جزئیات و شرایط تشکیل بازار فناوری در دانشگاه آزاد اعلام شد/ تشکیل مدارس کسب‌و‌کار در سراهای نوآوری

سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی‌ جزئیات و شرایط تشکیل بازار فناوری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی، نقطه عطفی بود تا این دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کند و تاثیر‌گذاری بیشتری در آموزش عالی کشور داشته باشد. این معاونت به صورت اختصاصی و مستقل در حوزه فناوری، نوآوری، تبدیل علم به ثروت و محصول فعالیت می‌کند و به دنبال این است که با گسترش سراهای نوآوری و تاسیس مراکز رشد، پروسه کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت با سرعت بیشتری صورت گیرد.

در همین راستا نیز، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، شنبه این هفته (16آذرماه) از تصویب نهایی آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت امنای این دانشگاه خبر داد.

وحید ضر‌غامی سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی‌ طی گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جزئیات اجرای این آیین‌نامه در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور را تشریح کرد.

در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را خواهید خواند:

بازار فناوری دقیقا به چه معناست و هدف از تاسیس این بازار چیست؟

بازار فناوری و سراهای نوآوری، از مفاهیم سنتی و بومی بازار و همچنین سراهایی که در ساختار قدیم بازارهای کشور وجود داشت، برگرفته شده است. مانند بازار تهران و بازار تبریز که ثبت جهانی شدند.

بازارهای سنتی متشکل از چندین سرا مانند سرای کفش فروشان یا پارچه فروشان بود که در آن‌ها عمده فروشان، اجناس خود را به خورده فروشان می دادند و خورده فروشان این اجناس را می فروختند. بازار فناوری نیز از همین جنس است و به دنبال ایجاد زیرساخت کاملی از این الگو و جمع‌آوری بازیگران حوزه فناوری است.

در بازارهای سنتی، مغازه‌ها و حجره‌ها و در بازار فناوری، شرکت‌ها و واحدهای فناور فعالیت خواهند داشت. درواقع در بازار فناوری، جمعی از واحدها و شرکت‌های فناور، فعالیت هدفمند دارند، لذا چندین سرای نوآوری در استان‌ها حول واحدهای دانشگاهی شکل خواهد گرفت که در مجموع بازار فناوری استان را شکل خواهد داد.

مکانیزم فعالیت سراهای نوآوری در بازار به چه شکل است؟

در سرای نوآوری، نهادهای آموزشِ فناوری و شتاب دهنده‌ها حضور دارند. در بازارهای قدیم، موضوع تربیت شاگرد یا شاگرد پروری مرسوم بود تا افراد فرآیند فروشندگی را یاد بگیرند. در سراهای نوآوری نیز نهادهای آموزش فناوری و کسب‌و‌کار، هسته‌ها و تیم‌های دانشجویی که جوان و کم‌تجربه هستند را آموزش خواهند داد.

در سرای نوآوری، آموزش کسب و کار، فناوری و شتاب دهنده انجام خواهد شد؛ همچنین در زیر مجموعه سراهای نوآوری، مدارس کسب و کار و آموزش فناوری نیز فعالیت خواهند داشت. افراد در این مدارس با همکاری صنایع فعال و کارخانه‌های مرتبط با هر حوزه در دوره ای 6 ماهه، آموزش کسب و کار را می‌گذارنند و پس از آن، جذب آن کارخانه خواهند شد.

بسیاری از کارخانه‌ها نیاز به نیروی کار ماهر دارند که می توانند با همکاری با دانشگاه، نیروی کار را تربیت کنند و سپس، آن ها را استخدام کنند؛ همچنین این مدارس ذیل سرای نوآوری و مرتبط با حوزه تخصصی هر سرا فعالیت خواهند داشت.

آیا بازار فناوری دانشگاه آزاد بازاری کلی است یا این که به صورت استانی در هر منطقه فعالیت خواهد داشت؟

بازارهای فناوری به صورت استانی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور فعالیت خواهند داشت؛ در آینده نزدیک با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی، چندین سرای نوآوری در استان‌های مختلف شکل خواهد گرفت که تبدیل به بازار فناوری خواهند شد.

تاسیس سرای نوآوری و بازار فناوری بر چه مبنایی خواهد بود؟

تاسیس سرای نوآوری، براساس آمایش سرزمینی هر استان خواهد بود که به قابلیت‌های هر منطقه بستگی دارد. علاوه بر این موضوع، به تخصص و قابلیت هر واحد دانشگاهی نیز توجه می‌شود.

در واقع تاسیس سرای نوآوری براساس برنامه علمی هر واحد، مبتنی بر آمایش سرزمینی خواهد بود.

شرایط صدور مجوز برای تاسیس سرای نوآوری و بازار فناوری چگونه است؟

مجوزدهی برای تاسیس سرای نوآوری دارای دو مرحله است که شامل مجوز موافقت اولیه و دائم می‌شود؛ مدت مجوز موافقت اولیه، حداکثر تا 1 سال است.

ابتدا هر واحد دانشگاهی باید گزارش کاملی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در منطقه استقرار و توانمندی‌های علمی و فنی خود را ارائه دهد؛ همچنین هر واحد باید مشخص کند که چه تاسیسات و امکاناتی را می‌تواند در اختیار سرای نوآوری قرار دهد.

