خرید خدمت با چراغ خاموش/ دولت به آموزش‌و‌پرورش چوب حراج زد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: لایحه بودجه ۹۸ قرار بود سالانه 10 درصد از آموزش و پرورش را به خرید خدمات آموزشی واگذار کنند که با ورود جریان دانشجویی این مسئله از لایحه بودجه حذف شد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز - مریم شمسایی‌نیا: طرح خرید خدمات آموزشی حدود ۴ سال پیش و در زمان وزارت علی اصغر فانی در آموزش و پرورش در دولت مطرح شد. مجلس شورای اسلامی سال گذشته این لایحه را رد کرد؛ اما همچنان این طرح در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها اجرا می‌شود.

نشست «نقد و بررسی طرح خرید خدمات آموزشی» در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد. حمید قائم‌پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این نشست ضمن تاکید بر تخلف دولت در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در مدارس کشور، از قوه قضاییه مجلس شورای اسلامی خواستار ورود به اجرای این طرح و نظارت بر تخلف دولت شد.

وی معتقد است آزار جنسی و تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس توسط افرادی رخ می‌دهد که از فیلترهای دانشگاه‌فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش عبور نکردند و از طریق بند پ در استان‌ها وارد مدارس شدند.

طرح خرید خدمات آموزشی با چه هدفی در کشور اجرا می‌شود؟

طرح خرید خدمات آموزشی که به‌صورت چراغ خاموش مد‌ت زمانی است در کشور اجرا می‌شود، چهار سال پیش یعنی از زمان وزارت علی اصغر فانی بر منصب وزارت آموزش و پرورش مطرح شد. هدف اصلی اجرای این طرح این است که مناطق محروم نیز به مدارس غیردولتی دسترسی پیدا کنند.

اما تفاوت مدارس غیردولتی در شهرها با مناطق محروم در این است که دانش آموزان در مناطق محروم شهریه به مدارس غیردولتی پرداخت می‌کنند؛ اما در مدارس غیردولتی مناطق محروم دولت مبلغی را به مدارس آن مناطق در قالب بودجه می‌دهد تا دانش‌‌آموزان از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

دولت یا وزارت آموزش و پروش در طرح خرید خدمات آموزشی مبلغی را به کارفرمایان می‌دهد تا به عنوان مثال 1000 ساعت کلاس آموزشی در یک منطقه محروم برگزار شود و کلاس درس بدون معلم نباشد.

دولت به دنبال کاهش سرانه هزینه دانش‌آموزان

اجرای طرح خرید خدمات آموزشی چه منفعتی برای دولت به همراه دارد؟

سال گذشته روحانی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که سالانه برای هر دانش‌آموز 4 میلیون تومان در سال سرانه در نظر گرفته شده و هزینه آن از جیب دولت پرداخت می‌شود. دولت‌مردان معتقدند این مبلغ سرانه برای دولت هزینه‌زا بوده و بار مالی دارد و در پرداخت آن ناتوان هستند. در نتیجه دولت برای کاهش بار مالی و هزینه‌های خود مدارس، مناطق محروم را به بخش خصوصی واگذار کرده تا 4 میلیون سرانه هر دانش‌آموز در سال به یک میلیون کاهش یابد.

در طرح خرید خدمات آموزشی افراد با هر سطح سواد و مقطع تحصیلی نظیر دیپلم، فوق دیپلم و کارشناسی می‌توانند وارد سیستم آموزش و پرورش شوند.

دولت در طرح خرید خدمات آموزشی در روستاها و مناطق محروم مدارس بدون معلم را مشخص کرده و هر مدرسه را به یک کارفرما از بخش خصوصی واگذار می‌کند. دولت به کارفرما مبلغی را پرداخت می‌کند تا بخش‌های مختلف مدارس از جمله تجهیزات، تامین معلم، مکان و غیره را برعهده گیرد.

کارفرما در مناطقی که مدارس آن را تحویل گرفته است، برای تامین نیرو یا همان معلم، افراد و جوانانی که در آن منطقه محروم بیکار هستند را به عنوان معلم استخدام می‌کند تا در مدارس به دانش‌آموزان آموزش دهند. حال این افراد با هر سطح سواد و مقطع تحصیلی مانند دیپلم، فوق دیپلم و کارشناسی می‌توانند وارد سیستم آموزش و پرورش شوند. متاسفانه مدرک تحصیلی ملاکی برای انتخاب معلمان در طرح خرید خدمات آموزشی توسط کارفرمایان نیست.

