ها دقیقاً شامل مواردی است که پیش‌تر به آن اشاره شد.

درویشی بیان کرد: شورای صنفی تلاش می‌کند با هوشمندی و رعایت مرزهای اخلاقی و حقوقی در موارد لازم، از اهرم رسانه‌ای برای رشد فضای دانشگاهی استفاده کند.

زیرمجموعه‌های دانشگاه در راستای رشد علمی و فرهنگی تلاش کنند

وی با اشاره به ارتباط مسئولان و اعضای شورای صنفی اظهار کرد:‌ در صورتی که دانشجو و مسئولان اهداف مشترکی با یکدیگر داشته باشند و شورای صنفی به عنوان پل رابط و نماینده دانشجویان، مطالبات دانشجویی را پیگیری کند، تعامل مطلوب و ایده‌آلی در دانشگاه ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به تغییر یا اصلاح برخی موارد در دانشگاه خواهد شد.

نایب دبیرکل شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: باید تلاش کنیم ارتباط بین مسئولان و شورای صنفی افزایش پیدا کند، در این راستا باید تمامی زیرمجموعه‌های دانشگاهی در راستای رشد و بالندگی علمی و فرهنگی دانشگاه با یکدیگر همسو باشند.

وی افزود: سوق دادن مسئولان و جهت‌دهی صحیح یا دیده‌بان بودن برای مدیریت و اداره دانشگاه، از جمله اهدافی است که شورای صنفی آن را دنبال می‌کند. هیئت رئیسه هر واحد دانشگاهی موظف است در هر نیم سال حداقل یک جلسه با شورای صنفی دانشگاه برگزار کند، البته ما تلاش می‌کنیم تنها به حداقل‌های حقوقی بسنده نکنیم و در راستای برگزاری بیشتر این جلسات تلاش کنیم.

جناح‌بازی‌های سیاسی دور از شأن دانشجویان است

درویشی با بیان اینکه سیاسی‌بازی، سیاست زدگی و جناح بازی‌های سیاسی مذموم و دور از شان دانشجو و نمایندگان آنان است، اظهار کرد: به‌ویژه اگر در راستای منفعت یک عده که تشنه قدرت هستند، صورت گیرد. فعالیت در این زمینه هیچ تناسبی با دانشجو که به عنوان موذن جامعه تلقی می‌شود، ندارد.

وی اضافه کرد: ورود دانشجویان به سیاست می‌تواند به‌صورت تحلیل منصفانه علمی، کرسی‌های آزاداندیشی در فضای معتدل و آرام و در عین حال پر شور و جنبش اختصاصی تشکل‌های دانشجویی صورت گیرد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد:‌ درصورتی که شورای صنفی در مسائل کلان نیازمند به تحلیل سیاسی در راستای اداره دانشگاه باشد، این تبیین و روشنگری‌ها را به‌دور از هرجهت‌گیری مغرضانه و منفور سیاسی دنبال می‌کند. این امر نه‌تنها منافاتی با‌شرح وظایف‌ شورای صنفی ندارد، بلکه کاملا هم‌راستا و هم‌جهت با وظایف این شورا است.

ابهام بند حفظ شئونات دانشجویی در آیین‌نامه انضباطی

نایب دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از آیین‌نامه‌ انضباطی اظهار کرد: در آیین‌نامه انضباطی جدید که در مرداد 98 به تصویب رسید، شاهد برخی اشکالات مهم بوده‌ایم؛ از جمله این که بعضی از بندهای این آیین‌نامه دست مجری را در استنباط و صدور حکم به‌گونه‌ای باز گذاشته است که احتمال سوءاستفاده و افراط و تفریط در اجرای حکم را افزایش داده‌ است. به‌عنوان مثال برای عبارت حفظ شئونات دانشجویی و پوشش مبتذل هیچ شاخص واضح و دقیقی وجود ندارد که تعیین‌ کند رفتار فرد تخلف محسوب می‌شود یا خیر؛ در چنین شرایطی احتمال سوءبرداشت از بند‌های آیین‌نامه وجود دارد.

تدوین‌کنندگان آیین‌نامه انضباطی به ابهامات پاسخ دهند

وی افزود: به نظر می‌رسد بعضی بخش‌های آیین‌نامه درگیر بازی با کلمات شده است، به عنوان مثال در آیین‌نامه انضباطی بعضی از رفتارهایی که طبق متن قانون، عنوان جرم دارند و باید در دادگاه به‌آن‌ها رسیدگی شود، به عنوان تخلف خوانده‌ می‌شود. در چنین شرایطی مشخص نیست دانشجو در صورت ارتکاب رفتار مجرمانه، علاوه بر دادگاه در کمیته انضباطی دانشگاه محاکمه خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد که تدوین‌کنندگان آیین‌نامه انضباطی باید به ابهامات این چنینی پاسخ دهند.

دبیر شورای صنفی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مسائل رفاهی دانشگاه اظهار کرد: مسائل رفاهی مانند تغذیه و امور مربوط به خوابگاه‌ها، دانشجویی مثل وام‌ها، کتابخانه‌ها و ایاب و ذهاب دانشجویان، خدمات مشاوره و سلامت روان امور تربیت بدنی از جمله مواردی است که توسط شورای صنفی پیگیری می‌شود، همچنین مباحث آموزشی و پژوهشی در حیطه مسائلی است که شورای صنفی در آنها ورود می‌کند و پیگیری لازم در این زمینه خواهد داشت.

نظام آموزشی ایران وارداتی و سوغات کشور‌های دیگر است

وی با اشاره به مشکلات ساختاری دانشگاه‌ها اظهار کرد: نظام آموزشی ما در مدارس و دانشگاه‌ها، مطابق با فرهنگ و اصول رفتاری جامعه نیست. نظام آموزشی ما تقریباً در تمامی ابعاد خود، کاملاً وارداتی و سوغات کشورهای دیگر است. روش‌هایی در سیستم آموزش دانشگاه‌ها و مدارس اجرا می‌شود که پژوهش‌های جدید تجربی دنیا این موارد را منسوخ اعلام کرده‌‌اند. اصلاح این شرایط نیازمند مراجعه به نظر اهل فن و فرهیختگان متخصص است، شورای صنفی پس از طرح‌ریزی دقیق نظام آموزشی جدید مبتنی بر عقلانیت و منطق، پیگیری اجرای آن در دانشگاه را برعهده خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045395

وب گردی

وب گردی