افزایش طول عمر تاسیسات آبی ساختمان با نانوپوشش مقاوم به خوردگی

یک شرکت دانش بنیان نانویی فناوری نانوپوشش‌دهی با آندایزنیگ را برای افزایش طول عمر تاسیسات آبی ساختمان به کار می‌برد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت دانش‌بنیان نانویی با طراحی خط تولیدی برای ایجاد لایه نانوپوشش ضدخوردگی، امکان تولید لایه مقاوم به خوردگی را برای طیف وسیعی از محصولات فراهم کرده است.

امین حکیم‌زاد، مدیر تولید این شرکت دانش بنیان درباره این خط تولید گفت: آندایز کردن آلومینیم یک فناوری رایج در صنعت است اما با نوآوری و ایجاد تغییراتی در فرآیند آندایزینگ اقدام به ایجاد لایه‌های نانوساختار روی سطوح مختلف کردیم. برای ایجاد این لایه‌های نانوساختار افزودنی‌های ویژه‌ای را به محلول آندایزینگ آلومینیم اضافه می‌کنیم که فناوری آن به صورت انحصاری در اختیار شرکت نانو آبکار ایساتیس است. همچنین زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای این فرآیند نیز به صورت اختصاصی برای ایجاد لایه نانوساختار طراحی و ساخته شده است. برای مثال ما از جریان پالسی به جای جریان‌های مستقیم استفاده می‌کنیم که رکتیفایر مخصوصی برای این کار طراحی و ساخته شده است.

حکیم‌زاد افزود: با این فناوری می‌توان پوشش‌هایی از جنس اکسیدآلومینیم روی سطوح مختلف ایجاد کرد که ما از آن برای پوشش‌دهی کلکتورهای آلومینیمی استفاده می‌کنیم. کلکتورها به عنوان جمع‌کننده و تقسیم‌کننده در تاسیسات آبی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلکتورها معمولا از جنس آلیاژهای مس و روی مانند برنج هستند. قیمت بالای برنج به همراه وزن بالای آن از مشکلات عمده قطعات ساخته شده با این آلیاژ است. شرکت نانوآبکار ایساتیس کلکتورهای آلومینیومی مقاوم در مقابل خوردگی با پوشش نانو ساختار اکسید آلومینیم تولید و به بازار عرضه می‌کند. این پوشش نانوساختار روی آلیاژ آلومینیم به روش آندایزینگ ایجاد می‌شود.

به گفته مدیر تولید شرکت نانو آبکار ایساتیس، با استفاده از این نانوپوشش می‌توان عمر کلکتورها را تا چند دهه افزایش داد. یکی از مزیت‌های این روش آن است که می‌توان با افزودن برخی پیگمنت‌های فلزی، رنگ خاصی روی قطعات ایجاد کرد. با این کار ظاهر محصول را می‌توان برحسب نیاز مشتری تغییر دارد.

حکیم‌زاد از کاربردهای مختلف این نانوپوشش در محصولات مختلف خبر داد و افزود: این نانوپوشش برای افزایش مقاومت به خوردگی در محصولاتی نظیر ظروف آشپزخانه نیز کاربرد دارد به طوری که در حال حاضر ما به دنبال راه‌اندازی خط تولیدی برای جایگزین کردن این پوشش‌ها به جای تفلن‌های رایج در ظروف آشپزخانه هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045520

وب گردی

وب گردی