آیا طرح خدمات آموزشی برای نیروهای خرید خدمت سودی دارد؟

کارفرمایان بخش خصوصی در طرح خرید خدمات آموزشی به افرادی که به عنوان معلم استخدام می‌شوند بین 500 تا 600 هزار تومان در ماه حقوق پرداخت می‌کنند؛ یعنی بسیار کمتر از مبلغی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای حقوق ثابت تعیین کرده است.

با پیگیری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشخص شد برخی از نیروهای خرید خدمت 7 ماه است که این مبلغ ناچیز را نیز دریافت نکردند. همچنین برای نیروهای خرید خدمت سابقه بیمه رد نمی‌شود و 15 روز در ماه بیمه برای آنها لحاظ می‌شود. در واقع آنها سابقه‌ بیمه برای بازنشستگی نیز ندارند. نیروهای خرید خدمت آموزشی نیز به صورت غیرمستقیم قربانی طرح‌های خودخواهانه و سودجویانه دولت می‌شوند.

دوره آموزشی برای نیروهای خرید خدمت برگزار نمی‌شود

نیروهای خرید خدمت در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند؟

طرح خرید خدمات آموزشی مشکلات و آسیب‌های زیادی برای دانش‌آموزان و جامعه به همراه دارد. نیروها و معلمان خرید خدمت آموزش و پرورش قبل از به‌کارگیری از سوی کارفرمایان، سابقه معلمی ندارند. دولت هیچ دوره‌های آموزشی نیز برای آنها در نظر نگرفته و این افراد بدون ‌آشنایی به اصول اولیه تعلیم و روش‌های به روز آموزش در دنیا وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

در حالی که آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی است، به همین منظور فردی که به عنوان معلم در کلاس درس حاضر می‌شود باید دوره‌های آموزشی و گزینشی را گذرانده باشد.

فردی که سابقه معلمی برای یک ساعت را در کارنامه کاری خود ندارد و از اخلاق معلمی مطلع نیست، چگونه می‌خواهد برای دانش آموزان به عنوان یک معلم الگو شخصیتی و رفتاری باشد. طرح خرید خدمات آموزشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و آشکارا و پنهان در کشور اجرا می‌شود. سال گذشته با ورود و اعتراض جریان دانشجویی به ویژه بسیج دانشجویی این طرح از لایحه بودجه حذف شد؛ اما امسال روحانی در بندهایی که به محسن حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش پرورش ابلاغ کرده‌ بود بر اجرای طرح خرید خدمات آموزشی تاکید ویژه‌ای داشت که وزیر آموزش و پرورش باید آن را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد.

اعتراض معلمان به طرح خرید خدمات آموزشی

واکنش سایر معلمان و کارمندان وزرات آموزش و پرورش به طرح خرید خدمات آموزشی چگونه است؟

مدیران کل وزارت‌ آموزش و پرورش، مدیران مدارس در مقاطع تحصیلی و بیشتر معلمان و والدین به طرح خرید خدمات آموزشی اعتراض دارند و مخالف اجرای این طرح در مدارس کشور هستند. خصوصی‌سازی آموزش و پرورش در 2 حوزه واگذاری مدارس(مدارس خصوصی و غیر دولتی) و واگذاری معلم(نیروی انسانی و متخصص) توسط دولت و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

معلم هویت آموزش و پرورش است، اگر این هویت از آموزش و پرورش به هر طریقی گرفته شود، در واقع آموزش و پرورش کشور به سمت نابودی خواهد رفت. رهبر انقلاب در بیانات خود تاکید دارند که معلمان میدان‌دار اصلی در عرصه آموزش و پرورش کشور هستند. با وجود اهمیت معلم؛ دولت و وزارت آموزش و پرورش قصد دارند معلم را به بخش خصوصی واگذار کنند.

