نظام مالی در ایران دچار خزان شده است

قائم‌‌مقام سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع نظام مالی در ایران دچار خزان شده است. تداخل اجرا و سیاست‌گذاری در مجلس فعلی نیز بسیار آسیب‌زاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رحمت‌الله قلی‌پور در میزگرد سیاسی خزان بهارستان با موضوع بررسی سیاست‌های فعلی مجلس شورای اسلامی در رسیدن به مجلس تراز که امروز سه‌شنبه 19 آذرماه 98 به همت بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در واقع نظام مالی در ایران دچار خزان شده است. تداخل اجرا و سیاست‌گذاری در مجلس فعلی نیز بسیار آسیب‌زاست.

وی درباره علل آسیب‌های مجلس گفت: مجلس فعلی به‌جای قانون‌گذاری، قانون‌نویسی می‌کند. وظایف نمایندگان مبهم است.

قائم‌‌مقام سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه‌گرایی در تدوین قوانین در مجلس نیز منشأ آسیب‌هاست؛ زیرا مجلس ملی‌گرا نیست. نظام قانون‌گذاری در ایران دچار مشکل شده است و این مشکل به مجلس فعلی محدود نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نظام قانون‌گذاری کشور به‌لحاظ ساختاری، اهداف و وظایف دچار مشکل است. آیین‌نامه مجلس باید توسط نمایندگان مورد بازنگری قرار گیرد و جلسات پارلمان به صورت ماهانه برگزار شود تا خروجی مناسب داشته باشد.

قلی پور گفت: نمایندگان از لحاظ انضباط رفتاری در شرایط مناسبی قرار ندارند و باید آیین‌نامه‌های انضباطی تغییر پیدا کند. انتخابات باید حزبی شود و نمایندگان نباید براساس ویژگی‌های مثل ثروت و قوم وارد مجلس شوند؛ بلکه احزاب باید افراد را انتخاب و وارد مجلس کنند.

وی افزود: عملکرد مجلس باید شفاف باشد؛ البته در حال حاضر نیز نمایندگان مطلب مخفی از مردم ندارند. مجلس در بیشتر مواقع، مطالبی را در دستور کار خود قرار می دهد که با مشکلات مردم همخوانی ندارد. وظایف نمایندگان مجلس شامل قانون‌گذاری، نظارت و نمایندگی افرادی است که به آنها رأی داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045472

وب گردی

وب گردی