وضعیت ذخایر خون در همه استان‌ها سبز است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: وضعیت ذخایر خونی در همه مراکز اهدای خون کشور با همیاری مردم، در وضعیت سبز و بسیار عالی قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بشیر حاجی بیگی در حاشیه بازدید از مراکز اهدای خون استان سمنان گفت: میزان اهدای خون در کشور به ازای هر 1000 نفر ۲۷ واحد است و وضعیت اهدای خون در ایران در شرایط مطلوب قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل کمبود خون و فرآورده‌های خونی در کشور وجود ندارد، گفت: مواقعی از سال از جمله ماه رمضان و یا در شرایط خاص جوی و سرما تعداد مراجعان برای اهدای خون کاهش می‌یابد که با همت و توجه ویژه هموطنان، این مشکل نیز حل شدنی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اهداکننده مستمر به فردی اطلاق می‌شود که در طول سال حداقل ۲ بار موفق به اهدای خون شده است، افزود: شاخص و میانگین اهدای مستمر خون در حال حاضر در کشور حدود ۶۰ درصد و در استان سمنان ۸۰ درصد از کل اهداکنندگان است و از این لحاظ، سمنان دارای رتبه نخست کشور است.

اقدام سالانه ۲ میلیون ایرانی برای اهدای خون

وی، ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر را هشت برابر اهداکنندگان بار اولی دانست و گفت: سالانه ۲ و نیم میلون نفر به مراکز اهدای خون در کشور مراجعه می‌کنند و ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد خونی اهدا می‌شود.

حاجی بیگی گفت: میزان توزیع سالانه خون در کشور را ۳ میلیون ۶۶۰ واحد است و استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر خون را در کشور دارند.

این مقام مسئول گفت: امسال بیشترین میزان اهداکنندگان خون در کشور مربوط به گروه خونی O مثبت بود که ۳۴ درصد از کل اهداکنندگان خون را در کشور شامل می‌شدند.

وی گفت: شاخص اهدای خون بانوان در ۶ ماهه اول امسال در کشور ۴.۲ بود و استان های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور را داشتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: ۹۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد دارای گروه خونی منفی هستند.

سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر یکهزار نفر است، این شاخص در کشور ۲۷ و در استان سمنان ۴۶ اهداکننده است، ۷۹ درصد اهداکنندگان خون در استان سمنان اهداکننده مستمر هستند.

امروز با حضور سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، وحید بغدادی به عنوان مدیرکل انتقال خون استان سمنان معرفی شد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1045505

وب گردی

وب گردی