اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخگوی دردهای فرهنگی دانشگاه باشند

۱۰ انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از نداشتن آگاهی و اهتمام کافی به جایگاه این نهاد در تصمیم سازی‌های کلان فرهنگ انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۰ انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: قریب به چهل سال از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، امام خمینی (ره) در همان سال‌های نخستین پرورش نهال انقلاب اسلامی، اهمیت جایگاه فرهنگ را برای ملت ایران و مسئولان مشخص ساختند و کشور را از شبیخون‌های فرهنگی بیم دادند. جایگاه خطیر و نقش اثرگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه و منظومه فکری مقام معظم رهبری نیز مبین اهمیت خاص این شورا در نسبت با دستگاه‌های فرهنگی کشور است.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند: با توجه به این مسئله که شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشینه متناسب با جوهره انقلاب اسلامی شکل گرفته و وظیفه آن در سه رکن اساسی سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت در مقوله فرهنگ مشخص شده است، مستدعی است اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاسخگوی عملکرد خود در این شورا باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نداشتن آگاهی و اهتمام کافی به جایگاه این نهاد در تصمیم سازی‌های کلان فرهنگی و عدم حضور برخی از اعضای شورا در جلسات با توجه به تعدد شغل‌ها، عدم به‌کارگیری ظرفیت متخصصان فرهنگی و نخبگان جوان دانشجویی و همچنین عدم نظارت شورا بر عملکرد نهادهای زیر مجموعه خود همچون وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، موجب ظهور معضلات عدیده فرهنگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شده است. مسائلی که بیان شد تنها گوشه‌ای از ناکارآمدی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سه زمینه سیاست گذاری و تدوین و نظارت است.

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این نامه بیان کرد: عملکرد شورا به‌گونه‌ای است که ما هرسال شاهد گله‌مندی دانشجویان سراسر کشور از این شورا در حضور مقام معظم رهبری هستیم. مسئله‌ای که در چند سال اخیر برای دانشگاهیان مهم شده، دانشگاه اسلامی است؛ موضوعی که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر اهمیتی ندارد، گویی بزرگواران شورا از دانشگاه‌های ما خبر ندارند. در دوره‌ای هستیم که رخوت و عدم نشاط، جامعه دانشگاهی مارا فراگرفته است. جایگاه دانشگاه در جامعه امروز تأثیرگذار نیست، دانشگاه‌های ما در تربیت نیروی متعهد و متخصص و همچنین تولید علم نافع که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، بازمانده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: دانشگاه اسلامی امروزه برای عموم دانشجویان مطلبی ناآشناست و عده‌ای هم که صدای آن را از دور شنیده‌اند، دانشگاه اسلامی مدنظر اسلام را دانشگاهی می‌بینند که فقط ظاهری اسلامی داشته باشد (که متأسفانه در همین مورد هم ناکام بوده‌اید) و دیگر جنبه‌های دانشگاه اسلامی که مهم‌ترین آن رابطه حوزه و دانشگاه و تولید علم دینی است، برای دانشجویان به موضوعی مضحک بدل شده است. مورد عجیب دیگری که هر روزه در محیط دانشگاه با آن روبرو هستیم، موضع دانشگاه و مدیران دانشگاه درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ما دانشجویان بر این باور هستیم مصوبات بزرگواران شورای عالی انقلاب فرهنگی، اهمیت چندانی برای رؤسای دانشگاه‌های ما ندارد که گاهی شاهد وهن جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط برخی مدیران هستیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است: میهن عزیزمان ایران، همانگونه که در جنگ اقتصادی در حال نبرد جان‌فرسا با استکبار است و دولت، فرماندهی و اتاق جنگ را در اختیار دارد، در مقوله فرهنگ نیز همواره در جنگ نابرابر حضور داریم و فرماندهی جنگ فرهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این جمله را از دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت وام می‌گیریم و با صدای رسا و بلند به تک‌تک اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوییم: «شما فردای قیامت باید پاسخگوی دردهای فرهنگی دانشگاه باشید.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1045604

وب گردی

وب گردی