ظلم دولت به استعدادهای مناطق محروم

وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان از چه راه‌هایی باید اقدام کند؟

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تنها راه ورودی به سیستم آموزشی کشور هستند و آموزش و پرورش طبق قانون تنها باید از میان دانشجو معلمان استخدام کند؛ زیرا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حتما باید رتبه زیر 6 هزار را در کنکور مقطع ارشد کسب کرده باشند و از سوی دیگر باید گزینش‌های سخت عقیدتی و علمی را بگذرانند. همچنین چهار سال در دانشگاه مورد آموزش قرار می‌گیرد و دوره‌های متعدد کارورزی را سپری می‌کنند؛ اما در طرح خرید خدمات آموزشی معلمان مورد آموزش و گزینش قرار نمی‌گیرند و صرفا برای بی‌معلم نبودن کلاس به هر شکلی کلاس را دایر می‌کنند.

برای دولت و کارفرمایان مهم نیست که دانش‌آموزان در کلاس درس چه آموزش‌هایی را می‌بینند و تنها دایر و برگزار شدن کلاس درس اهمیت دارد و اینکه بار مالی دولت کاهش یابد. دولت و وزارت آموزش پرورش با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در حق استعداهای کودکان در مناطق محروم ظلم می‌کنند.

تفاوت نیروهای حق التدریس با طرح خرید خدمات آموزشی در چیست؟

نیروهای حق‌التدریس در نهضت‌های سواد آموزی که توسط آموزش و پرورش دایر می‌شود، برای تدریس در کلاس‌های درس تجربه کسب می‌کنند. همچنین نیروهای حق‌التدریس یک سال به صورت حضوری و غیرحضوری مورد آموزش‌های مختلف و روش‌های تدریس قرار می‌گیرند و حقوق آنها به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. آنها در آینده می‌توانند استخدام آموزش و پرورش شوند. معلمان حق‌التدریس باید ملاک‌ها و معیارهایی که یک معلم نیاز دارد را حتما داشته باشند؛ اما در طرح خرید خدمات آموزشی به هیچ عنوان به این ملاک‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

طرح خرید خدمات آموزشی به آموزش و پرورش ضربه سنگیمی وارد کرده و در آینده نیز بیشتر آسیب می‌زند که این موارد غیرقابل جبران است. واگذاری معلم از سوی دولت پیگیری می‌شود، اگر این طرح در سطح گسترده رخ دهد باید فاتحه آموزش و پرورش را خواند.

طرح خرید خدمات آموزشی بیشتر در چه مناطق و مدارسی اجرا می‌شود؟

طرح خرید خدمات آموزشی بیشتر در مناطق محروم کشور و منطقه‌‌های حاشیه‌نشین کلان‌شهرها اجرا می‌شود. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مدارس مناطق حاشیه‌نشین را جزیی از شهر می‌داند و معتقد است استفاده از نیروهای خرید خدمت توسط دولت برای مناطق محروم و حاشیه‌ای توهین به مردم قشر ضعیف و کم درآمد است.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از دولت درخواست دارد تا طرح خرید خدمات آموزشی را اگر مناسب می‌داند در مدارسی که بچه‌های خود نیز در آن تحصیل می‌کنند به کار گیرد.

البته برخی از مناطق نیز استثنا هستند، برخی از مناطق روستایی 5 دانش‌آموز دارد و راه آن صعب العبور است که در چنین شرایطی معلم پاییز به روستا می‌رود و باید بهار برگردد. در این مدارس می‌شود یک نفر از روستا را برای معلمی آموزش داد؛ اما اجرای این طرح در سطح کلان توسط دولت مناسب نیست.

واگذاری سالانه 10‌درصد آموزش و پرورش به بخش خصوصی

سال گذشته روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که سالانه 10درصد از آموزش و پرورش به خرید خدمات آموزشی واگذار شده است؛ یعنی در 10 سال حدود 100درصد آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود. اولویت اصلی دولت در کشور باید آموزش و پرورش باشد زیرا در بررسی علل موفقیت کشورهای جهان اول و پیشرفته، طرح خرید خدمات وجود ندارد و خصوصی‌سازی نیز تا 10درصد در سیستم آموزش و پرورش آنها اجرایی می‌شود.

آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است؛ اما متاسفانه دولت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش دارد. صرفا نگاه بنگاه اقتصادی به آموزش و پروش نادرست است؛ زیرا آموزش و تربیت کودکان اولویت یک دولت و کشور برای تربیت نسل‌های آینده است. هزینه در نظام آموزش و پرورش حکم سرمایه‌گذاری برای آینده را دارد؛ اما دولت برای اینکه هزینه‌های خود را کاهش دهد، آموزش و پرورش را به طرح خرید خدمات آموزشی واگذار کرده است.

نیروهای خرید خدمات آموزشی در آینده توسط وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شوند؟

دولت و وزارت آموزش و پرورش هیچ تعهد و تضمینی برای استخدام نیروهای خرید خدمت در آینده ندارد. دولت و وزارت آموزش پرورش در یک معادله نادرست اخلاقی به جای استخدام معلم با حقوق حداقل 2 میلیون، اقدام به جذب فردی با حقوق 600 هزار تومان در ماه می‌کند.

بسیج دانشجویی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باوجود احترامی که برای نیروهای خرید خدمت آموزشی قائل است؛ اما معلمی را یک شغل تخصصی و مقدس می‌داند که با ورود افراد غیر متخصص نباید آسیب ببیند.

طرح خرید خدمات آموزشی چه آسیب‌هایی برای دانش‌آموزان و جامعه به ‌همراه دارد؟

زمانی که دولت و وزارت آموزش و پرورش هیچ نظارتی بر مدارس غیرانتفاعی انجام نمی‌دهد، چگونه می‌خواهد بر بخش خصوصی آموزش و پرورش و نیروهای خرید خدمات نظارت کافی داشته باشند. نیروهای خرید خدمت بیشتر در مقطع ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوره ابتدایی تخصصی‌ترین دوره آموزش وپرورش است؛ زیرا پایه تحصیل و سواد کودکان در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد. زمانی که فردی بدون آموزش به عنوان نیروی خرید خدمات آموزشی در دوره ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آینده تحصیلی کودکان با شکست مواجه می‌شود. به عنوان مثال یکی از نیروهای خرید خدمات آموزشی در کلاس پنجم نتوانسته با محتوای و روش‌های مناسب تدریس کند و از مسئولان آموزش و پرورش روستا خواسته که در کلاس اول تدریس کند، در حالی که آموزش‌های کلاس اول به مراتب سخت‌تر از کلاس‌های بالاتر است.

چه فاکتورها و شرایطی برای جذب نیروهای خرید خدمات در طرح خدمات آموزشی وجود دارد؟

طرح خرید خدمات آموزشی هیچ ملاک خاصی برای جذب نیرو ندارد. مجلس شورای اسلامی طرح خرید خدمات آموزشی را به دلیل آسیب‌زا بودن تصویب نکرده است؛ اما دولت و وزارت آموزش و پرورش به صورت چراغ خاموش و مخفیانه این طرح را در مناطق محروم کشور و حاشیه‌ای کلان شهرها اجرا می‌کند. سال گذشته روحانی در دفاع از لایحه خرید خدمات آموزشی در مجلس موفق نبود. همچنین جریان دانشجویی بعد از اطلاع از این طرح مطالبه‌گری از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را آغاز کرد.

سال گذشته 600 تشکل دانشجویی نامه‌ای را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشتند که با مطالبه دانشجویان این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.

دولت با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی مرتکب تخلف می‌شود. پس دانشجو معلمان و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و سایر تشکل‌های دانشجویی از قوه قضائیه و نهادهای نظارتی درخواست دارند تا به این تخلف دولت رسیدگی کنند. زیرا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مدارکی دارد که ثابت می‌کند نیروهای خرید خدمات آموزشی در مدارس مناطق محروم کشور در حال فعالیت و تدریس هستند.

استخدام معلمان تنها از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

وزارت آموزش و پرورش از چه راه‌هایی نیرو به عنوان معلم جذب می‌کند؟

دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تنها راه برای جذب معلم در آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود. فردی که به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر می‌شود، باید از فیلتر دانشگاه فرهنگیان عبور کرده باشد. دولت به خاطر کمبود معلم در مدارس کشور، طرح ماده 28 قانون استخدام وزارت آموزش و پرورش را در کشور اجرا کرده است. در این طرح افرادی که مدرک کارشناسی از دانشگاه‌هایی غیر از فرهنگیان دارند جذب وزارت آموزش و پرورش شده و یک سال و نیم آموزش تحت آموزش‌های حضوری و غیرحضوری قرار می‌گیرند. این افراد در مدارس به صورت حق‌التدریسی و پیمانی فعالیت‌ می‌کنند و در نهایت به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش در می‌آیند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش یک‌بار نیز با تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جلسه هم‌اندیشی برگزار نکرده است.