پس از ارسال این موضوع به معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، این معاونت براساس اطلاعات موجود، موضوع اصلی فعالیت یا محور کسب و کار سرای نوآوری را تعیین خواهد کرد که هر واحد، با چه موضوعی اقدام به تاسیس سرای نوآوری کند.

بعد از این مرحله، برای این که از توانمندی‌های لازم در هر واحد برای ایجاد سرای نوآوری اطمینان حاصل شود، شرایط ویژه‌ای در نظرگرفته شده است. اول این که واحدهای دانشگاهی باید چند تفاهم‌نامه همکاری را با دستگاه‌های دولتی مانند فرمانداری، ادارات استانی، مراکز مالی و اعتباری، مراکز صنعتی و غیره امضا کنند و آن را به معاونت ارائه دهند. به عنوان مثال، واحد کاشان که به دنبال تاسیس سرای نوآوری فرش است، باید با کارخانه‌های فرش ماشینی موجود در این منطقه تفاهم‌نامه همکاری امضا کند؛ همچنین باید با تاسیس یک مدرسه کسب و کار، نیروی انسانی مورد نیاز خود را تربیت کنند تا پس از آن، در کارخانه‌های فرش ماشینی جذب شوند.

در واقع استان مربوطه باید به پویایی اقتصادی رسیده باشد تا بتوانیم سرای نوآوری در آن تاسیس کنیم؛ همچنین باید برای کسب‌و‌کارهایی که در سرای نوآوری ایجاد می شوند، امید ایجاد یک بازار خوب را داشته باشیم.

همچنین باید 5 شرکت صنعتی و دانش بنیان، واحدهای تحقیق و توسعه خود را در محل پردیس پارک علم و فناوری هراستان مستقر کنند؛ این موضوع به دلیل این است که پردیس پارک علم وفناوری به خوبی شکل بگیرد. همچنین ارائه حداقل 30 ایده فناورانه در ارتباط با محور کسب و کار، جزو مولفه‌های مهم برای تاسیس سرای نوآوری محسوب می شود که در حوزه شتاب دهنده ها قرار دارد. در شتاب دهنده‌ها افراد تبدیل به تیم می‌شوند و پس از آن، یک محصول اولیه را تولید خواهند کرد.

همچنین واحدهای دانشگاهی باید حداقل 3 برنامه آموزش فناوری مدرسه کسب و کار را به معاونت ارائه دهند؛ در واقع باید برنامه مشخص آموزشِ فناوری در دوره ای 6 ماهه و با سرفصل‌های مشخص را تنظیم کنند. پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز سرای نوآوری که شامل هیئت علمی، دانشجو، نیروی اداری و کارشناسی می شود نیز، جزو ملزومات این فرآیند است.

سراهای نوآوری باید با یک بودجه اولیه ایجاد شوند و پس از مدتی به صورت خودگردان اداره شوند و در آخر، سوددهی داشته باشند.

این موارد جزو مولفه‌های اصلی برای تاسیس سرای نوآوری است که تمامی واحدهای متقاضی تاسیس باید آن‌ها را رعایت کنند.

فرآیند تجاری سازی و فروش محصولات تولید شده در سراهای نوآوری به چه شکل خواهد بود؟

فرآیند تجاری سازی محصولات تولید شده در سراهای نوآوری، متمرکز در پارک‌های علم و فناوری خواهد بود؛ یکی از برنامه‌های جدی که تا این لحظه دنبال کرده‌ایم، توسعه بازار دانشگاه آزاد اسلامی است چرا که این دانشگاه با داشتن 400 واحد دانشگاهی و ظرفیت‌های گوناگون، بازاری مهم محسوب می‌شود.

درواقع هدف اصلی ما، بازارسازی درونی در دانشگاه آزاد است که تحت عنوان «بازارآزاد» از آن یاد می‌شود. به دنبال این هستیم که این بازار به صورت آنلاین فعالیت داشته باشد تا بدنه دانشگاه بتواند از محصولات سراهای نوآوری استفاده کند.

در این خصوص می توانیم تسهیلات و مقررات خاصی نیز تدوین کنیم تا فعالیت‌ها با نظم و هدفی مشخص تنظیم شود. درواقع بازار تضمینی برای فروش محصولات دانش بنیانِ سراهای نوآوری، بدنه دانشگاه آزاد اسلامی است.

نقش فن‌بازارها در فروش محصولات دانش‌بنیان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هدف اصلی در فن‌بازارها این است که نمایشگاه‌های‌ عرضه محصولات دانش بنیان برگزار شود تا برای عموم مردم قابل استفاده باشد؛ درواقع شرکت‌های دانش بنیان محصولات خود را عرضه می‌کنند و صنایع و سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف نیز از این محصولات بازدید خواهند کرد. این موضوع نیز باعث فروش محصولات و سرمایه گذاری روی آن ها خواهد شد.

در فن بازارها، بخش بین المللی نیز وجود دارد که بتوانیم از ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به نحو احسن استفاده کنیم تا از این طریق، توسعه صادرات نیز داشته باشیم.

بازار فناوری ابتدا در کدام استان‌ها فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؟

درحال حاضر‌ استان‌های تهران، اصفهان، گلستان، همدان، تبریز و اراک فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و این موضوع به صورت آزمایشی در این استان‌ها آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045487

وب گردی

وب گردی