دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان  بلندتر شده است

معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت: در حال حاضر دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و حاکمیت بلندتر شده است و باید این دیوار را کوتاه کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مهدی جمالی نژاد معاون امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مراسم هم‌اندیشی دهیاران استان تهران گفت: امنیت ملی کشور فقط تجهیزات نظامی، انتظامی، موشک و دیگر موارد نیست البته این تجهیزات بسیار مهم است ولی مهمتر از آن قدرت نرمی است که باید داشته باشیم که نقش این قدرت نرم از قدرت سخت بیشتر است.

وی گفت: اگر بخواهیم امنیت ملی کشور را تأمین کنیم الزام آن امنیت اجتماعی است.

معاون امور عمرانی وزیر کشور با اشاره به اینکه دهیاران در خاکریز اول مطالبات مردم هستند، گفت: وزارت کشور خانواده گسترده‌ای دارد که هم در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

جمالی نژاد افزود: شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است که باید ارتباط آن را با حاکمیت برقرار کنیم و حوزه معاونت عمرانی نیز بر اساس پیگیری‌ها، تجهیزات و لجستیک لازم آنها را تأمین می‌کند.

وی گفت: نیاز است با توجه به اینکه دهیاران در خاکریز اول قرار دارند مطالبات مردم را بیشتر دریافت کنند و به این مطالبات توجه کنند.

معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت: پس از گذشت 37 سال لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است و با تصویب کامل این لایحه ناف شهرداری‌ها از ناف پول‌های دولتی بریده می‌شود.

جمالی‌نژاد گفت: تا کنون 10 ماده از این لایحه به تصویب رسیده است و 10 ماده دیگر آن باقی مانده که به زودی به تصویب خواهد رسید.

وی گفت:‌ اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است که این قانون هم به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک می‌کند تا درآمد پایداری داشته باشند.

معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت:‌ برای اولین بار لایحه کمک به پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی تصویب شده است.

جمالی‌نژاد گفت: در کشور 37 هزار دهیاری وجود دارد که باید امنیت شغلی آنها را تأمین کرد که در چند سال گذشته در این حوزه پیش رفته‌ایم و استقرار نهاد دهیاری‌ها در چند سال گذشته برکاتی برای کشور داشته است.

وی گفت:‌ دهیاری‌ها هم مثل شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند که در حال حاضر سهم آنها از 20 درصد به 35 درصد افزایش یافته است.

معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت: در طول تأسیس دهیاری‌ها 19 میلیارد تومان اعتبارات متمرکز پرداخت شده است که 85 درصد این اعتبار فقط در 6 ماهه اخیر اختصاص یافته است.

وی گفت: سرانه هر روستایی از 74400 تومان در سال 92 به 340 هزار تومان در سال 96 رسیده است.

جمالی‌نژاد افزود:‌ یکی از اقداماتی که باید در حوزه دهیاری‌ها انجام شود ترویج بحث کارآفرینی در مناطق روستایی است. بنابر این برنامه‌ای مبنی بر ایجاد المپیادهای کارآفرینی در روستاها را داریم که یک رقابت بین روستاها ایجاد می‌شود و از کارآفرینان برتر در این حوزه هم تقدیر به عمل می‌آید.

معاون امور عمرانی وزیر کشور گفت:‌ تاکنون پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها را داشته‌ایم و در کنار مساعدت‌های بلاعوض به شهرداری‌ها به دهیاری‌ها نیز این مساعدت‌ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه باید از خانم‌ها بیشتر به عنوان دهیار استفاده کرد، گفت: 2576 دهیار خانم در کشور داریم که اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده‌اند.

معاون امور عمرانی وزیر کشور یادآور شد: با توجه به اینکه بودجه امسال در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انقباضی بسته شده است ولی وضعیت خوبی را داشتند و در دو ماه آینده ماشین‌آلات خوبی برای آنها خریداری و واگذار می‌کنیم.

جمالی‌نژاد گفت: باید دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و حاکمیت را کم کنیم و متأسفانه این دیوار دارد بلندتر می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه گسل وحشتناکی بین حاکمیت و مردم ایجاد شده که دشمنان هم تلاش می‌کنند این گسل بیشتر شود.

معاون امور عمرانی وزیر کشور یادآور شد: ما شهردار اصلاح‌طلب و یا اصولگرا نیستیم و همه مردم برای ما محترم هستند.

در ادامه این مراسم، پرندوار مدیرکل روستایی استانداری تهران گفت: موضوعی که دهیاران باید به خاطر داشته باشند این است که تمامی اعتبارات ارزش افزوده که در اختیار دهیاران است بخشی از بیت‌المال محسوب می‌شود که در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی گفت:‌ اگر دهیاران واقف به سند توسعه استان باشند، اعتبارات ارزش افزوده می‌تواند در راستای توسعه روستایی یک فرصت محسوب شده و اگر چنانچه دهیاران نتوانند به درستی از این اعتبارات استفاده کنند فرصت‌سوزی است.

پرندوار گفت:‌در شرایطی که کشور مورد هجمه ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته دستورالعمل استاندار تهران به مدیران استان در راستای اقدام و عمل برای افزایش سرمایه اجتماعی راهگشا است.

مدیرکل روستایی استانداری تهران افزود: دهیاران باید با لحاظ کردن خودمراقبتی و صیانت از حقوق بیت‌المال در راستای اعتمادافزایی و افزایش سرمایه اجتماعی در روستاها حرکت کنند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1045559

وب گردی

وب گردی