دانشگاه‌ها باید جدی وارد عرصه انیمیشن‌سازی شوند/راه‌یابی سه طرح برتر انیمیشن به بازار  روسیه

دبیر موضوعی رویداد رویازی ۲ گفت: چند سالی است این موضوع مطرح شده، ولی هنوز اجرایی نشده است و ما از دانشگاه‌ها به عنوان اولین محل برای آموزش علوم این حوزه می‌خواهیم که به صورت جدی وارد عرصه انیمیشن سازی شوند، زیرا پتانسیل لازم برای این موضوع وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، احسان کاوه، مدیر مرکز انیمیشن سازی حوزه هنری و دبیر موضوعی رویداد رویازی ۲ گفت: در حوزه هنری با توجه به ماهیت کاری که داشتیم نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد عرصه تولید شویم به همین جهت وظیفه ذاتی ما ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید انیمیشن است.

وی اضافه کرد: رویداد رویازی بستری مناسب برای حضور و در کنار هم قرار گرفتن تولید کنندگان انیمیشن در کشور است و امسال ۳۹ طرح از استان‌های تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، البرز، کرمان و لرستان ثبت نام کرده‌اند که در کمیت و موضوع و آثار ارتقا داشته‌ایم.

کاوه در خصوص حمایت از این تیم‌ها گفت: ۱۶ جلسه منتورشیپ برگزار شد تا تیم‌ها برای پیک‌های بزرگ آماده شوند؛ همچنین ۱۳ جلسه کارگاهی با موضوعیت مالکیت فکری، اصول مذاکره، مهارت‌های بازاریابی و... برگزار شده است.

مدیر مرکز انیمیشن سازی حوزه هنری تصریح کرد: ایران یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های دنیا در تولید انیمیشن است؛ به طوری که آثار یافته شده در شهر سوخته و آثار به جا مانده از ۵۰ سال پیش تا امروز موید این مسئله است و حالا امروز وقت آن است که پس از ۵ دهه از هنری بودن انیمیشن به سمت هنری- صنعتی پیش برویم.

دبیر موضوعی رویداد رویازی ۲ گفت: چند سالی است این موضوع مطرح شده، ولی هنوز اجرایی نشده است و ما از دانشگاه‌ها به عنوان اولین محل برای آموزش علوم این حوزه می‌خواهیم که به صورت جدی وارد عرصه انیمیشن سازی شوند، زیرا پتانسیل لازم برای این موضوع وجود دارد.

وی اظهار کرد: هنرصنعت انیمیشن سازی امکان ارزآوری و گفتمان سازی فرهنگی را برای کشور ایجاد می‌کند، اما از همه نهاد‌هایی که در حوزه صنایع خلاق و دیگر صنایع فعالیت می‌کنند، می‌خواهیم این فرایند را شفاف کنند، زیرا رویازی روند شفاف سازی در حوزه انیمیشن سازی است.

کاوه گفت: اقتصاد کشور در بسیاری از حوزه‌ها برپایه نفت است و به همین جهت است که هر فرایندی که منجر به تولید شود، شفاف نیست و باید در کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت این امکان وجود داشته باشد که با انتشار فراخوانی همه بتوانند ایده‌های خود را ارائه کنند.

مدیر مرکز انیمیشن سازی حوزه هنری با بیان اینکه دوره‌های برگزار شده در رویازی معطوف به شرکت کنندگان و ارائه دهندگان طرح است، خاطر نشان کرد: امیدواریم با ایجاد دانش در راستای صنعتی شدن صنایع خلاق که دارای یک ادبیات بین المللی است به ساخت یک تمدن ایرانی اسلامی در جهان برسیم.

کاراکترسازی انیمیشنی ایران موفق نبوده است

در ادامه علی کاشفی پور، دبیر کاراکترسازی رویداد رویازی ۲ گفت: هر گاه در حوزه فرهنگ حرفی به میان می‌آید اقتصاد نیز در کنار آن قرار دارد؛ به گونه‌ای که امروز در جهان مسئله انیمیشن سازی نقش مهمی در اقتصاد آن‌ها داشته به نحوی که علاوه بر ساخت یک انیمیش سایر بخش‌های آن نیز درآمدزا هستند.

کاشفی پور در همین خصوص ادامه داد: به طور مثال کاراکتری مثل باب اسفنجی چندین سال است در حوزه انیمیشن سازی فعال است و جالب اینکه فروش محصولات جانبی آن درآمد بیشتری نسبت به فروش خود انیمیشن داشته است.

دبیر کاراکترسازی رویداد رویازی ۲ افزود: در ایران بیش از ۵ دهه است که انیمیشن تولید می‌کنیم، اما تجربه‌های متفرقه بسیاری داشتیم و در کاراکترسازی معمولا موفق نبودیم؛ به طوری که نهایتا یک کاراکتر انیمیشنی ده سال بیشتر دوام نمی‌آورد آن هم بنا به ذوق تهیه کننده اگر اقدامی انجام داده باشد.

وی تصریح کرد: در رویازی امسال به طور جدی به دنبال مسئله کاراکترسازی هستیم؛ به طوری که با سنجش بازار به این نتیجه رسیدیم بخش‌های مختلفی مثل تولید لوازم التحریر، پوشاک و مد گروه‌هایی هستند که به کاراکتر‌های انیمیشنی علاقه نشان داده‌اند و امکان تجاری سازی آن نیز وجود دارد.

دبیر کاراکترسازی رویداد رویازی ۲ تاکید کرد: از آنجا که برنامه داشتیم تا مسئله کاراکترسازی به رویداد رویازی اضافه شود به همه تیم‌ها فراخوان دادیم و از گروه‌های علاقه‌مند تقاضا کردیم تا طرح‌های خود را ارسال کنند که در نهایت ۱۲ تیم ثبت نام کردند و برای ما این یک رقم خوب به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: هفته آینده کارگاه دو روزه‌ای خواهیم داشت که در ۸ سرفصل خواهد بود و مدرسانی از کشور روسیه در آن حضور دارند.

کاشفی پور گفت: امیدواریم حاصل این دوره که در آن به مباحث اقتصاد، بازاریابی و مالکیت فکری پرداخته می‌شود برای اقتصادی شدن انیمیشن کشور مثمرثمر باشد.

دبیر کاراکترسازی رویداد رویازی ۲ گفت: شرکت کنندگان در این دوره یک کاراکتر ارائه خواهند کرد و روز سه شنبه با همین موضوع پیک کاراکتر برگزار می‌شود و با همین هدف دست اندرکاران صنایع نشر، پوشاک، مد و لباس، لوازم التحریر، مبل و لوازم منزل به این مراسم دعوت شده‌اند تا به صورت تخصصی با حوزه کاراکتر آشنا شوند.

وی تاکید کرد: کار کاراکترسازی در کشور تازه شروع شده و با هدف توسعه این بخش تصمیم داریم تا پایان سال چند دوره در حوزه کاراکترسازی برگزار کنیم.

کاشفی پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این رویداد هفته آینده آغاز می‌شود، امیدواریم اتفاقات مهمی در این بخش از صنایع خلاق رخ دهد.

گفتنی است، رویداد رویازی ۲ (پیچ بزرگ تهران) در روز‌های دوشنبه و سه شنبه ۲۵ و ۲۶ آذر در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور بازیگران مختلف عرصه انیمیشن سازی و صنایع خلاق برگزار می‌شود و سه طرح برتر این رویداد در بازار محتوای روسیه که سال آینده در کشور روسیه برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045565

وب گردی

وب گردی