دولت و وزیر آموزش و پرورش با وجود دانشگاه فرهنگیان و اجرای طرح ماه 28 استخدام وزارت آموزش و پروش، باز هم با کمبود نیرو در مدارس کشور مواجه است و اعلام می‌کند به اجبار برای رفع کمبود معلم، باید طرح خرید خدمات آموزشی اجرا شود.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش یک‌بار نیز با تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جلسه هم‌اندیشی برای جبران کمبود معلم با کمترین آسیب به دانش‌آموزان برگزار نکردند. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای حل این معضل راهکار دارد و خواستار برگزاری نشست با مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگاه مجلس شورای اسلامی است.

دوران فانی آغاز مشکلات در آموزش و پرورش است

چه دوره‌ای در وزارت آموزش و پرورش آغاز شروع آسیب‌ها برای این وزارت‌خانه بود؟

در حال حاضر معضل و آسیبی که وزارت آموزش و پرورش با آن درگیر است، به بی‌تدبیری دوران وزارت علی اصغر فانی برمی‌گردد. وی در زمان وزارت خود اعلام کرد 200 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجو دارد و با نامه‌نگاری با مجلس و دولت خواستار حذف این نیروهای آموزش دیده و باتجریه از وزارت آموزش و پرورش شد. همچنین دانشگاه فرهنگیان در سال 91 حدود 23 هزار پذیرش دانشجو داشت، این آمار در سال 94 به سه هزار 400 نفر کاهش یافت. در حال حاضر حدود 300 هزار معلم در سال بازنشسته می‌شوند پس منطقی است که کشور با مشکل کمبود معلم کارآزموده مواجه شود.

فانی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که وزارت آموزش و پرورش در دوران وزارت بنده طلایی بوده و بهترین عملکرد را داشته است. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بارها از فانی برای مناظره و حضور در دانشگاه و ارائه عملکردش در دوره وزارتش دعوت کرده که بی‌پاسخ مانده است.

مشکلات حال حاضر وزارت آموزش و پرورش به خاطر تصمیمات اشتباه و به عمد فانی بوده که هیچ زمانی پاسخگوی علمکرد خود نیست.

پیشنهاد بسیج دانشجویی برای کاهش کمبود معلم در مدارس

مسئولان آموزش و پروش و دولت‌مردان در برابر تمامی انتقادات به طرح خرید خدمات، عنوان می‌کنند که راهکار ارائه دهید و کمبود معلم در آموزش و پرورش وجود دارد. به عنوان مثال امسال 108 هزار کمبود معلم در کشور وجود دارد.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تحلیل و بررسی بسیار در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی راهکارها و پیشنهادهایی دارد. دعوت به کار از معلمان بازنشسته توسط آموزش و پرورش یکی از جمله راهکارهای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل کمبود معلم در مدارس کشور است. معلمان حدوداً در دهه چهل‌سالگی عمر خود بازنشسته می‌شوند در حالی که هنوز زمان زیادی می‌توانند در مدارس تدریس کنند. وزارت آموزش و پرورش پاداش پایان خدمت آنها را پرداخت و مجدد از بین نیروهای بازنشسته حق‌التدریس استخدام کند. حدود 50درصد معلمان بازنشسته قطعا تمایل دارند که دوباره در مدارس تدریس کنند؛ زیرا وضعیت معیشتی مردم به ‌گونه‌ای است که حقوق بازنشستگی پاسخگوی نیازهای زندگی نیست. دعوت به همکاری از معلمان بازنشسته و تدریس آنها در مدارس نسبت به نیروهای خرید خدمت به مراتب آسیب کمتری به دانش آموزان و نظام آموزش کشور وارد می‌کند.

آسیب‌رسانی به دانش‌آموزان توسط معلمان را محکوم می‌کنیم

نظر شما درباره اتفاقات و حوادث ناگواری که گاها درباره تنبیه بدنی دانش آموزان منتشر می‌شود چیست؟

بنده به عنوان یک معلم و فعال دانشجویی تمامی این رفتارها را محکوم می‌کنم. دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در جریان حوادث و اخبار درباره تنبیه دانش‌آموزان و تعرض به آنها توسط برخی از معلمان یا مسئولان مدارس قرار دارند. متاسفانه این حوادث تلخ در مدارس رخ می‌دهد؛ اما آمارش به‌اندازه‌ای که رسانه‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند نیست.

قطعا معلمی که آسیب بدنی به دانش‌آموزان می‌زند یا آنها را مورد تعرض قرار می‌دهد، از قشر دلسوز و زحمت‌کش معلمان نیست. منکر بروز این اتفاقات تلخ در برخی از مدارس کشور نیستیم و دفاعی نیز از افراد خاطی نداریم. معلم باید بر اساس اخلاق آموزگاری عمل کند تا هرگز شاهد اتفاقات این چنینی در مدارس کشور نباشیم؛ اما بیشتر اتفاقات تلخ تعرض جنسی و تنبیه بدنی در مدارس غیرانتفاعی یا مناطق محروم رخ می‌دهد، علت نیز نبود نظارت ناکافی در زمان جذب معلمان است.

خطای معلم‌نماها به جامعه معلمان تعمیم داده نشود

یک تبصره الحاق به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس نهضت سواد آموزشی طبق این معلم جذب می‌شود تا معلم حق‌التدریس شود. این قانون ملاک‌های متعددی دارد؛ اما متاسفانه استان‌ها ملاک‌ها را در جذب معلمان لحاظ نمی‌کنند و معمولا اقدام به جذب افرادی می‌کنند که از نظر اخلاقی نیز مشکل دارند؛ اما به راحتی در کلاس درس حاضر شدند.

بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه معلمان خواهش دارم که خطای یک معلم‌نما را به جامعه معلمان تعمیم ندهند؛ زیرا تعداد افراد خاطی انگشت‌شمار است و معلمان مدارس کشور گزینش شده هستند.

بسیج دانشجویی از رسانه‌ها نیز در ایجاد بحران برای معلمان گله دارد. به عنوان مثال در یکی از مدارس همدان آموزگار بعد از درگیری فیزیکی 2 دانش‌آموز، فرد مقصر را مورد تنبیه قرار داد. صدا و سیما بدون مجوز و هماهنگی با دوربین وارد مدرسه شد و ضمن انتشار چهره معلم اقدام به بزرگنمایی از واقعه کرد و تمام تقصیرها را بر عهده معلم گذاشت. قاطعانه اعلام می‌کنیم که متاسفانه در کشور رسانه‌ها علیه معلمان جو سازی و این قشر را به حاشیه می‌کشانند.

استخدام معلم بدون نظارت در استان‌ها

معلمان در استان‌ها از چه طریقی جذب آموزش و پرورش می‌شوند؟ آیا استخدام آنها براساس قوانین و گزینش است؟

متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش در استان‌ها بیشتر بر اساس روابط بند پ و مسائل قومیتی اقدام به جذب نیرو یا همان معلم برای مدارس می‌کنند. این معلمان در استان‌ها مصاحبه علمی، عقیدتی و گزینش محلی را سپری نمی‌کنند. امکان دارد هر اتفاقی از سوی این افراد که صلاحیت آنها تایید نشده سر بزند و پس از آن رسانه‌ها در موجی اعلام کنند که معلمان با دانش‌آموزان رفتار مناسب ندارند. در چنین شرایطی دانش‌آموزان در مدارس امنیت روانی ندارند.

آموزش و پرورش برای رفع فشار افکار عمومی و رسانه‌ها می‌خواهد به هر طریقی فردی را به عنوان معلم بر سرکلاس درس حاضر کند تا کلاس بدون معلم در کشور نباشد. در حالی این افراد معلم نیستند و امکان اینکه اشتباهات غیر‌اخلاقی انجام دهند بسیار است. دانشجو معلمان فعلی دانشگاه فرهنگیان در 3 تا 4 سال آینده قطعا در سیستم آموزش و پرورش تحول مثبتی را ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045571

وب گردی

وب گردی